אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עתירה נ' מועצה מקומית כעביה והממונה על חופש המידע

עתירה נ' מועצה מקומית כעביה והממונה על חופש המידע

תאריך פרסום : 10/02/2014 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי נצרת
207-09-13
29/01/2014
בפני השופט:
יצחק כהן נשיא

- נגד -
התובע:
התנועה למען איכות השלטון בישראל ע"ר
הנתבע:
1. הממונה על חופש המידע
2. מועצה מקומית כעביה טבאש חגאגרה

פסק-דין

א.         רקע בתמצית:

1.         ביום 1.9.13 עתרה העותרת כנגד המשיבים, לפי חוק חופש המידע התשנ"ח 1998 (להלן: "החוק") ודרשה מהם להמציא לה מידע, אשר נגע כעיקר להסכמי התקשרות בין המשיבה 2 (להלן: "המועצה") לבין יועצים משפטיים המועסקים על ידה, לרבות המצאת פרוטוקולים והחלטות הועדה בעניין היועצים הנ"ל.

2.         עיון מלמד כי ביום 1.3.11 פנתה העותרת אל המועצה, בכתב, (יש לציין שלא בהתאם לחוק) וביקשה לקבל מסמכים ביחס להעסקת היועץ המשפטי במועצה.  המועצה לא הגיבה לפניית העותרת, אשר שלחה מכתבי תזכורת בעניין זה, ביום 30.11.11 וביום 12.1.12, אולם גם פניות אלה נותרו ללא מענה.

3.         ביום 4.11.12 פנתה המערערת אל המשיבים, בכתב, בהתאם לחוק חופש המידע.  פניית העותרת לא נענתה וכך גם מכתב התזכורת אשר נשלח למשיבים  ביום 14.1.13.

נוכח התעלמות המשיבים, כאמור,  הוגשה העתירה שבפני.

4.         טרם הגשת תגובה מטעם המשיבים בהליך כאן, הודיעה העותרת ביום 16.1.14 כי המשיבים המציאו לה את הסכם ההתקשרות עם היועצים המשפטיים של המועצה, בעוד שיתר המסמכים שהתבקשו בעתירה, אינם קיימים. (להלן: "הודעת העותרת").

משכך ביקשה העותרת להורות על מחיקת העתירה, אך יחד עם זאת עמדה על פסיקת הוצאות משמעותית כנגד המשיבים וביקשה ליתן את הדעת על התנהלות המשיבים כאן. 

5.         מנגד, בתגובתם להודעת העותרת, טענו המשיבים כי מעבר למסמך שהומצא לעותרת אין מסמכים נוספים ומדגישים כי מצבם הכלכלי בכי רע ואין מקום להטלת הוצאות ובוודאי שלא הוצאות מופרזות.

ב.         דיון והכרעה:

6.         לאחר שבחנתי את טענות העותרת, לרבות את הנטען בהודעה מטעמה וכן את תגובת המשיבים להודעה הנ"ל, הנני סבור כי יש לחייב את המשיבים בהוצאות, לאור התנהלותם עובר להגשת העתירה וזאת מן הטעמים הבאים.

7.         הזכות לקבל מידע מרשות ציבורית הוכרה בפסיקת בתי המשפט בישראל עוד בטרם חקיקת חוק חופש המידע בשנת 1999. זכות זו, בלשונה של כב' השופטת חיות, "היא מאבני היסוד של חברה חופשית" ( עע"ם 9135/03 המועצה להשכלה גבוהה נ' הוצאת עיתון הארץ, פ"ד ס(4) 217, 233ה (2006).  (ההדגשות מכאן ואילך אינן במקור- י.כ).

חוק חופש המידע, מעגן את זכות העיון הציבורית בדגש על "שקיפות ציבורית".

זכות העיון הציבורית מהווה אמצעי להגשמת חופש הביטוי; היא כלי ביקורת ופיקוח על פעולות גורמי השלטון; היא ביטוי לחובת הנאמנות של הרשות המינהלית כלפי הציבור (ראו: עע"ם 6013/04 מדינת ישראל - משרד התחבורה נ' חברת החדשות הישראלית בע"מ, פ"ד ס(4) 60, 72-75 (2006); עע"ם 11120/08 התנועה לחופש המידע נ' מדינת ישראל - רשות ההגבלים העסקיים, פסקה 7 לפסק דינה של השופטת ארבל, (17.11.2010).

מכאן, שאין חולק באשר לחשיבות הזכות למידע והיקפה הרחב הנובעים מחיוניותה לקיומו ולתפקודו התקין של המשטר הדמוקרטי. ראה גם: עת"מ (מרכז) 35364-04-10 גלית גרימברג, עו"ד עיריית פתח תקווה (16.12.10).

8.         החוק מתווה את הכללים, להגשת בקשה לקבלת מידע ולמסירתו. סעיף 7 לחוק נוקט בלשון ברורה באשר לדרך שעל רשות ציבורית לפעול במתן תשובה לבקשה לקבלת מידע.

9.         במקרה דידן, כשלו המשיבים עת התעלמו שוב שוב  מפניות העותרת ואף בתגובתם להודעת העותרת לא ניתן הסבר המניח את הדעת להתנהלותם ולאי המצאת המידע הנדרש.

לא בכדי נחקק חוק חופש המידע ואין בטענות המשיבים, כדי להצדיק את מעשיהם ואת מחיקת ההליך ללא פסיקת הוצאות.

אי פסיקת הוצאות משמעו מתן יד ועידוד התנהלות לא נכונה ואין לתת לכך הכשר.

10.        בבג"צ 842/93 נסאסרה נ' שר הבינוי והשיכון ואח' פ"ד מח(4) 217 נקבעו הקריטריונים לפסיקת הוצאות לעותר שעתירתו נמחקה, כדלהלן: האם היה צידוק בהגשת העתירה, האם העותר מיצה את ההליכים מול המשיב עובר להגשת העתירה, האם לא היה שיהוי בהגשת העתירה והאם עצם הגשת העתירה היא שהניעה את המשיב לחזור בו מהחלטה קודמת ולהעניק לעותר את הסעד המבוקש בעתירה עוד לפני שזו התעוררה בבית המשפט.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.

 



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ