אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עת"מ 53139-12-15 הוועדה המקומית לתכנון ובניה בירושלים ואח' נ' ועדת ערר מחוזית לתכנון ולבניה מחוז ירושלים ואח', עת"מ 16340-02-16 אללו ואח' נ' עירית ירושלים ואח'

עת"מ 53139-12-15 הוועדה המקומית לתכנון ובניה בירושלים ואח' נ' ועדת ערר מחוזית לתכנון ולבניה מחוז ירושלים ואח', עת"מ 16340-02-16 אללו ואח' נ' עירית ירושלים ואח'

תאריך פרסום : 12/07/2016 | גרסת הדפסה

עת"מ, בד"מ
בית המשפט המחוזי ירושלים כבית-משפט לעניינים מנהליים
53139-12-15,16340-02-16
06/07/2016
בפני השופטת:
נאוה בן אור

- נגד -
העותרות בעת"מ 53139-12-15 והמשיבות בעת"מ 16340-02-16:
1. הוועדה המקומית לתכנון ובניה בירושלים
2. עירית ירושלים

המשיבה בשתי העתירותהמשיבים בעת"מ 53139-12-15 והעותרים בעת"מ 16340-02-16:
1. ועדת ערר מחוזית לתכנון ולבניה מחוז ירושלים
2. פפה אללו
3. לורה ורטון

פסק דין

העתירות שלפניי הן גלגולה השני של התדיינות בין הצדדים באשר לגורלה של כיכר קטנה בשכונת נחלת שבעה שבלב ירושלים.

רקע עובדתי

1.הכיכר נשוא העתירה, "כיכר בית הדפוס" בשמה המקורי, היא כיכר קטנה המצויה בסמוך למדרחוב שבנחלת שבעה. בשנות השבעים של המאה הקודמת שופצה הכיכר, רוצפה, ונבנתה בה מזרקה, בכספי תרומת גב' רות חשין ובני משפחתה. שמה של הכיכר הוסב ל"כיכר נחמן", על שם נחמן סלומון, אביה של גב' חשין וממייסדי חברת התרופות אסיה – לימים חברת טבע.

התכנית החלה על הכיכר היא תכנית 2422 מ-1988. ייעוד המקרקעין על פי התכנית הוא שטח ציבורי פתוח (שצ"פ). לעניין השימושים המותרים מפנה התכנית להוראות שנקבעו בתכנית המתאר 62 משנת 1957. תכנית זו קובעת כי השימושים המותרים בשטחים ציבוריים פתוחים הם: "גנים ציבוריים, מגרשי ספורט ושעשועים, בניינים הכרוכים בנ"ל, באישורה של הוועדה המקומית ובהסכמתה של הוועדה המחוזית".

2. במהלך חודש מרץ 2013 או בסמוך לו, בוצעו בכיכר עבודות ללא היתר בנייה. העבודות בוצעו על ידי מר לורנט לוי, יזם שרכש נכסים רבים בסמוך לכיכר. כוונתו הייתה להפוך את הכיכר ל"כיכר המוזיקה", מקום שיתקיימו בו הופעות ואירועי מוזיקה מדי יום ביומו. בפרסומים שהפיץ היזם נאמר כי במקום "תשמע מוזיקה בשידור חי 12 שעות ביום, 365 ימים בשנה (למעט שבתות וחגים)". העבודות גרמו נזק רב לכיכר. המזרקה נהרסה, פורק הריצוף שהיה במקום והיזם החל בבניית במה וחללים מתחתיה. עיריית ירושלים הגישה נגד היזם כתב אישום בו ייחסה לו עבירות של בנייה ללא היתר והפרת צו הפסקת עבודה. אלא שתוך כדי ניהול ההליך הפלילי, הגיעו עיריית ירושלים והיזם למה שכונה על ידם "פשרה", בגדרה הודה היזם בעבירה לפי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (ולהלן: החוק) והוא התחייב "לשקם" את הכיכר.

3. לשם "שיקום" הכיכר, הגיש היזם לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, בתיאום עם עיריית ירושלים ובהתאם להנחיותיה המקצועיות, בקשה לקבלת היתר בנייה. למעשה כללה הבקשה את כל אותן עבודות שרצה היזם לבצע לכתחילה, היינו בניית במה וחללים טכניים מתחתיה, מערכת הגברה והצבת פסל בצד הכיכר, במקום המזרקה שהייתה במרכזה ושנהרסה. עוד התברר, כי בנוסף למפורט בבקשה להיתר הבנייה מתכוון היזם להקים מערכת אקוסטית מעל הכיכר, על ידי תליית כבלים ועליהם רמקולים.

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה סברה כי המדובר בבקשה תואמת תכנית. למרות זאת, פרסמה את הבקשה בהליך הדומה להליך של הקלה (סעיף 149 לחוק). לוועדה הוגשו מספר התנגדויות על ידי בעלי זכויות בנכסים סמוכים.

ב-8.4.2014 התקיים דיון בהתנגדויות בוועדת המשנה לתכנון ולבנייה. משהתברר כי השטח נשוא הבקשה להיתר הוא שטח ציבורי, קבעה הוועדה כי יש להגיש בקשה מתוקנת על יד העירייה בלבד (היינו שלא על ידי היזם הפרטי) וכי על הבקשה לכלול את כל פרטי התכנון שמבקשת העירייה לעשות בכיכר, בצירוף פרוגרמה מפורטת. עוד קבעה, כי לאחר שתוגש הבקשה יתקיים דיון אליו יוזמנו מנהלי אגף חברה ואגף שפ"ע בעירייה, שיציגו את התכנית ויתנו הסברים לחברי הוועדה המקומית.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ