חפש עורך דין לפי תחום משפטי
| |

עת"מ 4924-08-16 תיכון לחינוך סביבתי בשדה בוקר נ' מדינת ישראל - משרד החינוך ואח'

תאריך פרסום : 24/08/2016 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית משפט לעניינים מנהליים באר שבע
4924-08-16
18/08/2016
בפני השופט:
ישראל פבלו אקסלרד

- נגד -
עותרים:
1. ענן שיאון 2. אופיר שדמי
עו"ד יובל גלאון ואח'
משיבים:
1. מדינת ישראל - משרד החינוך
2. הגב' עמירה חיים- מנהלת מחוז דרום במשרד החינוך שניהם ע"י פרקליטות מחוז דרום - אזרחי
3. מדרשת שדה בוקר בנגב (חל"צ)
4. מר אודי ניסן- יו"ר תאגיד מדרשת שדה בוקר בנגב
5. מר אורי דיסטניק- מנכ"ל תאגיד מדרשת שדה בוקר בנגב
6. גב' סמדר כהן- מנהלת התיכון לחינוך סביבתי

עו"ד חן אביטן ואח'
החלטה
 

 

בהחלטה זו אכריע בטענות המשיבים 3-6, במסגרתן ביקשו הם להורות על סילוקה על הסף של העתירה. שוכנעתי בסופו של יום כי הערכאה הראויה והנכונה לדון בעתירה הינה בית הדין לעבודה, בבאר – שבע.

 

הצדדים והעתירה

  1. עניינה של העתירה הוא בבקשתם של העותרים להורות למשיבים שלא להמשיך ולהעסיק את המשיבה 6 כמנהלת בית הספר התיכון לחינוך סביבתי בשדה בוקר. בתחילה, הוגשה העתירה על ידי "ועד ההורים מוסדי" של בית הספר "ו/או הורי תיכון לחינוך סביבתי (195 הורים לפי רשימה מצורפת)". בעקבות טענה שהועלתה בתגובות המשיבים לגבי זהות העותרים, הבהרתי לאחרונים בפתח הדיון הראשון שהתקיים לפניי, כי וועד ההורים אינו אישיות משפטית וכי בהיעדר ייפוי כוח מטעם הורה או הורים, הרי למעשה אין בפניי עותר וכי לא יהיה מנוס מלדחות את העתירה על הסף. באותו השלב, הסכימו שניים מהורי התלמידים להיות העותרים והצהירו כי חתמו על ייפויי כוח כנדרש. על כן, הוריתי על תיקון העתירה כמתבקש.

     

  2. העתירה הוגשה כנגד החלטת מנהלת מחוז הדרום של משרד החינוך, לפיה המשיבה 6 תמשיך בתפקיד מנהלת בית הספר בשנת הלימודים הקרובה, וכנגד החלטת המשיב 3 להמשיך ולהעסיק את המנהלת כאמור, למרות דרישת ההורים להעבירה מתפקידה. העתירה באה, על פי האמור בה, בשל התנהלות בלתי ראויה ובלתי מקצועית של המשיבה 6 אשר, כלשון העתירה, השליטה פחד ואימה בקרב המורים והתלמידים, נהגה במידור והפליה, השפילה ואיימה, שיקרה והסיתה לדבר שקר, נקטה בנקמנות כלפי מורים והתעללה בהם. דברים מפורטים יותר נרשמו בעתירה ובנספחיה. עם הגשת העתירה, נקבע דיון בה ובבקשה למתן צו ביניים שהוגשה, בפניי.

     

  3. בפתח ישיבת בית המשפט הראשונה ולאחר שהובררה שאלת זהות העותרים, העלה ב"כ המשיבים 3-6 טענת מקדמית נוספת, לפיה יש להורות על דחיית העתירה על הסף בשל היעדר סמכות עניינית באשר זו נתונה לבית הדין לעבודה.

     

    טענות הצדדים

  4. טוען ב"כ המשיבים 3-6 כי לבית הדין לעבודה מסורה הסמכות לדון ביחסי עבודה, לרבות לפני קיומם, במהלך קיומם ולכן לגבי הפסקתם. אמנם, המדובר הוא במחלוקות שעניינן ענייני חינוך, עניינים אשר בסמכותו של בית המשפט לעניינים מנהליים, אך היות והן גם נוגעות להפסקת עבודתה של המנהלת, הסמכות הייחודית נתונה לבית הדין לעבודה, אשר יפעיל, במסגרת בירורן, כלים מהמשפט המנהלי. לטענת המשיבים 3-6, העתירה מסתמכת על סעיף 22 לחוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט-1969 (להלן: "חוק הפיקוח"), תוך בקשה שמנכ"ל משרד החינוך יורה לבעלת הרישיון, המשיב 3, להפסיק את העסקה של המנהלת. לפי אותו הסעיף, אם כך יורה המנכ"ל, חובה על המשיב 3 להפסיק ההעסקה. הואיל והמדובר הוא בהפסקת העסקתו של עובד, הרי המדובר הוא בנושא שעניינו יחסי עובד מעביד והסמכות נתונה לבית הדין לעבודה.

     

  5. ב"כ המשיבים 3-6 הפנה למספר פסקי דין אשר דנו בסוגיה דנא. הוא הוסיף וטען כי אין אפשרות לברר את המחלוקת ללא חקירת עדים ומצהירים, ואילו כלים אשר לא יעשה בהם שימוש בדיון בעתירה מנהלית. לעניין מיהותם של הצדדים, שהרי אין יחסי עובד-מעביד בית העותרים למי מהמשיבים, הטעים ב"כ המשיבים 3-6 כי בית המשפט העליון הכריע בהתאם לנטען על ידו והעביר הדיון לבית הדין לעבודה, גם מקום בו העותרים לא היו עובדים אלא עמותה, אשר בקשה שלא להעסיק אדם מסוים כמנהל בית ספר. לפסקי הדין אליהם הפנו הצדדים אתייחס בפרק הדיון וההכרעה. ב"כ המשיבים 3-6 הסכים כי בענייני חינוך אשר אינם נוגעים לקבלה לעבודה או להפסקת יחסי עבודה, נתונה הסמכות לבית המשפט לעניינים מנהליים, אך לא כך הם הדברים במקרה דנן. משסמכו העותרים את עתירתם על סעיף 22 לחוק הפיקוח ועל הסמכות שנתונה למנהל הכללי של משרד החינוך לדרוש פיטוריו של עובד שירות, הרי עסקינן בשאלת פיטורין ואין נפקא מינה אם המדינה היא המעסיקה אם לאו. נטען, כי גם אם טעו העותרים בהסתמכותם על אותו הסעיף (ואומר כבר כאן כי אכן טעות בידם בעניין זה), הרי בכל מקרה עסקינן בבקשה להפסיק עבודה של עובד וזהו נושא המסור לבית הדין לעבודה. ב"כ המשיבים 3-6 הטעים כי גם אם הסעיפים עליהם היה על העותרים להסתמך הם 16 ו-18 לחוק הפיקוח (סעיפים שעניינם אישור מאת מנכ"ל משרד החינוך להעסיק עובד חינוך וביטולו של אישור מסוג זה), הרי עדיין המדובר הוא בענייני עובד-מעביד והפסקת עבודתו של עובד. ב"כ המשיבים 3-6 הסכים עם ב"כ העותרים כי כל המשיבים כפופים לסמכותו של בית המשפט לעניינים מנהליים, אך חזר על עמדתו בדבר מהות הסכסוך כאמור.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן יעוץ אישי, שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
*
*
*
*

חיפוש עורך דין לפי עיר

המידע המשפטי שחשוב לדעת – ישירות למייל שלכם!
הצטרפו לניוזלטר וקבלו את כל מה שחם בעולם המשפט
עדכונים, פסקי דין חשובים וניתוחים מקצועיים, לפני כולם.
זה הזמן להצטרף לרשימת התפוצה
במשלוח הטופס אני מסכים לקבל לכתובת המייל שלי פרסומות ועדכונים מאתר פסק דין
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ