בג"צ
בית המשפט העליון
|
2196-00,2441-00
10/05/2004
|
בפני השופט:
1. דליה דורנר 2. יעקב טירקל 3. אדמונד לוי
|
- נגד - |
התובע:
1. הקאמרטה הישראלית - ירושלים 2. עמותת התזמורת הסימפונית הישראלית 3. עיריית ראשון לציון
עו"ד אסתר שטרנבך עו"ד עפר שפיר
|
הנתבע:
1. שר המדע התרבות והספורט 2. מינהל התרבות במשרד המדע 3. שר החינוך
עו"ד אורית קורן
|
פסק-דין |
השופט י' טירקל:
1. ביסודן של העתירות שלפנינו שני עניינים: המבחנים שעל פיהם הקצו המשיבים כספי תמיכה לקאמרטה הישראלית ירושלים, היא העותרת בבג"ץ 2196/00 (להלן - "הקאמרטה"), ולעמותת התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, היא העותרת מס' 1 בבג"ץ 2441/00 (להלן - "התזמורת הסימפונית"); והשאלה האם הופלו העותרות לרעה בהיקף התמיכה שניתנה להן על ידי מינהל התרבות במשרד המדע, התרבות והספורט (להלן - "מינהל התרבות"), שהופקד על חלוקת תקציב התמיכות החל בשנת התקציב 2000.
רקע
2. התמיכה במוסדות ציבור מוסדרת בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985 (להלן - "החוק") המורה כך:
"3א.
(א) - - -
(ב) - - -
(ג) הוצאות הממשלה לצורך תמיכה במוסדות ציבור ייקבעו בכל סעיף תקציב בסכום כולל לכל סוג של מוסדות ציבור.
(ד) הסכום שנקבע בסעיף תקציב לסוג של מוסדות ציבור יחולק בין מוסדות ציבור הנמנים עם אותו סוג לפי מבחנים שוויוניים.
(ה) הממונה על סעיף התקציב יקבע, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מבחנים שוויוניים לחלוקת הסכום שנקבע באותו סעיף תקציב לצורך תמיכה במוסדות ציבור (להלן - מבחנים).
(ו) שר האוצר יקבע, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, נוהל שלפיו יוגשו ויידונו בקשות של מוסדות ציבור לקבלת תמיכה מתקציב המדינה (להלן - נוהל)."
שר החינוך - הוא המשיב מס' 3 בבג"צ 2196/00 - שהיה הממונה, לפי סעיף 3א(ה) לחוק, על חלוקת תקציב התמיכות בתחום התרבות והאמנות עד סוף שנת התקציב 1999, קבע מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד החינוך למוסדות תרבות ואמנות (פורסמו בי"פ 4042, התשנ"ב, 17.9.92, עמ' 4714; להלן - "מבחני התמיכה"). על פי מבחני התמיכה הוקצו לעותרות כספי תמיכות בשנים 2001-1997.
3. בעתירותיהן תבעו העותרות, בין היתר, לתקן את מבחני התמיכה. העותרות סמכו על פסיקתו של בית משפט זה בבג"צ 3729/95 תיאטרון ארצי לנוער נ' שרת המדע והאמנויות, פ"ד נא(4) 259 (להלן - "בג"צ התיאטרון הארצי לנוער") שלפיה מבחני התמיכה: "אינם משמשים מכשיר יעיל לצורך בחירה אובייקטיבית צפויה ושוויונית" וכי "אין בהם כדי להבטיח שוויון של ממש" (שם, בעמ' 278). בעקבות העתירות שלפנינו, קבע שר המדע, התרבות והספורט "מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד המדע התרבות והספורט למוסדות ציבור לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה - 1985" (פורסמו בי"פ 5097, תשס"ב, 24.7.02, עמ' 3384; להלן - "המבחנים החדשים"). מוסכם על בעלי הדין כי עם פרסום המבחנים החדשים, התיתרו העתירות ככל שעניינן תיקון מבחני התמיכה, וכי לעותרות שמורה הזכות לעתור בעניין המבחנים החדשים ואופן יישומם, אם יתברר שאין הם מקיימים את עקרון השוויון.
המחלוקת בין העותרות למשיבים בעניין אפלייתן של העותרות לרעה נשארה על כנה.
טענות בעלי הדין
התזמורת הסימפונית
הפחתת התמיכה עקב תמיכה ממקורות ציבוריים אחרים
4. התזמורת משיגה על עמדת המדינה שלפיה מופחת סכום התמיכה שמקבלת תזמורת אם היא מקבלת תמיכה גם ממקורות ציבוריים אחרים. כך הופחתה התמיכה בתזמורת הסימפונית, עקב התמיכה שהיא מקבלת מעירית ראשון לציון. לטענת התזמורת, עמדה זו יוצרת מצב אבסורדי ומרוקנת מתוכן את מאמצי עירית ראשון לציון לסייע לה בייצוב מצבה הכספי. לדבריה, "הנתון הבודד בדבר היקף התמיכה המוענקת לתזמורת ע"י גוף חיצוני - - - אינו ראוי להיות מדד מכריע, וודאי שלא מדד יחיד במסכת השיקולים לקביעת היקף התמיכה". עוד טוענת התזמורת כי בשנת 1998 קיבלו היא והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור (להלן - "תזמורת רשות השידור") סכומי תמיכה, שהיו זהים כמעט, למרות שתזמורת רשות השידור קיבלה תמיכה מעירית ירושלים ומרשות השידור בשיעור הגדול בכ- 350% מהתמיכה שקיבלה התזמורת הסימפונית מעירית ראשון לציון באותה שנה. תשובת המדינה לטענות אלה היא כי התמיכה של עירית ראשון לציון אינה המדד היחיד, ובודאי שלא המדד המכריע, במסכת שיקולי מינהל התרבות. עם זאת, מציינת המדינה, כי עמדת מינהל התרבות היא ש"יש להתחשב בתמיכה ממקורות ציבוריים...במיוחד כאשר תמיכה זו נעשית על ידי רשות מקומית אשר יזמה והקימה את התזמורת כבמקרה דנן". לטענתה אין להשלים עם מצב שרשויות עירוניות מקימות תזמורות מקומיות, תומכות בהן בסכומים גדולים המאפשרים פעילות בהיקף רחב, ולאחר מכן מקצצות בסכומי התמיכה מתוך ציפייה שהמדינה תמלא את החסר תוך שימור היקף הפעילות.
הופעות עם האופרה הישראלית
5. התזמורת הסימפונית משיגה גם על החלטת מינהל התרבות שלא לראות בהופעותיה עם האופרה הישראלית (להלן -"האופרה"), קונצרטים לכל דבר לצורך קבלת התמיכה. לטענתה, אין התמיכה שנותן מינהל התרבות לאופרה - המשלמת לתזמורת עבור הופעותיה איתה - בגדר תמיכה עקיפה בתזמורת. לדבריה, אין ערובה לכך שקשריה עם האופרה ימשכו בעתיד, וגם השכר שהיא מקבלת עבור ההופעות אינו נגזרת של סכום התמיכה שמקבלת האופרה ממינהל התרבות, אלא נקבע במשא ומתן עצמאי. על כך משיבה המדינה כי בתמיכה הניתנת לאופרה משוקלל גם שכר התזמורת המלווה ולפיכך אין להביא קונצרטים אלה במניין הקונצרטים של התזמורת הסימפונית. המדינה מוסיפה וטוענת כי הופעה כתזמורת ליווי אין דינה כדין הופעה עצמאית וכי משקלן של הופעות אלה נמוך ממשקלן של הופעות עצמאיות.
אפליה בהיקף התמיכה