פסק דין
תביעה ותביעה שכנגד שעניינן תקפותם של שלושה הסכמים שנחתמו ביום 5.9.05 (להלן- "ההסכמים") בין הגב' איה כורם, זמרת, מחברת ומלחינה (להלן "כורם") לבין חברת עננה בע"מ, העוסקת, בין היתר, בהוצאה לאור ובהפקות של יצירות מוזיקליות, ספרותיות ואומנותיות, מימון הפקות תקליטים, ובניהול עסקיהם של יוצרים ואמנים (להלן- "עננה"). עניינם של ההסכמים הוא ניהול פעילותה האומנותית של כורם, הסדרת הבעלות בזכויות היוצרים של כורם, הוצאה לאור של יצירותיה וחלוקת התגמולים בגינן.
ההליכים
1.בת"א 56169-03-11 עתרה כורם למתן סעד הצהרתי, לפיו יצהיר בית המשפט כי ההסכמים שנחתמו בינה לבין עננה, בוטלו על ידה כדין, ומשכך זכאית היא לסעד של מתן חשבונות, כאשר הסעד הכספי הוערך על ידה בסך של 1,269,000 ₪ (להלן- "תביעת כורם").
2.בת"א 11654-07-11 עתרו עננה ומר יניב דוידסון (מנהל ובעלים של חברת עננה, להלן יכונה "יניב") למתן סעד הצהרתי המצהיר כי שלושת ההסכמים הינם בתוקף (להלן- "תביעת עננה"). יצוין, כי במסגרת תביעת כורם, ובטרם הוגשה תביעת עננה, הגישה עננה בקשה לצו מניעה זמני, אשר במסגרתו נתבקש בית המשפט להצהיר כי עד למתן הכרעה סופית בתיק העיקרי יהא כל אחד מהצדים זכאי לזכויות שהוקנו לו בהסכמים, וכי כורם תהא מנועה מלפעול בניגוד לאמור בהסכמים.
3.ביום 11.9.11 אוחד הדיון בשני התיקים הנ"ל, בהתאם להחלטת בית המשפט העליון בבש"א 6527/11.
כחודשיים לאחר מכן, ביום 7.11.11 ניתן על ידי צו מניעה זמני, בהסכמת הצדדים, בו נקבע, כי עד למתן פסק הדין, כורם תהא רשאית להופיע בציבור, ולשם כך תהא רשאית להתקשר עצמאית עם מארגני המופעים, ובלבד שלא תקנה להם זכויות כלשהן בקשר עם פעילותה האומנותית, ללא הסכמת עננה. עוד נקבע בצו, כי עננה תשתף פעולה עם כורם, ולא תעמיד מכשולים על דרכה ולא תסרב לפנייתה של כורם מטעמים לא סבירים.
כמו כן, הסכימו הצדדים כי כורם תודיע לאקו"ם על ביטול ההקפאה של העברת התמלוגים לעננה, כך שעננה תקבל מחצית מהתגמולים המגיעים מאקו"ם.
ההסכמים נשוא הדיון
ביום 5.9.05 נחמו בין עננה לכורם שלושה הסכמים: "הסכם ניהול" (ת/1), "הסכם מו"לות/ פאבלישינג" (ת/2, להלן יכונה "הסכם הוצאה לאור") ו"הסכם הפקת אלבומים" (ת/3).
4.על פי הסכם ההוצאה לאור, העבירה כורם לעננה הן את זכויות היוצרים שלה ביצירות (יצירות הוגדרו במבוא להסכם כ"לחנים ו/או מילים של שירים ו/או ספרים ו/או תסריטים ו/או מחזות ו/או יצירות") שנוצרו לפני תקופת ההסכם והן את זכויות היוצרים ביצירות שתיווצרנה במהלך תקופת ההסכם. על פי סעיף 2 בהסכם הנ"ל, הוסכם בין הצדדים, כי כורם תעביר לעננה את כל הזכויות הכלולות בהגדרה "קופירייט" שבחוק זכות יוצרים, 1911, לרבות:
"זכויות הדפסה, הפצה, העתקה, תרגום, זכויות מכניות, ביצוע פומבי, הקלטה, הסרטה, הצגה, שידורי רדיו וטלויזיה, חריטה, צילום וכל צורה אחרת ו/או נוספת של עיבוד והוצאה לאור".
תמורת מכירת זכויותיה התחייבה עננה לשלם לכורם 50% מהתמלוגים שהיא תקבל ממכירת תקליטים או כל רפרודוקציה אחרת ומביצוע היצירות בארץ ובחו"ל (סעיף 4 בהסכם).
5.על פי הסכם הניהול, התחייבה כורם למנות את עננה, באופן בלעדי, כמפיקה וכמנהלת עסקיה בכל הקשור והכרוך בפעילותה האומנותית בתחומי המוזיקה והבידור.
פעילות אומנותית הוגדרה בסעיף 2.1 בהסכם הניהול כך: "חיבור טקסטים, כתיבת לחנים, הקלטות, הופעות, עסקי בידור ושעשועים מכל סוג ובכל מקום ואירוע, ספרות, תיאטרון, קולנוע, טלוויזיה, רדיו, ג'ינגלים, הפקות מוסיקליות, חסויות מסחריות, פרסומות, צילומים, אינטרנט, סלולאר, התקשרויות עם חברות תקליטים וחברות הפצה, מו"לות, מוצרי לוואי, יחסי ציבור, ייצוג וכל כיוצא בזה".
בנוסף, התחייבה כורם בהסכם, כי לא תשתמש בשירותיו של כל אדם או גוף אחר כמייצג, סוכן, אמרגן ו/או מנהל, מנהל אישי ו/או עסקי ביחס לפעילותה האומנותית.
תחת סעיף 9 בהסכם הניהול, שכותרתו "התמורה", הסכימו הצדדים כדלהלן:
"9.1 בתמורה לפעילותו של המפיק על פי הסכם זה יהיה המפיק זכאי ל- 50% (מחצית) ממחזור ההכנסות הנובע ו/או הנגרם מפעילותו של האמן, במישרין ו/או בעקיפין בארץ ובחו"ל. למרות האמור לעיל הרי שהמפיק לא יהיה זכאי לתמורה כלשהי מתוך הכנסות האמן הנובעות מאמנות העיצוב, עיצוב תפאורה, ציור, הפיסול או כל אמנות אשר לא נכללת בהגדרת הפעילות האומנותית כאמור בסעיף 2.1 לעיל. בנוסף ולמניעת ספק, מובה [צ"ל מובהר] בזה כי המפיק לא יהיה זכאי לתמורה כלשהי מתוך הכנסות האמן אשר בגינן זכאי המפיק לתמורה מכח הסכם המו"לות ו/או מכח הסכם הפקת האלבומים הנחתמים בינו לבין האמן.
9.2 תקבולים ו/או הכנסות בגין פעילותו האומנותית על פי הסכם זה יגבו ויתקבלו על ידי המפיק ולאחר קיזוז חלקו של המפיק בהתאם להוראות הסכם זה תועבר היתרה לאמן.