עע"מ
בית המשפט העליון כבית משפט לערעורים בעניינים מינהליים
|
3371-15
11/01/2016
|
בפני השופטים:
1. א' שהם 2. מ' מזוז 3. משנה לנשיאה א' רובינשטיין
|
- נגד - |
המערערים:
1. מדינת ישראל - שירות בתי סוהר 2. מדינת ישראל - נציב שירות בתי סוהר 3. מדינת ישראל - ראש מנהל משאבי אנוש בשירות בתי סוהר 4. מדינת ישראל - קצין רפואה ראשי - שב"ס
עו"ד רחל שילנסקי עו"ד קרן אביסרור
|
המשיבה:
ד"ר אפרת ארבל עו"ד עדי אזולאי עו"ד אלי בכר
|
פסק דין |
המשנה לנשיאה א' רובינשטיין:
א. ערעור זה מופנה כנגד פסק דינו של בית המשפט לעניינים מינהליים (מרכז-לוד) (סגן הנשיא ד"ר מ' פינקלשטיין) מיום 8.4.15. שדן בעתירה מינהלית אותה הגישה המשיבה, קצינה רופאת שיניים בשירות בתי הסוהר (שב"ס), באשר למינוי לתפקיד ראש ענף רפואת השיניים בשב"ס. תוצאת המשפט היתה, כי בית המשפט סבר שמכרז פנימי למשרה שנערך בשירות צריך היה להסתיים בזכיית המשיבה, ועל כן הורה לנציב שב"ס להעביר המלצה בהתאם לשר לבטחון פנים, שאישורו נחוץ לתפקיד. הושתו הוצאות על המדינה.
ב. המדינה בערעורה – ובסיכומיה המנוסחים לטעמנו בבוטות שאינה נחוצה כלפי בית המשפט קמא (המונח "בוטה" כלפי בית המשפט חוזר יתר על המידה בסיכומים), גם אם היא חולקת עליו ואף אם מצאנו לקבל טיעון מסוים שלה – סבורה, כי בית המשפט חרג במתן סעד של אכיפה, תוך התערבות קיצונית, כנאמר, בשיקול הדעת של נציב שירות בתי הסוהר. המשיבה – מנגד – דבקה מטבע הדברים בפסק דינו של בית המשפט.
ג. לא נפרט את השתלשלות הפרשה כולה, שניהולה רחוק מהחמיא לשירות בתי הסוהר. אבני הדרך, שעליהן אין מחלוקת של ממש, הן שני מכרזים פנימיים ומכרז חיצוני לתפקיד ראש ענף רפואת השיניים שבאורח זה או אחר לא נשלמו, כמפורט בהרחבה בפסק דינו של בית המשפט קמא. בקיצור נמרץ, המכרזים הפנימיים פורסמו בספטמבר 2013 ובמארס 2014, והמכרז החיצוני פורסם באפריל 2014 בלא שתם המכרז הפנימי. בדרך היו גם "מרכזי הערכה" למועמדים, שבראשון בהם היה ציון המערערת גבולי, לא כן במרכז ההערכה השני, וכפי שגם פירט פסק הדין בפסקאות 35-31, היא נמצאה לבסוף מועמדת יחידה מן המערכת. עוד אירע, שבמכרז הפנימי השני – לא בראשון – הוסף כי תואר מומחה לרפואת שיניים (שאין בשירות בתי הסוהר) הוא "יתרון", וכך גם במכרז החיצוני שבוטל בעקבות פניית בא כוחה של המערערת (בעקבות פרשה קודמת עת"מ 91438-11-13, ד"ר מרגוליס נ' שירות בתי הסוהר); אך בישורת האחרונה, מחוץ לגדרי המכרזים ולאחר התיעצות עם משרד הבריאות, הוספה דרישת המומחיות כתנאי סף.
ד. נתמקד בשלב האחרון, בהליכי המכרז הפנימי השני (לאחר ביטול המכרז החיצוני נוכח צעדים משפטיים שנקטה המשיבה), ביולי-אוגוסט 2014. ב-23.7.14 קוים למשיבה ראיון עם ראש אגף האסיר גונדר עפרה קלינגר – כיום נציבת שב"ס – וסיכומו היה כלהלן:
"- פרסום המכרז החיצוני נבע משיקולים מקצועיים וזה תקף לגבי כל התפקידים ברפואה שיפורסמו בהמשך מטעמי מדיניות.
- עם חזרתו של הקרפ"ר ביום א' בקרוב ייבדק הליך הוצאת המכרז. הקצינה תעודכן בתוצאות.
- תדאג שהקצינה לא תפגע בשל עמידתה על זכויותיה.
- במידה והקצינה לא תיבחר לתפקיד רע"ן רפואת שיניים, ממליצה לה לצאת לקורס ק' אסירים".
ה. ביום 28.7.14 נערך "דיון שיבוצים" אצל נציב שב"ס, בו נדונו ארבעה שמות מתוך השירות, ובו הסתייג קצין הרפואה הראשי של השירות (קרפ"ר) ממינוי המשיבה, מתוך נימוקים הקשורים ביכולת לניהול סגל רפואת השיניים ולהובלתו וקשיים ביחסי אנוש. מנגד ראה אותה היועץ המשפטי לשב"ס כמרשימה, ראש אגף האסיר (כיום הנציבה) התרשמה מן המשיבה במובן של חיבור לארגון וכושר ביטוי, אך חששה כי תתקשה לנהל את מערך רפואת השיניים; סגן הנציב ראה אותה כמתאימה מן הארבעה ששמותיהם נדונו, והציע מינויה לניסיון; קרפ"ר ראה אותה כמועמדת ראויה כשלעצמה, אך לא מתאימה לניהול 30 מרפאות. הסיכום היה כי "מתוך ארבעת המועמדים, אפרת נמצאה כראויה יחידה מתוך המערכת; מאחר ונמצאה כמועמדת יחידה, תוזמן לראיון נציב – על מנת להבהיר לה שתוכל להתמודד למול מועמדים נוספים", ב-5.8.14 נערך ראיון עם נציב שב"ס, וסיכומו היה: