אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עאמר נ' בטוח לאומי-סניף ירושלים

עאמר נ' בטוח לאומי-סניף ירושלים

תאריך פרסום : 18/02/2012 | גרסת הדפסה

ב"ל
בית דין אזורי לעבודה ירושלים
11928-09
07/02/2012
בפני השופט:
יפה שטיין נציגת ציבור(ע) שרה פנסו נציג ציבור(מ) סרחיו דקל

- נגד -
התובע:
עבדיה עאמר ע"י ב"כ עו"ד מונעם תאבת
הנתבע:
בטוח לאומי-סניף ירושלים ע"י ב"כ עו"ד עדי סמואל
פסק-דין

פסק דין

זהו פס"ד בתביעת התובע להכרה בו כנפגע בעבודה.

הרקע לתביעה:

א. התובע הינו נהג מונית, עצמאי.

ב.לטענת התובע, ביום 9/12/08 נפגע בתאונת עבודה, עת החליף גלגל במונית עליה נהג בזמן עבודתו, וכי תוך כדי החלפת הצמיג – הרכב החליק. לדבריו, כשניסה להחזיק ברכב על מנת למנוע את נפילתו מה"ג'ק", חש כאב עז בגבו, ואף לא היה מסוגל להמשיך בהחלפת הצמיג ונעזר בנהג מונית אשר חלף במקום וסייע בידו.

ג.התעודה הרפואית הראשונה לנפגע בעבודה הינה מיום 24/3/09. תעודה זו קובעת רטרואקטיבית תקופת אי כושר מיום 9/12/08 ועד ליום 9/1/09 (לאחר מכן ניתנו תעודות נוספות).

ד.תביעתו להכרה בפגיעה זו כפגיעה בעבודה נדחתה, מן הטעם שלא ארעה לו תאונת עבודה, ועל כך הוגשה תביעה זו.

ג.המחלוקות:

א.האם נפגע התובעת ב-9/12/08 במהלך עבודתו.

ב.אם וככל שיקבע כך, האם יש קשר סיבתי בין הפגימות מהן סובל התובע לבין התאונה, או שמא מדובר במצב תחלואתי טבעי, מצב קודם או מצב שלא כתוצאה מעבודה.

ג.מהי תקופת אי הוכשר, אם וככל שיקבע כי נפגע בעבודה.

4.המצב המשפטי:

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה, 1995 (להלן – החוק) קובע כי -

""תאונת עבודה" - תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו"

סעיף 83 לחוק קובע חזקת סיבתיות, על פיה "תאונה שאירעה לעובד תוך כדי עבודה רואים אותה כתאונה שאירעה גם עקב העבודה, אם לא הוכח ההיפך..." כאשר נקבע בפסיקה כי סעיף זה לא חל על אדם העובד כעצמאי אלא בעובד שכיר בלבד (ר' לעניין זה בעב"ל (ארצי) 104/99, גבריאל ברדה המוסד לביטוח לאומי (פד"ע לח, 241).

דיון:

א.בתיק זה נשמעה אך ורק עדותו של התובע, וצורפו מוצגים שונים. השאלה הינה, האם לאור עדותו והמוצגים שהוגשו, ניתן לקבוע כי ארעה לו פגיעה בעבודה, וזאת בהתחשב בעובדה שמדובר בעובד עצמאי , אשר הנטל עליו כבד יותר מבעובד שכיר.

ב.הקושי הראשון בעניינו של התובע נוגע לשעת התאונה הנטענת, והאם בכלל מדובר בשעה בה היה במסגרת עבודתו.התאונה ארעה, ע"פ תצהירו של התובע, בשעה 19:30.בטופס התביעה רשם התובע כי שעות עבודתו היו בין 8:00 לשעה 17:00 (דבר המלמד לכאורה כי כשארעה התאונה כלל לא היה במסגרת עבודתו). אלא שבתצהירו הצהיר כי מדובר בטעות (אף שלא הוסבר מה מקור הטעות), וכי נהג לעבוד כל יום עד השעה 16:00-17:00, ולאחר הפסקה של כשעתיים יצא שוב לעבוד עד השעה עד השעה 23:00.

ג.בסעיף 5 לתצהירו הצהיר התובע כי ביום 8/12/09 לא עבד כי היה זה יום ראשון לחג איד אל אדחא (שנמשך 4 ימים), ובסעיף 6 הצהיר כי:"ביום 9/12/09 התחלתי לעבוד בשעה 19:00 בערך. בשעה 19:30 לערך אירעה התאונה". בהודעה לחוקר (נ/5) אמר התובעת כי יצא מביתו בשעה 19:00 באותו ערב ונפגע 5 דקות אחרי שיצא מהבית. משמע – התאונה ארעה לדבריו בשעה 19:05 לא בשעה 19:30 כפי שעולה מתצהירו.

ד.אמנם קורה, שאדם לא זוכר במדוייק את שעת הפגיעה, אלא שיש הבדל אם הדבר קרה סמוך מיד לאחר יציאתו מהבית (כפי שטען בפני החוקר), או רק כעבור חצי שעה (כפי שהצהיר בתצהירו). ספק נוסף אף מתעורר בכך שמדובר ביום חג, בו נוהגים בני המשפחה, על פי העדות, לבקר זה את זה, והאם היה זה במסגרת העבודה, כפי שטען, או במסגרת נסיעה פרטית, בחג. התובע לא הביא אף אחד מבני משפחתו אשר יעיד כי יצא מהבית לעבודה, אף שהיה מדובר ביום חג.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ