1. בפניי תביעה כספית ע"ס 320,000 ש"ח, בגין הפרת הסכם, בעילה של הבטחה שלטונית ורשלנות.
העובדות
2. אציין כי העובדות שלהלן, רובן אינן שנויות במחלוקת ו/או עולות מתוך המסמכים, המדברים בעד עצמם.
3. התובעת, בית הגפן - המרכז הערבי-יהודי לתרבות, חברה, נוער וספורט (להלן: "התובעת") הנה עמותה רשומה.
נתבעת מס' 7, מינהלת ישראל 2000 (להלן: "המינהלת") היא גוף שהוקם ע"י משרד התיירות, לצורך תכנונם וביצועם של אירועים במסגרת חגיגות המילניום, שנועדו, בין היתר, למשוך ארצה תיירים מכל קצוות תבל ולעודד תיירות פנים. שאר הנתבעים הנם עובדי המינהלת ו/או בעלי תפקידים במשרד התיירות, כפי שפורט בכותרת.
4. בינואר 99' שלחה סמנכ"ל המינהלת, ורדית קפלן (להלן: "גב' קפלן"), מכתב למוסדות ציבוריים שונים וביניהם לתובעת, המודיע על התנאים שנקבעו למתן תמיכה כספית על-ידי משרד התיירות, באמצעות המינהלת. למכתבה צורפו המבחנים לתמיכה הכוללים את טפסי הבקשה.
5. על אף שבכתב התביעה המתוקן הוסף סעיף 10א. לפיו נטען כי
"מעולם לא נאמר לתובעת ו/או למישהו מטעמה, על ידי הנתבעים או מי מהם, או מי מטעמם, בע"פ או בכתב עד לשלב שלאחר קיום הפסטיבל, כי התחייבותם לשלם לפחות את הסך 620,000 ש"ח מותנית באישור ו/או בתנאים מוקדמים כלשהם, ו/או כי ההתחייבות היא עקרונית בלבד, ו/או כי ניתן להפסיק את המימון"; בסופו של דבר, התובעת איננה חולקת, באמצעות המנכ"ל שלה, ד"ר מ' פרי (להלן:
"ד"ר פרי
"), כי קיבלה והייתה מודעת למבחנים ולתנאים שגיבשה המינהלת לתמיכה באירועי שנת 2000 ואשר רוכזו במסמך הקרוי
"המבחנים למתן תמיכות של משרד התיירות (באמצעות מינהלת ישראל 2000) לארועים לשנת 2000" (להלן: "מבחני התמיכה
").
6. בסעיף 8 למבחני התמיכה שכותרתו
"
עיכוב או הפסקת ההשתתפות במימון", צוין:
"במסגרת קיצוצי תקציב, עקב החלטת ממשלה וכדומה". עוד נקבע כי
"אי עמידה בתנאים שנקבעו מזכה את המשרד לשקול אם יש מקום לתבוע מהגוף הנתמך את החזר סכומי ההשתתפות במימון שכבר שולמו לו, וכן לנקוט בצעדים משפטיים למימוש החזר הכספים".
7. התובעת תיכננה אירועים שונים לכבוד שנת המילניום, בין השאר את פסטיבל "החג של החגים" (להלן: "הפסיטבל").
לצורך מימון עלויות הפסטיבל והאירועים, פנתה התובעת למינהלת בהצעה לקבל תמיכה בסך 325,000 ש"ח ועוד 175,000 ש"ח ממשרד התיירות, כשתקציב האירוע כולו הוערך ב-3.4 מיליון ש"ח, בכסף ובשווה כסף. מאוחר יותר, ביום 25.4.99 תיקנה התובעת את הצעתה וביקשה להעמיד את סכום התמיכה על 2,155,000 ש"ח וזאת, במטרה להגדיל את היקף הפסטיבל עד לינואר 2001 ולכלול בו אירועים נוספים (תקציב הפסטיבל כולו הוכפל לכדי 7.5 מיליון ש"ח).
8. במכתבה של גב' קפלן מיום 15.8.99 (ע/5), בישרה לד"ר פרי כי הועדה הציבורית אישרה את תקציב האירועים של בית הגפן ו
"מסגרת הסיוע תעמוד על
כ- 620,000 ש"ח". היא הדגישה במכתבה זה, סעיפים שנכללו גם בטפסי הבקשה לסיוע, דהיינו גם במבחני התמיכה ולפיהם:
"א. הכסף ינתן
למפרע
ולאחר קבלת הדוחות הכספיים של האירוע חתומים ע"י רו"ח".
כמו כן,
"המינהלת שומרת לעצמה את הזכות לעכב את התשלום ו/או להפסיקו באם הגוף המבצע לא עמד בהתחייבויותיו כפי שנגזרות מסעיפים אלה ומסעיף 8 של טפסי הגשת הבקשה".
סעיף 8, הנו אותו סעיף המדבר על
"
עיכוב או הפסקת ההשתתפות במימון". הגיון הדברים מלמד כי כשמדובר על עיכוב או הפסקת התשלום, ההפניה לסעיף 8, הנה לסעיף שצוטט לעיל (ההדגשות בקו אינן במקור).
אין גם ספק, כפי שהעידה גב' קפלן, כי התובעת שקיבלה גם בשנים קודמות, תמיכות כספיות ממשרד התיירות, הייתה מודעת היטב לכפיפות התמיכה למגבלות התקציב. במבחני התמיכה צוין, כאמור במפורש, כי המימון עלול להתעכב או להיפסק
"במסגרת קיצוצי תקציב, עקב החלטת ממשלה, וכדומה".
9. באותו יום, 15.8.99 שלח גם יו"ר המינהלת מכתב לראש עיריית חיפה דאז; בו כתב כי הועדה הציבורית
"אישרה
עקרונית, לאירועים בעיר חיפה..." סיוע לבית הגפן בסך 620,000 ש"ח (הדגשה אינה במקור). עוד ציין כי
"הסיוע ינתן בהתאם לנהלי משרד התיירות ומינהלת אלפיים...".
10. הפסטיבל התקיים בחודשים דצמבר 1999 וינואר 2000.
דא עקא, ביום 4.1.00 שר האוצר אישר 7 מיליון ש"ח מתקציב האירועים לקראת שנת 2000, ובסופו של דבר כשהתקציב הובא לאישור ועדת הכספים, אושרו רק 5 מיליון ש"ח.
לאחר מכן, ניסה משרד התיירות לפעול בכ"ז לאישור סך 7 מיליון ש"ח ואף להגדילו לסך 10 מיליון ש"ח, אולם ועדת הכספים לא אישרה זאת. ועדת הכספים גם לא אישרה בקשת משרד התיירות והמינהלת להסיט תקציבים בתוך המשרד והקצאתם למימון אירועי שנת 2000.