אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עזבון המנוח דינר פסח ז"ל נ' הרשות המוסמכת-חוק נכי רדיפות ה ואח'

עזבון המנוח דינר פסח ז"ל נ' הרשות המוסמכת-חוק נכי רדיפות ה ואח'

תאריך פרסום : 01/02/2010 | גרסת הדפסה

ע"ר
בית המשפט המחוזי תל אביב – יפו
1347-08
23/12/2009
בפני השופט:
שנלר – אב"ד

- נגד -
התובע:
עזבון המנוח דינר פסח ז"ל
הנתבע:
הרשות המוסמכת לפי חוק נכי רדיפות ה נאצים
פסק-דין

פסק דין

השופט, ד"ר קובי ורדי

לפנינו ערעור על החלטת ועדת הערר (להלן: "הועדה") לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז- 1957 (להלן: "החוק") מיום 19.2.08 (וע 793/06), אשר דחתה את תביעתו של המערער להכיר בו כנכה על-פי סעיף 1 לחוק.

הרקע והמחלוקת בין הצדדים

המערער יליד 1918, נולד בפולניה. בחודש אוקטובר 2000, נפטר המערער לאחר שהגיש תביעה להכיר בו כנכה על-פי החוק, אולם תביעתו נדחתה מהטעם שתביעתו לא הייתה מפורטת ולא נתמכה בתיעוד רפואי לגבי פגימה כלשהי.

עזבונו של המערער הגיש ערר על החלטה זו בפני הועדה קמא, שדחתה את הערר מהטעמים הבאים:

ראשית, מכתבים שכתב המערער ז"ל בשנות המלחמה בשפה האידית ושהוגשו על-ידי אשתו של המערער, לא תורגמו לשפה העברית על-אף בקשתה של הועדה קמא, לאחר שב"כ עזבון המערער הסביר כי לא ניתן לפענח מסמכים אלה.

שנית, דפי העד עליהם ביקש המערער לסמוך את תביעתו לא התייחסו כלל לעורר עצמו, כאשר אף המערער עצמו טען כי קורותיו במהלך המלחמה היו שונים מקורות בני משפחתו. כמו כן, קבעה הועדה כי אף גילו של המערער מחזק את הסברה כי המערער לא היה עם בני משפחתו במהלך המלחמה.

לבסוף, קבעה הועדה קמא כי העובדה שהמערער שהה במחנה עקורים באיטליה לאחר המלחמה אינה מלמדת דבר על קורותיו של המערער במלחמה, ולא מלמדת בהכרח כי המערער היה נרדף בתקופת המלחמה.

עיקר טענות בעלי הדין בערעור

לטענת המערער, הטענה שקורותיו של המערער היו שונים מבני משפחתו מחזקת את טענתו לפיה ברח מפולין, שאם לא כן גורלו היה כשל בני משפחתו. כן טוען המערער, כי גילו במלחמה מחזק אף הוא את הטענה שנפרד מבני משפחתו במהלך המלחמה.

מוסיף המערער וטוען כי העובדה ששהה במחנה עקורים, אומנם לא מלמדת היכן שהה המערער במהלך שנות המלחמה אך מהווה ראיה נסיבתית חזקה לגבי גורלו בשנות המלחמה.

כמו כן, טוען המערער כי יהודי שהתגורר ערב המלחמה בפולניה ושהה במחנה עקורים בסופה מוכיחה בסבירות של למעלה מ-99%, שהיה בעת המלחמה בברית המועצות או בשטחי פולניה הכבושה.

לבסוף, טוען המערער כי בנסיבות העניין מתקיימת הלכת הפחד, שכן כתוצאה מחשש סובייקטיבי שהיה לו יסוד אובייקטיבי, ברח המערער מפולין לרוסיה.

מנגד, טוענת המשיבה כי קביעתה של הועדה לפיה לא הוכחו קורותיו של המערער במהלך המלחמה הינה קביעה עובדתית המבוססת על התרשמותה הישירה של הועדה מהראיות שהונחו לפניה, ואין מקום להתערב בקביעה מבוססת זו.

לטענת המשיבה, הערעור כולו נסב על קביעות עובדתיות והמערער לא הצביע על כל שאלה משפטית הטעונה ליבון, בניגוד לאמור בסעיף 17(ח) לחוק, ולפיכך דין הערעור להידחות.

דיון והכרעה

לאחר שעיינו בהודעת הערעור ובטענות הצדדים, אנו סבורים כי דין הערעור להדחות מהטעמים שיפורטו להלן.

סעיף 17(ח) לחוק- התערבות ערכאת הערעור

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ