ס"ק
בית דין אזורי לעבודה חיפה
|
54547-07-13,54656-07-13
17/09/2013
|
בפני השופט:
רמי כהן נשיא
|
- נגד - |
התובע:
חברת החשמל לישראל בע"מ עו"ד ניר גל עו"ד חגי ורד
|
הנתבע:
1. הסתדרות העובדים הכללית החדשה 2. המזכירות הארצית של עובדי חברת החשמל לישראל בע"מ 3. מדינת ישראל
עו"ד ארנה לין עו"ד שרית לוינסקי - פרקליטות מחוז חיפה
|
פסק-דין |
הבקשה, הצדדים והקדמת דברים כללית:
1. בקשה זו שבפנינו- בקשת צד בסכסוך קיבוצי - הוגשה על ידי
חברת החשמל לישראל בע"מ ("
החברה" או "
חברת החשמל") ("
הבקשה").
כעולה מהבקשה,
עובדי חברת החשמל (
"העובדים"), בתמיכת
הסתדרות העובדים הכללית החדשה והמזכירות הארצית של עובדי חברת החשמל לישראל בע"מ ("
נציגות העובדים"), מסרבים לשתף פעולה ("
העיצומים"):
א. עם ממשק הפעולה של החברה מול יצרני חשמל פרטיים ("
עניין היצרנים הפרטיים");
ב. וכן עם יישום החלטה,
מחודש יולי 2013, של הרשות לשירותים ציבוריים חשמל (
"רשות החשמל")(
"המדינה")שעניינה "קביעת מנגנון התחשבנות למעבר תשתית חלוקה למחלק אחר ספק שירות חיוני בהמשך למתווה הסדרת פעילותם החוקית של מחלקי חשמל היסטוריים" (החלטת רשות החשמל מישיבה 391 מיום 1.7.2013, נספח 13 לבקשה, "
החלטה מחודש יולי 2013"] ("
המחלקים ההיסטוריים");
לאור עיצומי העובדים הוגשה הבקשה בה עותרת חברת החשמל לבית הדין שיאכוף בצו על העובדים, באמצעות נציגות העובדים, להימנע מהעיצומים.
נציגות העובדים, והמדינה הינן משיבות בבקשה.
2. הבקשה, על שני ראשיה, אינה הראשונה בסדרת בקשות שהגישה חברת החשמל והמתייחסת לעיצומים שנקטו, ונוקטים עובדיה בגיבוי נציגות העובדים. בשנים האחרונות עדים אנו לבקשות שונות, בין בקשות צד בסכסוך קיבוצי ובין בקשות זמניות בסכסוך קיבוצי ("
הבקשות הקודמות") . המכנה המשותף של כל הבקשות הקודמות אליהן אנו מתייחסים כאן הוא שינוי מבני בחברת החשמל ובמשק החשמל בישראל.
טענות כלליות של
נציגות העובדים, החוזרות ונשנות בתשובתה לבקשות הקודמות, הן כי מדינת ישראל ("
מדינה") מובילה שינוי מבני בחברת החשמל, כמו גם רפורמה במשק החשמל, שלא בהתאם להוראות הדין; ללא יידוע נציגות העובדים על משמעותו ותוכנו, וללא בחינת תוצאותיו עימם; אם יתבצע השינוי המבני, הלכה למעשה, עלול הוא לפגוע באיתנותה הפיננסית של חברת החשמל ובזכויות עובדיה, ולכן העיצומים הננקטים על ידי העובדים, הם כדין. ולכן אין להיעתר לבקשה.
3. ברוב הבקשות הקודמות, חוזרת טענת המדינה שהיא פועלת על פי הוראות חוק החשמל, התשנ"ו -1996 ("
חוק משק החשמל"). לכן אין עליה חובה לבוא בדברים עם נציגות העובדים טרם יישום הרפורמות השונות שהיא מובילה; שזכותה להורות לחברת החשמל לבצען, ואסור לעובדים או לנציגות העובדים למחות או לשבות כנגד כל המהלכים ליישום רפורמה במשק החשמל. ולכן, לטענת המדינה, יש להורות לעובדי חברת החשמל לשתף פעולה עם ההוראות המכוונת לביצוע רפורמה זו או אחרת.
4. בכל הבקשות הקודמות ניתנה פסיקה, של בית הדין הארצי ; של בית הדין האזורי , בבקשת צד בסכסוך קיבוצי או בבקשות לסעדים זמניים .
על פסק הדין של בית הדין האזורי הוגש ערעור לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים (ראו ה"ש 3.א.) ועל ההחלטות בבקשות לסעדים זמניים הוגשו בקשות רשות ערעור (ראו ה"ש 4.ב. ו- 4.ג.) ("
ההליכים בפני בית הדין הארצי").
5. בסופו של דבר, בהליכים בפני בית הדין הארצי הגיעו הצדדים להסכמות. לאור חשיבות הדברים הנוגעת להסכמת הצדדים דנן, נביא את השתלשלות הדברים שם נכון להיום:
א. בישיבת תזכורת בהליכים שבפני בית הדין הארצי לעבודה, שהתקיימה בפני נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, ביום 25.06.13, הונחה בפני הצדדים הצעת, נשיאת בית הדין הארצי, להסדר כדלקמן:
"
5. ...
א. עד ליום חמישי 11.7.13 בשעה 14:00 יגישו הצדדים בהליך זה:
המדינה, חברת החשמל ונציגות העובדים, הודעה משותפת על חידוש המשא-ומתן ביניהם לא יאוחר מיום ראשון 14.7.13.
ישיבות המשא-ומתן יתנהלו בהשתתפות הדרגים המקצועיים המוסמכים לקבל החלטות (להלן: הודעת המשא-ומתן).
ב. לאור הודעת המשא-ומתן, מודיעה נציגות העובדים כי החל ממחר, יום רביעי 26.6.13 יתחילו העובדים ו/או ימשיכו בעבודות כלהלן: