ת"א
בית משפט השלום תל אביב - יפו
|
19399-06
15/08/2013
|
בפני השופט:
ישי קורן
|
- נגד - |
התובע:
1. מדינת ישראל 2. רשות הפיתוח 3. עיריית תל-אביב 4. חלמיש חב' ממשלתית עירונית
|
הנתבע:
1. שרעבי נאוה 2. תומר שרעבי 3. לירון שרעבי 4. ענבל שרעבי 5. תהילה שרעבי 6. אברהם שרעבי 7. שרה שרעבי
|
פסק-דין |
פסק דין
1.תביעה מיום 8/3/2006 לסילוק יד ממקרקעין המשמשים כבתי מגורים בכפר שלם.
השאלה העומדת להכרעה בתיק זה היא האם יש להורות על פינוי הנתבעים מן המקרקעין בהם מחזיקים בכפר שלם לאלתר וללא תנאי.
רקע כללי
2.מתוך דברי הרקע להחלטת רשמת בית המשפט המחוזי, כב' הש' אסתר נחליאלי – חייט בת"א (מחוזי ת"א) 2122-09 משולם ניסים נ' רשות הפתוח ע"י מנהל מקרקעי ישראל ואח' (2011):
"כפר שלם שוכן בתחום השיפוט של עיריית תל אביב-יפו (להלן: "העירייה") בדרום מזרח העיר, ושטחו כ- 1,585 דונם (להלן: "הכפר" או "כפר שלם"). מרבית אדמות כפר שלם הן אדמות מדינה שנוהלו על ידי מנהל מקרקעי ישראל (להלן: "ממ"י"), חלק קטן של האדמות הוא בבעלות העירייה או בבעלות פרטית.
בשנים 1955-1948 אכלסה המדינה את בתי כפר שלם בתושבים מעוטי יכולת, מרביתם עולים חדשים.
רמת התחזוקה הירודה של המבנים בכפר שלם וחוסר אפשרות לשפצם הביא לכך שהמדינה פעלה לפינוי תושבי הכפר, להריסת המבנים שאיכותם ירודה ולבניית אזור מגורים מודרני תחתם.
בשנת 1961 הוקמה הנתבעת 2, (להלן: "חלמיש"), חברה ממשלתית עירונית, שבין שאר תפקידיה היה לפנות, לשקם ולחסל משכנות עוני בתחום השיפוט של העירייה, וביניהם גם כפר שלם.
עד שנת 2004 העביר ממ"י לאחריות חלמיש כ- 65% משטח אדמות כפר שלם לשם פינוים, (בפינוי מעורבים, לבד מממ"י וחלמיש, גם העירייה ומשרד הבינוי והשיכון).
פעולות הפינוי החלו עוד בשנת ה- 60 של המאה הקודמת ובחלק מהתקופה שולבה בנייה עצמית ("בנה ביתך") כחלופה לפינוי.
עם השנים פשטה בכפר שלם תופעה של פלישה למקרקעין, הן על ידי מי שהגיע למקום מחוץ לכפר שלם והתיישב שם, והן על ידי תושבי הכפר ש'השתלטו' על שטחים מעבר לשטח בתיהם.
בשנת 1997 הופסק פינוי כפר שלם וחודש רק במהלך שנת 2004.
במהלך השנים קבל משרד הבינוי והשיכון מספר החלטות הנוגעות לקריטריונים לזכאות לקבלת דמי פינוי, ואלה רוכזו במסמך "ריכוז קריטריונים לפינוי כפר שלם" שהוציא מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ביום 6.6.96. הקריטריונים הגדירו מי זכאי לדמי פינוי וכן קבעו את הסכומים עבור הפינוי. כך נקבע, בין היתר, כי תאריך הזכאות להחלת הקריטריונים לפינוי הוא 1.4.87, קרי, מי שלא התגורר בכפר עובר לתאריך זה לא היה זכאי לפיצוי בגין הפינוי.
בהחלטה 909 ממאי 2001, אימץ ממ"י את עקרונות הקריטריונים לזכאות לדמי פינוי שנקבעו ע"י משרד הבינוי והשיכון.
ביום 3.4.04 ניתנה החלטה 995 של ממ"י שביטלה את החלטה 909 ואימצה את העקרונות לזכאות לדמי פינוי שנקבעו על ידי משרד הבינוי והשיכון בשנת 1996 בשינויים אחדים, כמפורט:
א. לאחר 30.9.05 לא יוקצו מגרשים לבנייה עצמית ('בנה ביתך') ללא תשלום תמורה.
ב. סך כל המגרשים ל'בנה ביתך' שיוקצו מעת ההחלטה עד 30.9.05 לא יעלה על 200 יחידות דיור.
ג. מעל 200 יחידות דיור תהיה ההקצאה למגרשים של 'בנה ביתך' בתשלום תמורה.
ד. כל תשלום בגין פינוי, ובכלל זה הקצאת קרקע למפונים במסגרת 'בנה ביתך' מותנה בפינוי מלא, הריסת המבנים ופינוי כל השטח בגינו ניתן פיצוי.