-
האם ביצעה המשיבה (להלן גם: החברה או אל על) שינויים חד צדדיים אסורים בהרכבי צוותי הטייסים בטיסותיה? האם נפל פגם בהחלטתה לחכור מטוס מטען ב"חכירה רטובה", דהיינו עם טייסים שאינם עובדי אל על? אלה הן שתי השאלות שבפנינו. בחלקו הראשון של פסק דין זה נשיב על הראשונה, ובחלקו השני על השניה. אך עוד בטרם נפנה לכך, נתאר בקצרה את הרקע להתדיינות בסכסוך קיבוצי זה ואת מהלכה.
רקע להתדיינות ומהלכה
-
המבקשת 1 היא ארגון העובדים היציג בקרב עובדי אל-על. המבקשת 2 היא נציגות העובדים. באל-על עובדים כיום כ- 6,000 עובדים, מתוכם כ- 520 טייסים, שבהם עוסק התיק שבפנינו. בין הצדדים קיימת מערכת עבודה קיבוצית כבר עשרות שנים, ומזה תקופה ארוכה מתנהל בין הצדדים משא ומתן על הסכם עבודה חדש. במהלך חודשי המשא ומתן נתקלו יחסי העבודה במהמורות שונות, כשכל אחד מהצדדים מפנה בקשר אליהן אצבע מאשימה אל משנהו. הטייסים טענו במספר הזדמנויות שההנהלה משנה את תנאי העבודה ופוגעת בזכויותיהם על פי ההסכמים הקיבוציים הישנים, אלה שעדיין בתוקף. ההנהלה מצידה מכחישה בתוקף, וטוענת שהטייסים, בניסיון לשפר עמדות ולהפעיל עליה לחץ במהלך המשא ומתן, עובדים "לפי הספר" ובכך נוקטים למעשה בעיצומים המשבשים את העבודה בחברה.
על רקע כל זאת הגישו שני הצדדים לבית-דין זה בחודשים האחרונים מספר בקשות צד בסכסוכים קיבוציים, שחלקן עודן תלויות ועומדות, הן בפני מותב זה והן בפני מותבים אחרים. כך ובין היתר, נכון למועד כתיבת פסק דין זה עומד בתוקפו צו מניעה זמני שהוצא על ידי מותב בית דין זה במסגרת בקשה צד אחרת התלויה ועומדת (סק 2436-01-15 חברת אל על בע"מ נ' הסתדרות העובדים הכללית (20.1.15)). צו המניעה, האוסר על טייסי אל-על לנקוט לקיים שיבושים או לנקוט בעיצומים, הוצא לאחר שבמסגרת אותה החלטה בדק בית הדין ומצא, כי לכאורה נכון לאותה נקודת זמן "טייסי אל על מקיימים פעילות מאורגנת ומתואמת לשיבוש העבודה בחברה, וזאת במטרה להפעיל לחץ על הנהלת החברה להיענות לדרישות כאלה ואחרות שלהם לשיפור תנאי עבודתם". זאת, אף שההסתדרות לא הכריזה על סכסוך עבודה בחברה והטייסים לא עמדו בתנאים המוקדמים הנוספים הנדרשים לצורך נקיטה בעיצומים כדין.
זהו אם כן "ההקשר הרחב" שבגידרו מתנהל גם הסכסוך הקונקרטי שבפנינו. במהלך כתיבת פסק דין זה נתמקד כמובן במחלוקות הספציפיות הנתונות להכרעתנו. עם זאת, לפי הצורך נביא בחשבון גם את ההקשר הרחב יותר, תוך שנסביר כיצד לדעתנו יש בו כדי להשליך על הניתוח המשפטי והמסקנות.
-
ביום 3.3.15 הגישו המבקשות את בקשת הצד שבפנינו, ובד בבד הגישו בקשה למתן סעד זמני. דיון בבקשה למתן סעדים זמניים נקבע ליום 10.3.15. במהלך אותו הדיון, הגיעו הצדדים להסכמה דיונית, שקיבלה תוקף של החלטה, לפיה יאוחד הדיון בבקשה למתן סעד זמני ובתיק העיקרי, ויידחה במספר ימים. הדיון המאוחד התקיים ביום 16.3.16, ובמהלכו נחקרו מטעם המבקשת קברניט ניר צוק, שהינו יו"ר נציגות הטייסים במבקשת 2, מר שרון בן יצחק, שהינו יו"ר המבקשת 2, והמצהירים מטעם המשיבה, קברניט עמוס מוהר ומר חנן מטסרו. בתום הדיון הורינו לצדדים להגיש סיכומים בכתב.
-
ביום 19.3.15, ועוד בטרם הגישו המבקשות את סיכומיהן, הן הגישו בקשה נוספת למתן סעד זמני, שבגידרה טענו שהמשיבה, שבניגוד לכאורה להצהרות שנתנה לפרוטוקול בדיון שהתקיים שלושה ימים קודם לכן, החליטה לחכור מטוס מטען בחכירה רטובה לתקופה נוספת. הבקשה נקבעה לדיון, אך עוד בטרם התקיים זה, ביקשו המבקשות למחוק את בקשתן לאחר שנמסר להם על ידי המשיבה שלא תבוצע חכירה נוספת בחודש מרץ. הבקשה נמחקה כמבוקש. ביום 16.4.15 הגישו המבקשות בקשה נוספת למתן סעד זמני, שלישית במספר, גם הפעם לאור הודעה שקיבלו על חכירה רטובה נוספת מתוכננת, למחצית השנייה של חודש אפריל. למחרת, ביום 17.4.15, התקיים דיון בבקשה זו בפני מותב אחר של בית דין זה, בראשות כב' סגנית הנשיאה הדס יהלום. זאת, בשל שהייתו של אב בית הדין החתום מטה בשבתון. במהלך הדיון הזה נחקר מר ניר ראובני, המצהיר מטעם המבקשות, וכן נחקר מר חנן מטסרו פעם נוספת. לאחר הדיון ניתנה החלטה הדוחה את הבקשה.
ולבסוף, ביום 5.5.15, ימים בודדים לאחר שאל על הגישה את סיכומיה והתיק הועבר לכתיבת פסק דין, הגישו המבקשות הודעה מטעמם, שבה טענו שנודע להם שהמשיבה מתכננת חכירות רטובות נוספת במהלך חודש מאי. אל על הגישה ביום 11.5.15 בקשה למחיקת ההודעה, תגובת המבקשות לבקשה זו הוגשה ביום 21.5.15, ותשובה לתגובה הוגשה ביום 26.5.15. מאחר ששני הצדדים כללו בהודעה, בבקשה למחיקתה ובתגובות לה טענות משפטיות, איננו רואים מניעה שנתייחס אליהן במסגרת פסק דין זה. לעומת זאת, צודקת אל על בטענתה שאין מקום שנתייחס לטענות עובדתיות שנטענו במסגרת ההודעה בלי שנתמכו בתצהיר, ומבלי שנתבקשה רשות בית הדין לצירופן למסכת הראיות שבתיק, ובמובן זה הבקשה למחיקת הודעת המבקשות מיום 5.5.15 מתקבלת.
השינוי בהרכבי הצוותים
עמדת אל על
-
כאמור, השאלה הראשונה מבין השתיים שהובאו להכרעתנו בתיק זה הינה האם חלו שינויים בהרכבי אנשי צוות האוויר (להלן גם: אצ"א) בחודשים האחרונים, ובאופן ספציפי האם חלו שינויים בהרכבי הצוותים במהלך טיסות שבהן אחד הטייסים הינו חניך שטרם השלים את תהליך הכשרתו כקצין ראשון. להלן נציג בתחילה את תיאור מצב הדברים מבחינה עובדתית ומשפטית לפי הנהלת אל על. בהמשך לכך נפרט ונסביר את עמדת המבקשות, ובתוך כך את המחלוקת שבין הצדדים. לבסוף, נדון ונכריע.