אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> סרדס נ' רשות הדואר

סרדס נ' רשות הדואר

תאריך פרסום : 28/05/2012 | גרסת הדפסה

ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות קריות
17567-06-11
23/05/2012
בפני השופט:
דאוד מאזן

- נגד -
התובע:
מורנו סרדס
הנתבע:
רשות הדואר
פסק-דין

פסק דין

התובע הגיש תביעה נגד רשות הדואר ובה מבקש תשלום פיצוי בסך של 5,000 ₪.

התובע שלח מכתב בדואר רשום לשר משה כחלון ביום 17.5.11, התובע מיען את המכתב ב- "שר התקשורת והרווחה, מר משה כחלון, כנסת ישראל, ירושלים" אולם ביום 29.5.11 המכתב חזר אליו כאשר המעטפה פתוחה. התובע טוען כי אי מסירת המכתב לממוען מהווה מעשה בלתי חוקי ובשל כך הוא דורש פסיקת פיצוי הרתעתי וכן החזר הוצאות משפט ופיצוי עבור עוגמת נפש.

הנתבע טוען כי הכתובת אליה נשלח המכתב לא היתה מספקת ולא שלמה ועל כן המכתב חזר לידי התובע ובמעשה זה אין כל עבירה על הוראות החוק ועל כן דין תביעתו להידחות.

הכרעה;

כידוע בחוק הדואר קבועים סעיפי פטור מאחריות אשר משתרעים על מקרים רבים ומוציאים מתחולתם אך ורק מקרים חריגים בהם הוכחה רשלנות חמורה של פקידי הדואר.

הגבלת אחריות חברת הדואר הכרחית לקביעת מחיר שכלל הציבור יוכל לעמוד בו, מלשון החוק, התקנות שתוקנו מכוחו וההודעה, עולה כי אחריותה של חברת הדואר בגין נזקים הנגרמים במסגרת מתן שירותי הדואר, מוגבלת בתנאים ובסכומי הפיצוי המשולמים. ההצדקה לכך ברורה. על השירותים הניתנים על ידי הדואר להיות זמינים ונגישים לכלל האוכלוסייה והדברים נכונים ביתר שאת בעידן הגלובליזציה. מחירי השירותים השונים הניתנים על ידי חברת הדואר נבחנים בקפידה, במטרה שאלה יהיו שווים לכל כיס וזמינים לכל אדם.

הטלת אחריות בלא הגבלה על חברת הדואר בנוגע לשירותים המסופקים על ידה, תוביל בהכרח לעלייה במחירי שירותים אלה. עליית מחירים כאמור תוביל לפגיעה קשה בציבור כולו.

לעניין זה ראו בתק (רמ') 1061/08 מימוני נגד חברת דואר ישראל בע"מ, לא פורסם, [פורסם בנבו], ניתן ביום 14.5.2008: "המחוקק מצא לנכון לכלול בהוראות חוק הדואר הוראות מגבילות את אחריות נותני שירותי הדואר, על מנת שעלות משלוח דברי הדואר תהיה שווה לכל נפש. הטלת אחריות מלאה על פי דיני החוזים ועל פי דיני הנזיקין היתה גורמת לכך שמחירי שירותי הדואר היו גבוהים לאין ערוך ויקרים מאוד, ולא כל אדם היה יכול להשתמש בהם. נקודת האיזון בין מתן שירותי דואר במחיר השווה לכל נפש, ומצד שני מתן האפשרות לנותן שירותי הדואר לבצע את תפקידו ללא חשש מתביעות שיגרמו להתמוטטות כלכלית, הוא מתן הפטור מאחריות, כפי הקבוע בחוק הדואר".

וכך בתק 1707/01 (י-ם) לביא רבקה נגד רשות הדואר, לא פורסם, [פורסם בנבו], ניתן ביום 11.8.2002: "הרחבתו של היקף האחריות בגין נזק או אובדן של דבר דואר יוביל, בהכרח, להאמרת התעריפים שגובה רשות הדואר מכלל מקבלי השירות. קיים, אפוא, אינטרס לגיטימי בהגבלת היקף האחריות של הרשות לנזקים, אפילו אם הם נוגעים לדבר דואר רשום, שהרי כך מוזלים התעריפים הנגבים ממקבלי השירות והשירות נותר עממי ושווה לכל נפש. הגבלת האחריות נועדה אם כך, בסופו של חשבון, להיטיב עם כלל ציבור הצרכנים הנזקקים לשירותי הדואר, גם אם יש בה כדי לפגוע בצרכנים מסוימים שסבלו נזק כתוצאה מליקויים בשירות".

בתק 1707/01 לביא רבקה נ' רשות הדואר( פסק דינו של השופט סובל), פורטו בהרחבה הנימוקים להגבלת היקף האחריות של רשות הדואר וכן לצמצום החסינות הגורפת שניתנה בעבר למדינה (שהייתה מופקדת על מתן שירותי הדואר) זאת תוך השוואה למגמה הכללית במשפט הישראלי הצועד בבטחה, מזה שנים רבות, במסלול של ביטול המעמד המיוחד של המדינה, מוסדותיה ועובדיה בכל הנוגע להיקף האחריות בנזיקין (ראה האסמכתאות והנימוקים שם).

בהתאם לכך נקבע בשורה של פסקי דין כי כאשר קיימת הוראת דין הבאה להגביל את אחריות המדינה יש לפרשה פירוש דווקני על מנת שלא יישלל סעד מן האזרח "אלא במידה שהמחוקק גילה רצונו בכך בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים" (ראה האסמכתאות בסעיף 11 לפסק דינו של השופט סובל).

כפי שנפסק, חסינותה של רשות הדואר אינה עומדת לה בהתקיים שני יסודות מצטברים:

א.      הנזק נגרם ברשלנות חמורה של פקיד הרשות.

ב.      הנזק, מבחינת סוגו, מהווה פגיעה בכבוד האדם או בחירותו.

השתכנעתי במקרה דנן כי פקידי הנתבע לא התרשלו ברשלנות חמורה ואין הנזק מהווה פגיעה חמורה בכבוד האדם.

מדובר אומנם בממוען שהינו איש ציבור וכי המכתב נשלח לבית הנבחרים שמהווה מקום ידוע לכל. אך אין לפטור גם במקרים אלו את התובע מהחובה לרשום כתובת מלאה של הממוען גם אם הוא אישיות ידועה ומענו ידוע לכל.

המכתב עצמו הוחזר לתובע והתובע לא הוכיח נזק כלשהו לדבר הדואר, והתובע לא הוכיח כי נגרם לו נזק בשל אי משלוח המכתב כאשר היה ביכולתו לשלוח את המכתב שוב עם כתובת מדויקת.

מכל המורם דין התביעה להידחות.

אין צו להוצאות.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ