אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מדינת ישראל נ' ב' ואח'

מדינת ישראל נ' ב' ואח'

תאריך פרסום : 06/01/2020 | גרסת הדפסה

ת"פ
בית משפט השלום תל אביב - יפו
36887-07-17
01/01/2020
בפני השופטת הבכירה:
איטה נחמן

- נגד -
המאשימה:
מדינת ישראל
עו"ד מורן מיודובניק ועו"ד אברהם ישי
הנאשמים:
1. נ' ב'
2. א' ב' - נמחקה

עו"ד תרדיון ועו"ד חזי כהן [בשם הנאשם 1]
גזר - דין

 

 

  1. הנאשם הורשע בהתאם להודאתו, בעובדות כתב אישום מתוקן, בביצוע עבירה של גידול, יצוא, הכנת סמים מסוכנים, עבירה על סעיף 6 בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג – 1973 (להלן: "הפקודה").

 

  1. מהחלק הכללי של כתב האישום המתוקן עולה כי, במועדים שיפורטו בהמשך התגורר הנאשם בדירה ברחוב XXX ב-YYY (להלן: "הדירה").

על פי עובדות כתב האישום המתוקן עולה כי כחצי שנה עובר ליום 10.7.17 גמלה בליבו של הנאשם החלטה להקים בדירה מעבדה לגידול סמים מסוכנים מסוג קנבוס.

בהמשך לאמור, רכש הנאשם בחנות סטימצקי ספר המלמד כיצד לגדל שתילי קנבוס וכן רכש ציוד רב, הכולל: שנאים, גופי תאורה, רשתות, פילטרים, צינורות, מד טמפרטורה, מפוח, מדפים ושעון  שבת אותם התקין בדירה. בנוסף, רכש ארבה בקבוקי דשנים וזרעי קנבוס.

ביום 10.7.17, בשעה 07:30 לערך, החזיק הנאשם בדירה 35 עציצים קטנים ובהם צמחי סם מסוג קנבוס במשקל כולל של 1 קילוגרם.

 

  1. הצדדים הגיעו להסדר לפיו הנאשם הודה, הורשע בעובדות כתב האישום המתוקן, והופנה לקבלת תסקיר שירות מבחן וחוות דעת הממונה על עבודות השירות. לא הוצג הסדר לעניין העונש. עמדת המאשימה לעונש של חודשיים מאסר בדרך ריצוי של עבודות שירות, מאסר על תנאי, קנס, פסילה בפועל ופסילה על תנאי. ההגנה תהא חופשיה בטיעוניה.

 

  1. לתיק בית המשפט הוגש תסקיר שירות מבחן מיום 25.12.19.

            מתסקיר שירות המבחן עולה כי הנאשם כבן 62, נשוי ואב לשלושה ילדים בגילאים 37-40, סובל ממצב רפואי שאינו שפיר ועל כן מחזיק ברישיון לשימוש בקנאביס רפואי, מוכר במוסד לביטוח לאומי החל משנת 2007 וזכאי לקצבת נכות. כיום, עובד באופן מזדמן בתחום הבנייה והאינסטלציה ומתגורר בYYY.

            עיון בגיליון רישומו הפלילי מגלה כי בעברו הרשעה אחת משנת 2011 שעניינה הסעת תושב זר והעסקת תושב זר. בהתייחסותו לעבירה נשוא דיון זה, מסר כי נושא באחריות לביצועה, חש בושה וחרטה תוך שהדגיש כי כוונתו הייתה לגדל הסם לצורך שימושו העצמי בלבד. ברקע לביצוע עבירה, תיאר רצונו להקל על מכאוביו הכרוניים לאחר שתרופות שקיבל השפיעו עליו באופן שלילי. בהמשך, תיאר כי קיבל רישיון לשימוש בקנאביס רפואי אולם, התקשה לממן כלכלית את הקאנביס הרפואי מאחר שבאותה העת התמודד עם חובות כספיים כמו גם, שלטענתו הקאנביס אותו קיבל היה בעל איכות ירודה.

            בהתייחסותו לשימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים, מסר כי השתמש לראשונה בסם מסוג קנאביס עת קיבל את הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי. עוד מסר, כי כיום אינו צורך קנאביס רפואי זאת בשל מצבו הכלכלי וחששו מהשפעות שליליות של החומר עליו. בדיקות שתן שערך העידו על ניקיונו משימוש בסמים, לרבות קנאביס.

כגורמי סיכון להישנות העבירות שקל שירות המבחן את התמודדותו לאורך השנים עם לחצים כלכלים וקשיים בריאותיים, את חשיפתו לגורמים שוליים בגיל צעיר, את העובדה כי לפני כ-37 שנים צרך אלכוהול באופן התמכרותי משך כ-12 שנים, את מצבו הכלכלי והרפואי ואת העובדה שכיום איננו נוטל טיפול תרופתי. כגורמי סיכוי לשיקום שקל שירות המבחן את היותו נעדר דפוסים עבריינים, נטילת האחריות, שיתוף הפעולה עם מסגרתם, תפקודו במישור המשפחתי, הסתייעותו בגורמי תמיכה וטיפול, ניקיונו מסם והרושם כי ההליך המשפטי מהווה עבורו גורם הרתעה משמעותי.

נוכח המתואר, המליץ שירות המבחן על הטלת צו של"צ בהיקף של 200 שעות ומאסר על תנאי מרתיע.

 

  1. הנאשם הופנה לממונה על עבודות השרות לקבלת חוות דעת באם הוא כשיר לבצע עונש מאסר בתנאי עבודות שרות. מחוות הדעת שהתקבלה עולה כי הנאשם כשיר.

           

טיעוני ב"כ הצדדים

 

  1. ב"כ המאשימה, בטיעוניה לעונש, הפנתה לעובדות כתב אישום מתוקן, לערכים המוגנים, לעובדה כי הגידול נעשה לשם בצע כסף ובשל כך יש ליתן מעמד לכאורה לאינטרס הציבורי על פני האינטרס האישי של הנאשם תוך הפנייה לפסיקה עתרה למתחם ענישה שתחילתו במספר חודשי מאסר בעבודות שירות ועד ל-12 חודשי מאסר. בעניינו של הנאשם, כיוון שמדובר במי שהודה וחסך זמן שיפוטי יקר וכתב האישום בעניינו תוקן גם בשל קושי ראייתי וכן לעובדה שמדובר במי שמחזיק בהיתר רפואי לשימוש בקנאביס והעציצים שגידל ונתפסו היו קטנים שטרם הבשילו לחומר פעיל, האמור בתסקיר שירות המבחן, עתרה לגזור עליו חודשיים מאסר שניתן לרצותם בעבודות שירות, מאסר על תנאי, קנס כספי, פסילה בפועל ופסילה על תנאי.

 

  1. ב"כ הנאשם, בטיעוניו לעונש, הפנה לגילו של הנאשם, להיותו נשוי ואב לשלושה ילדים בגירים, לעובדת היותו נכה שעובד בעבודות מזדמנות בשל קשייו. מדובר בנאשם שאוחז בהיתר לשימוש בקנאביס. עברו הפלילי אינו מאותו סוג. העבירה נעברה בשל לחץ כלכלי לצורך חיסכון בהוצאות שימוש בקנאביס. גם אשתו חולנית ובני משפחתה המורחבים אף הם אינם בקו הבריאות. בנסיבות אלה, עתר לאמץ את המלצת שירות המבחן ולגזור על הנאשם עונש של של"צ. באשר לרישיון נהיגה, עתר שלא לפסול את רישיון הנהיגה של הנאשם בשל הצורך בהתניידות לצרכי עבודתו.

 

  1. הנאשם, בדבריו האחרונים, הביע צער וחרטה.

 

דיון

 

  1. כמצוות המחוקק בסעיף 40 ג' (א) בחוק העונשין התשל"ז-1977 (להלן: "החוק"), בקביעת מתחם העונש ההולם את מעשה העבירה שביצע הנאשם, בהתאם לעיקרון המנחה הקבוע בסעיף 40 ב' בחוק, יש להתחשב בערך החברתי שנפגע מביצוע העבירה, במידת הפגיעה בו, במדיניות הענישה הנהוגה ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירה.

 

הערך החברתי שנפגע

 

  1. התכליות העומדות אחר העבירה בה פשע הנאשם הן מניעת הנזקים הנובעים לפרט ולחברה מתופעת הסמים המסוכנים, מניעת הפגיעה הרעה, הבריאותית, הכלכלית והעבריינית הנובעת מגידול והפצת סמים והמלחמה הכללית בנגע הסמים.

 

מדיניות הענישה הנהוגה

 

  1. מדיניות הענישה הנהוגה מעלה כי מקום בו דובר בנאשמים אשר גדלו בסם מסוכן מסוג קנאביס שמשקלו נאמד בעשרות גרמים או קצת למעלה מכך, בדרך כלל, נקבעו מתחמי ענישה שהרף התחתון שלהם הוא מאסר על תנאי לצד של"צ, או לכל היותר מאסר קצר שיכול וירוצה בדרך של עבודות שירות, וראו למשל: עפ"ג 13901-11-15 עזרא נ' מ"י (2015) המערער הורשע בגידול חמישה שתילי קנאבוס במשקל 1.2 ק"ג: בית משפט השלום קבע מתחם שנע בין שישה חודשי מאסר בעבודות שירות לבין 18 חודשי מאסר. והטיל על הנאשם 45 ימי מאסר שיכול וירוצו בעבודות שירות. בית המשפט המחוזי דחה את הערעור וקבע, כי אין המדובר בענישה החורגת מענישה ראויה, להיפך על הנאשם הוטל עונש מקל אשר יש בו התחשבות רבה במכלול נסיבות חייו.

 ראו גם: עפ"ג 3082-04-15 מ"י נ' פרידמן (2015) - הנאשם הורשע בגידול סם מסוג קנאביס  במשקל 2.8 ק"ג. בית המשפט השלום בירושלים גזר של"צ בהיקף של 300 שעות ואילו בערעור שהתקבל הוטלו על הנאשם 5 חודשי מאסר שניתן לרצות אותם בעבודות שירות ככל שימצא מתאים.

 בת"פ (שלום קריות) 33947-10-15 מדינת ישראל נ' סבג, (14.06.2016) דובר בנאשם אשר הורשע בעבירה של גידול סמים, החזקת כלים להכנת סם שלא לצריכה עצמית והחזקת סמים לצריכה עצמית, בכך שגידל חמישה שתילי סמים מסוכנים מסוג קנאביס, החזיק בכלים המשמשים לייצור הסמים, והחזיק בסם מסוג קנבוס במשקל 117 גרם, לשימושו האישי. נקבע כי בנסיבות המקרה הנדון נע מתחם העונש ההולם בין מאסר על תנאי לבין 8 חודשי מאסר, ונגזרו על הנאשם עונשים בדמות צו של"צ, מאסר על תנאי וצו מבחן. עוד יצוין, כי ברע"פ 8237/15 יצחק בן זקן נגד מדינת ישראל, (02.12.2015), על אף שדובר שם בנאשם שגידל סם מסוג קנבוס במשקל כולל של כ- 8.4 ק"ג נטו, אושרר בבית המשפט העליון מתחם עונש הולם שהרף התחתון שלו הוא של"צ ומאסר על תנאי (על הנאשם הושתו 7 חודשי מאסר בפועל).

 

נסיבות הקשורות בביצוע העבירה

 

  1. במסגרת הנסיבות הקשורות לביצוע העבירה יש לקחת בחשבון את קיום הנסיבות הבאות:

התכנון שקדם לביצוע העבירה –  ברי כי קדם תכנון, שהתבטא בלמידת הנושא ורכישת ציוד רב. כמו כן, יש לתת את הדעת  לקלות שבה מבוצעות עבירות אלו ולקושי הרב בו נתקלות רשויות אכיפת החוק באיתור העבריינים;

חלקו היחסי של הנאשם בביצוע העבירה  - עיקרי ובלעדי, הנאשם גידל לבדו בדירתו את הסמים;

הנזק שהיה צפוי להיגרם מביצוע העבירה – פגיעה בשלום הציבור ובריאותו לו הסמים היו נמכרים לציבור המשתמשים. במקרה דנן, מדובר בגידולו של סם "קל" מסוג קנביס, כך שחלקם של הנזקים המלווים את העיסוק בסמים אחרים אינם רלוונטיים. עם זאת, גם פעילות זו אסורה ומזיקה, ויש אפוא לתת משקל להיקפי הנזק, הפוטנציאליים והקונקרטיים, שהם תולדה של מספר השתילים וכמות הסם.;

הסיבות שהביאו את הנאשם לבצע את העבירה – לדבריו, מצבו הרפואי והכלכלי הרעוע כמו גם, העובדה כי הסמים אותם קיבל באישור המדינה היו באיכות ירודה;

לא נגרעה יכולתו של הנאשם להבין את אשר הוא עושה, את הפסול שבמעשהו או את משמעות מעשהו, הוא אינו קרוב לסייג לאחריות הפלילית והיה יכול להימנע מהמעשה עליו הייתה לו שליטה מלאה.

 

מתחם העונש ההולם

 

  1. מכל המפורט, תוך שקילת הפסיקה הנהוגה, הערך החברתי בו פגע הנאשם ונסיבות ביצוע העבירה, אני קובעת כי מתחם העונש ההולם הינו החל ממאסר על תנאי ועד ל-8 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופסילת רישיון נהיגה. 

 

חריגה ממתחם העונש הראוי

 

  1. סעיף 40ד(א) בחוק קובע כי חריגה ממתחם העונש ההולם תהא אך אם בית-המשפט מצא כי הנאשם השתקם או כי יש סיכוי של ממש שישתקם.

            במקרה שבפניי שאלת השיקום אינה רלבנטית, אף שהנאשם הפסיק שימוש בקנאביס למרות שמחזיק כיום ברישיון לשימוש בקנאביס רפואי ובדיקת שתן שמסר אימתה זאת.

 

נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה

 

  1. כמצווה על בית המשפט בסעיף 40יא בחוק יש לקחת בחשבון, בעת ענישת הנאשם, את נסיבותיו האישיות אשר אינן קשורות בביצוע העבירה. במקרה דנן נסיבות אלו נלמדות מטיעוני ההגנה, מתסקיר שירות המבחן ומדברי הנאשם.

            המדובר בנאשם כבן 62, נשוי ואב לשלושה ילדים (37-40) המוכר במוסד לביטוח לאומי וזכאי לקצבת נכות, סובל ממצב רפואי מורכב ועל כן מחזיק ברישיון לקנאביס רפואי וכן, סובל ממצב כלכלי שאינו שפיר, עובד באופן מזדמן בתחום הבנייה ומתגורר עם אשתו שסובלת אף היא ממצב בריאותי רעוע ובעלת רישיון לשימוש בקנאביס רפואי -  כך שענישה בדמות מאסר ולו בדרך של ריצוי בעבודות שירות יש בה כדי לפגוע במידה משמעותית בנאשם.

הנאשם הודה, נטל אחריות, הביע חרטה, חסך בזמן שיפוטי יקר, שיתף פעולה באופן מלא עם שירות המבחן ואף פנה לגורמי סיוע חיצוניים בכדי לקדם ולשפר מצבו. בנוסף, לקחתי בחשבון  את עברו הפלילי הדל של הנאשם האוחז הרשעה אחת משנת 2011 שעניינה הסעה והעסקת תושב זר.

 

  1. לאור האמור לעיל הנני משיתה על הנאשם את העונשים הבאים:

 

  • מאסר על תנאי למשך 5 חודשים והנאשם לא יישא עונש זה אלא אם יעבור בתוך 3 שנים מהיום עבירות על פקודת הסמים המסוכנים.  

 

  • צו של"צ – בהיקף של 200 שעות, במסגרת עמותת "ברכת הכהן" בתפקיד אריזת חבילות מזון לנזקקים, כפי התוכנית שהוכנה על ידי שירות המבחן .

 

הוסבר לנאשם כי אם לא יעמוד בתנאי השל"צ, ניתן יהיה להחזירו לביהמ"ש ולהוסיף על עונשו.

                       

  • קנס כספי בסך 3000 ₪ או 30 ימי מאסר תמורתו.

           

הקנס יקוזז מתוך ההפקדה בסך 3000 ₪ שהופקדה בתיק מ"י 21884-07-17.

 

  • פוסלת הנאשם מלקבל ומלהחזיק רישיון נהיגה למשך 10 חודשים פסילה על תנאי והנאשם לא יישא בעונש זה אלא אם יעבור בתוך 3 שנים מהיום עבירה על פקודת הסמים המסוכנים.

 

מוצגים – סמים, ספר וציוד מעבדה יושמדו. טאבלט, טלפון, דיסק און קי וכרטיס אשראי, ככל שלא הושבו, יוחזרו לבעלים ובהעדרם יחולטו או יושמדו לפי החלטת קצין ממונה.

 

המזכירות תעביר עותק מגזר הדין לשירות המבחן שידווח לבית המשפט בסיום צו השל"צ.

 

כספים שהופקדו ע"י נאשמת 2 שנמחקה מכתב האישום יושבו לה או לגורם אחר לפי בקשתה, בהיעדר מניעה על-פי דין.

 

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בתוך 45 יום מהיום.

 

ניתנה והודעה היום ד' טבת תש"פ, 01/01/2020 במעמד הנוכחים.

 

 

איטה נחמן, שופטת בכירה

 


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ