עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
|
26924-08-11
26/02/2014
|
בפני השופט:
שרה גדות סגנית נשיא
|
- נגד - |
התובע:
1. חגית אילתי 2. שלמה אילתי 3. עדנה דותן 4. צבי דותן 5. יורם רומם 6. נעה יפעת 7. אברם חי 8. אביחי רונן 9. שלומית יפעת 10. גדעון לוי 11. ניצן שפיגל 12. משה שפיגל 13. מרים פרנקו 14. יוסף עזגד 15. עידו שמיידלר 16. עמוס דביר 17. סעידה גילה 18. נגה קצב 19. עידית טפרסון 20. רחל גולדשטיין 21. אהוד שמחוני 22. בתיה פרידמן 23. אליעזר פריגת 24. רחל קוסטץ 25. ריטה גרינבאום 26. עמוס גרינבאום 27. פנינה מימון 28. יוסי מימון 29. אסנת דרסלר 30. יצחק דרסלר 31. רות אוריאלי 32. יעקב אוריאלי 33. דוד אוריאלי 34. שרון שפרן (אוריאלי) 35. זהר אוריאלי (בנסדון) 36. דלה הלוי 37. נתן הלוי 38. אריה סלע 39. רונית צ'אקיר 40. צבי צ'אקיר 41. עמוס ברנע 42. אסף טפרסון 43. גדי טפרסון 44. נעמי טפרסון 45. דוד טפרסון 46. צבי נטע 47. יוסף אלכסנדרוביץ 48. ניצה זילברברג 49. יוסף זילברברג
עו"ד יוסף עזגד
|
הנתבע:
1. היועץ המשפטי לממשלה 2. הועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב 3. המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה 4. היחידה לפיקוח על הבניה - משרד הפנים מחוז ת"א
עו"ד סילביה רביד עו"ד ליאור כץ משרד ד"ר רענן הר זהב ושות' עו"ד רון צין עו"ד פרקליטות מחוז ת"א (אזרחי עו"ד דן משה עו"ד ירון אפרת
|
פסק-דין |
עתירה מנהלית זו הוגשה ע"י העותרים מתוך מטרה להביא לאכיפת דיני התכנון והבניה על המפעילים, המשתמשים, והבונים בשדה התעופה הרצליה (להלן: "
שדה התעופה" או "
שדה התעופה הרצליה"),אשר פועלים בקרקע שייעודה חקלאי, שלא כדין וללא היתרים.
בעתירה מבקשים העותרים להורות למשיבים 1-3 כדלקמן:
א. להגיש כתבי אישום פליליים כנגד משיבים 6-23בגין בנייה ו/או שימוש שלא כדין וללא היתרים, ובניגוד לתוכנית תקפה בשדה התעופה בהרצליה.
ב. להגיש במסגרת כתבי האישום הפליליים גם בקשות לצוי הפסקת שימוש במקרקעי שדה התעופה,למעט שימוש חקלאי, וכן להגיש בקשות לצוי הריסה של כל הבנוי בשדה התעופה ואשר אין לו היתר בניה כדין.
ג. לחילופין, להגיש בקשות לצוי הריסה ללא הרשאה לפי סעיפים 212 ו- 213 ל
חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965 (להלן:
"חוק התכנון והבניה") ולביצועם.
ד. לחייב את משיבים 1-3 בהוצאות.
הצדדים:
1. א. העותרים הינם תושבי הרצליה, רעננה וכפר שמריהו ו/או בעלי
מקרקעין הנמצאים בסמוך לשדה התעופה הרצליה.
ב. המשיבים 4-1, 7, 29-27, הם רשויות המדינה (להלן, כולם או חלקם:
"רשויות המדינה" או
"המדינה").
ג. משיבה 5 היא הועדה המקומית לתכנון ובניה הרצליה אשר בתחומה פועל שדה התעופה.
ד. משיבה 6, רשות שדות התעופה בישראל, הוקמה בשנת 1977 מכוח
חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977, שנכנס אז לתוקפו.
ממועד זה הועבר שדה התעופה בהרצליה לניהולה וחכירתה של משיבה 6 והיא המפעילה של שדה התעופה (להלן:
"רש"ת" או
"רשות שדות התעופה").
ה. משיבים 23-8 הינם, לטענת העותרים, אנשים ו/או גופים אזרחיים- מסחריים המשתמשים בשדה התעופה לצרכים אשר אינם מהווים שימוש בקרקע לייעוד חקלאי.
משיבים 20 ו- 22 נמחקו במהלך הדיונים בעתירה ועל כן אין הם חלק מהעתירה.
ו. משיבות 24-26 הן רשויות מקומיות הסמוכות לשדה התעופהוהן צורפו כמשיבות לעתירה כמי שיש להן עניין משמעותי בנושא (להלן:
"הרשויות המקומיות").
שדה התעופה הינו בתחום העיר הרצליה והמועצה המקומית כפר שמריהו.
רקע:
2. הרקע להקמתו ולפעילותו של שדה התעופה הרצליה, נכון לשנת 2003,תואר בהרחבה בפסק דינו של בית המשפט העליון בבג"צ 5598/00+ 5744/00
עיריית הרצליה ואח' נ' רשות שדות התעופה בישראל ואח',פד"י נז(3) 883,889
-892 (להלן:
"פס"ד הרצליה"), והוא מובא כאן כלשונו: