בית דין רבני אזורי נתניה
|
1123143-2
06/03/2018
|
בפני הדיינים:
הרב שניאור פרדס - אב"ד
|
- נגד - |
המבקשת:
פלונית
|
XXX:
XXX
|
פסק דין |
דין ממזר בוולד מיבמה לשוק
המקור בסוגיית הש"ס ★ מחלוקת רש"י ותוס' אם הוולד ממזר מהתורה ★ השיטות שהוולד ממזר מדרבנן ★ השיטות שהוולד אינו ממזר אף מדרבנן ★ ההכרעה ההלכתית לגבי כשרות הוולד
כשרות הוולד ביבמה שנישאת בנישואין אזרחיים
יבמה שזינתה אם מותרת ליבם ★ כשרות הוולד ביבמה שזינתה
א. המקרה והנידון
- לפני בית הדין הופיעו לסידור גט שני בני זוג שנישאו ב"נישואין אזרחיים" בקפריסין. מהנישואין הללו נולדו להם שני ילדים – בן ובת.
- בני הזוג סיפרו בבית הדין כי לא נישאו כדת משה וישראל משום שהאישה הייתה נשואה בעבר כהלכה והתאלמנה מבעלה הראשון שנהרג בתאונת דרכים שנה לאחר נישואיהם. מאחר שמהנישואין הללו לא היו להם ילדים, אסר בית הדין על האישה להינשא כל עוד לא תקבל חליצה מאחיו של המנוח.
- הם הוסיפו כי למנוח יש אח יחיד, משכך הם חששו שקשה יהיה לשכנעו לבוא לביה"ד לחלוץ לאשת אחיו, ולפיכך החליטו "לדלג" על הליך החליצה ולהינשא בנישואין אזרחיים.
הנידון שלפנינו הוא כשרותם של ילדים שנולדו מיבמה לשוק ללא חליצה – מאחר שהאישה התאלמנה מבעלה הראשון, שבשעת מותו לא היו לו ילדים, הרי שהייתה זקוקה לחליצה מאחיו של המנוח. אולם האישה נישאה בנישואין אזרחיים ללא חליצה ונולדו לה שני ילדים מהנישואין הללו.
נמצא אפוא כי נישואיה היו באיסור, ועלינו לברר את כשרותם של הילדים שנולדו לה מהנישואין האסורים הללו.
הספק העומד לפנינו הוא אם דינם כממזרים, וכדין אשת איש שילדה מאיש אחר, או שדין אישה הזקוקה ליבם אינו כשל אשת איש, וילדיה כשרים ואינם ממזרים.
ביום י"ב בשבט התשע"ח (28.1.18) נתן בית הדין פסק דין שבו הותרו הילדים מנימוקים שפורטו בפסק הדין (פורסם). הדברים דלהלן הם נימוקים נוספים להיתר.
ב. דין ממזר בוולד מיבמה לשוק
המקור בסוגיית הש"ס
שנינו במסכת יבמות (מט, א):
אמר אביי: הכל מודים, בבא על הנדה ועל הסוטה, שאין הולד ממזר [...] תניא נמי הכי: הכל מודים, בבא על הנדה ועל הסוטה ועל שומרת יבם, שאין הולד ממזר. ואביי, שומרת יבם מספקא ליה, אי כרב אי כשמואל.
מדברי אביי מתבאר כי הנידון לגבי ולד הנולד מיבמה לשוק ללא חליצה, אם נחשב ממזר או לא, תלוי במחלוקת רב ושמואל. מחלוקת זו מובאת על דברי המשנה (שם צב, א) שבה שנינו: