עת"מ
בית המשפט המחוזי נצרת בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים
|
22490-11-14
19/03/2015
|
בפני השופט הבכיר:
זיאד הווארי
|
- נגד - |
העותרת:
רושדי נסראלדין – חב' ע.נ. הר עפר בע"מ
|
המשיבה:
חברת החשמל לישראל בע"מ
|
פסק דין |
עתירה זו עניינה בבקשת העותרת לפסול את החלטת ועדת המכרזים של המשיבה במחוז צפון מיום 4.3.14, לפיה תוגבל זכות העותרת מלהשתתף במכרזים לעבודות חפירות באזורים גיאוגרפיים ספציפיים, באותו מחוז, לתקופה של שנתיים לכל הפחות ממועד סיום ההתקשרות, הכל כפי שיפורט להלן.
רקע עובדתי בתמצית:
העותרת הינה חברה העוסקת בתחום התשתיות, אשר ביצעה עבור המשיבה משך שנים, עבודות חפירה ותשתית באזורים שונים, בהתאם למכרזים שפורסמו ובהם זכתה.
כחלק מפעילותה של חברת החשמל (להלן: "המשיבה") להקמת תשתיות חשמל ולתחזוקתן, מפורסמים על ידיה מכרזים לביצוע עבודות חפירה באזורים גיאוגרפיים מוגדרים בכל אחד מחמשת המחוזות בהן פועלת החברה (חיפה, דן, דרום ירושלים והצפון).
לגרסת המשיבה במהלך השנים האחרונות התגלו כשלים וליקויים בטיחותיים בהתקשרויות נשוא מכרזי החפירות, כך למשל בכל חמשת המחוזות נמצאו קבלני חפירות שפעלו בניגוד לנהלי העבודה של המשיבה, תוך הפרת חוזי ההתקשרות, באופן המהווה סכנה בטיחותית.
על רקע קיומם של ממצאים אלה, ועל מנת לצמצם את הכשלים והליקויים וכחלק מיישום מדיניות רחבה וכוללת של המשיבה, החליטה ועדת המכרזים של המשיבה במחוז צפון ביום 4.3.14 להגביל את ההשתתפות של קבלני חפירה (בהתאם לתנאים שפורטו), במכרזי חפירה עתידיים שיפורסמו באותו מחוז, זאת החל מחודש יוני 2015.
במכתב מיום 20.3.14 עודכנה העותרת בדבר החלטת המשיבה בנוגע למגבלת שנות ההתקשרות כאמור, והובא לידיעתה כי "ועדת המכרזים של מחוז הצפון החליטה בתאריך 04/03/2014 שבמכרזי החפירות שיפורסמו באזור הצפון בעתיד, יכלל תנאי המגביל קבלני חפירות הפועלים במשך 9 שנים ומעלה, ברציפות באזורים גיאוגרפיים ספיציפיים במחוז מלהשתתף במכרזים אלה...".
יחד עם זאת, הובהר כי לא תחול מגבלה על השתתפותו של קבלן חפירות במכרזים אחרים שיפורסמו לביצוע עבודות חפירה באיזורים גיאוגרפיים אחרים באותו מחוז או במחוזות אחרים.
עוד צוין במכתב האמור כי ועדת המכרזים של המשיבה רואה חשיבות של ממש בהחלת כלל מכרזי החפירות במחוז, במועד אחד קרי בחודש יוני 2015.
(המסכת העובדתית שלעיל המתייחסת להחלטת הועדה תקרא להלן ולמען הנוחות: "מגבלת ההשתתפות").
ביום 5.8.14 פנתה העותרת בכתב אל המשיבה והלינה על החלטת ועדת המכרזים כאמור.
במכתב מיום 17.8.14, אישר ב"כ המשיבה את קבלת מכתב העותרת ותגובה עניינית הועברה במכתב מיום 23.9.14, בו פורטו בהרחבה השיקולים אשר עמדו בבסיס החלטת ועדת המכרזים, הטעמים המצדיקים את ההחלטה האמורה וכן צוין כי פניית העותרת לוקה בשיהוי ניכר.
העתירה דנן הוגשה ביום 11.11.14.
טענות הצדדים:
עיקר טענות העותרת:
לטענת העותרת, החלטת המשיבה מונעת ממנה מלהשתתף במכרזים עתידיים במחוז צפון, זאת בניגוד לדיני המכרזים ותוך פגיעה בחופש העיסוק.
החלטת המשיבה הינה למעשה תנאי מקדמי במכרז, מחוץ למסגרת המכרז ובטרם נערך מכרז כלשהו. מדובר בתנאי מהותי ועליו להיות רלוונטי למכרז שיפורסם.
נטען כי מדובר בתנאי מקדמי שאינו סביר ומעודד בחירתו של קבלן פחות מנוסה. המשיבה מגבילה השתתפות במכרז בשל עודף ותק. התנאי שנקבע אינו עומד במבחני הסבירות שכן הוא מגביל השתתפות במכרז מבלי שהדבר מתחייב מאופיו ומהותו. התנאי המדובר הינו תנאי רטרואקטיבי אשר בא לאחר מעשה. משמעות הדבר, העותרת אשר זכתה בעבר בהתקשרות באזור מסויים מספר פעמים לתקופה רצופה מעל לתשע שנים, מנועה מלגשת למכרזים עתידיים באותו אזור למשך שנתיים לפחות.