אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ע"א 5272/15,דל-פק מערכות בע"מ נ פקיד השומה למפעלים גדולים

ע"א 5272/15,דל-פק מערכות בע"מ נ פקיד השומה למפעלים גדולים

תאריך פרסום : 06/07/2016 | גרסת הדפסה
ע"א
בית המשפט העליון כבית משפט לערעורים אזרחיים
5272-15
06/07/2016
בפני השופט:
1. י' דנציגר
2. נ' הנדל
3. א' שהם


- נגד -
המערערת:
דל-פק מערכות בע"מ
עו"ד פנחס רובין
עו"ד גיל גריידי
עו"ד שלמה אביעד זידר
עו"ד מעיין מלמד
המשיב:
פקיד השומה למפעלים גדולים
עו"ד איריס בורשטיין-מוזס
פסק-דין

 

השופט נ' הנדל:

 

           כיצד יש לחשב את הטבות המס להן זכאית המערערת, כמפעל מעורב, בשנים 2002-2000? זוהי השאלה העיקרית הדורשת את הכרעתנו. המענה לה איננו פשוט, אך בדרכנו אליו ניעזר בכלים משפטיים בסיסיים ומוכרים: לשון החוק והמסמכים – ופרשנותם, התנהלות הצדדים – ומשמעותה, והתכלית – החולשת על הכול.

 

חישוב הטבות מס של מפעל מעורב – מושגי יסוד

 

  1. בטרם נציג את השתלשלות העניינים, נפתח בהבהרה כללית של מספר מונחים. לצד היותם רלוונטיים ומרכזיים להכרעה, הם גם יאפשרו הבנה טובה יותר של העובדות והאירועים, המחלוקות והטיעונים. המקור למושגי היסוד מצוי בדבר החקיקה העיקרי לענייננו: החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 (להלן: חוק העידוד). יצוין כי חוק זה תוקן פעמים רבות, גם בשנים האחרונות, וככלל, ההתייחסות בפסק דין זה תהא לנוסח הסעיפים במועדים הרלוונטיים.

 

           סעיף 74 לחוק העידוד עוסק ב"מפעל מעורב". מדובר במפעל שחלקו מאושר וחלקו אינו מאושר, או מפעל שבו מספר חלקים מאושרים שהוקמו במועדים שונים (כפי שיובהר, כך היה בעניין המערערת). "מאושר" משמע מפעל שזכה לאישור מטעם מרכז ההשקעות שבמשרד התעשייה והמסחר (כשמו אז. להלן: מרכז ההשקעות). האישור מעניק הטבות מס שונות, כמפורט במסגרתו ובהתאם להוראות חוק העידוד. אחת מההטבות האפשריות היא פטור ממס בגין ההכנסה הנובעת מהחלק המאושר, כך שהכנסה כזו לא תסווג כהכנסה מחייבת לצרכי מס.

 

           מפעל מעורב זכאי להטבות המס רק ביחס להכנסות הנובעות מחלקים מאושרים, והטבות אלה ניתנות לכל חלק מאושר במפעל בנפרד (סעיף 74(א)). הבעייתיות הקיימת באשר למפעל מעורב היא כיצד יש לחלק את הכנסתו החייבת של המפעל בין חלקיו השונים – אלה שזכאים להטבה ואלה שלא. על פי סעיף 74(ב)(1) לחוק העידוד, הקביעה בדבר הדרך שבה יש לייחס את ההכנסה החייבת של המפעל לחלקיו השונים מסורה למנהלת מרכז ההשקעות. כעולה מלשון הסעיף ומהפרקטיקה שנהגה, ניתן להצביע על שתי שיטות מרכזיות לחלוקת ההכנסה החייבת של מפעל מעורב: יחס נכסים ו-יחס מחזורים:

 

           יחס מחזורים – בדרך כלל (אך לא בהכרח), קביעת המנהלה, כפי שבאה לידי ביטוי בכתבי אישור שהוציאה, הורתה על חישוב בשיטת יחס מחזורים. בשיטה זו, ההכנסה החייבת נקבעת לפי הגידול שחל במחזור הפעילות של המפעל כתוצאה מהוספת חלק מאושר. בכדי ליישם גישה זו, רואים כשנת הבסיס את השנה האחרונה שקדמה להפעלה המשמעותית של ההרחבה, ובכל שנה יש לבדוק בכמה גדל המחזור הכולל של המפעל ביחס למחזור הבסיס (כשהוא מותאם למדד) (ראו סעיף 74(ב)(1) סיפא. לעיל ולהלן: יחס מחזורים). את התוספת (הגידול במחזור ביחס לשנת ההפעלה) מחלקים במחזור הנוכחי של אותה שנה. תוצאת המנה היא השיעור מההכנסה החייבת הזכאי להטבות המס. כעולה מלשון סעיף 74 לחוק, יחס המחזורים מניח הרחבה של מפעל קיים על ידי הוספת חלק מאושר.

 

           יחס נכסים – במקרה שבו מנהלת מרכז ההשקעות לא קבעה את דרך חלוקת ההכנסה החייבת של חלקי המפעל השונים (בין בשיטה של יחס מחזורים ובין בדרך אחרת), תיעשה החלוקה לפי יחס נכסים. על פי שיטה זו, יש לחשב את ה-"שיעור מהכנסתו החייבת של המפעל כולו, שהוא כיחס שבין שווי הנכסים הקבועים של המפעל באותו חלק מאושר לבין שווי הנכסים הקבועים של המפעל כולו באותו זמן" (סעיף 74(ב)(1) רישא. לעיל ולהלן: יחס נכסים). הנכסים הקבועים הינם כל הנכסים הפועלים במסגרת המפעל, לרבות אלה שאינם בבעלותו. בקצירת האומר, ניתן לומר כי ההבדל בין השיטות הוא כי בעוד יחס המחזורים קובע את שיעור ההטבה לפי הגידול במחזור הפעילות של המפעל לאחר ההרחבה ביחס למצב לפניה, הרי שיחס הנכסים קובע את שיעור ההטבה לפיה ההכנסה שנבעה מהנכסים המאושרים על ידי מרכז ההשקעות בלבד.

 

           סוגיה רלוונטית ליחס הנכסים היא נטרול נכסים. בסמכות מנהלת מרכז ההשקעות לקבוע, כי בחישוב לפי יחס נכסים לא יובאו בחשבון נכסים שמתקיימים בהם התנאים המצטברים הבאים: (א) הנכסים הם מבני שירותים או מתקני שירותים, ציוד משרדי או רכב מנועי פרטי כמשמעותו בפקודת התעבורה; (ב) הם נרכשו תוך שלוש שנים מיום הפעלת החלק המאושר; (ג) מחירם המקורי, כפי שנקבע לעניין סעיף 21 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן: הפקודה), אינו עולה על 10% ממחירם המקורי של כל הנכסים הקבועים הכלולים בתכנית המאושרת (סעיף 74(ב)(2) לחוק העידוד) (להלן: נטרול). מטרת קביעה כזו של מנהלת מרכז ההשקעות היא החרגת נכסים שאינם כלולים בתכנית המאושרת ואשר אינם תורמים באופן ישיר לייצור ההכנסה – מסך הנכסים הקבועים של המפעל. פעולת הנטרול מאפשרת שלא לייחס הכנסה לנכסים אלה, ובאופן זה להגדיל את חלקה של ההכנסה המאושרת הנהנית מהקלות מס. במילים אחרות, בחישוב יחס הנכסים מתעלמים מנכסים מנוטרלים. הם אינם נכללים בנכסים המאושרים או בנכסים הבלתי-מאושרים, וכך אינם גורעים מהטבות המס הניתנות למפעל המעורב.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ