אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> חיוב בגט לאשה שחולה במחלת הנפילה ומתן והיתר נישואין

חיוב בגט לאשה שחולה במחלת הנפילה ומתן והיתר נישואין

תאריך פרסום : 07/09/2006 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני אזורי ירושלים
1879
08/12/2003
בפני השופט:
1. הרב ציון אלגרבלי - אב"ד
2. הרב יעקב אליעזרוב - דיין
3. הרב ח.י. רבינוביץ - דיין


- נגד -
התובע:
פלוני
הנתבע:
אלמונית
פסק-דין

פ ס ק  -  ד י ן

הוגשה לפנינו תביעת הבעל לחייב את אשתו בגט. לטענת הבעל האשה סובלת ממחלת הנפילה עוד בטרם נשואיה, כפי שבא הדבר לידי ביטוי בתקופת נשואיה הקודמים, בהתאם לעדותו של בעלה הקודם.

הבעל הקודם העיד כי בהיותו יחד עם הנתבעת במיטה התחילה לרעוד ולמחרת בפגישתם אצל הרב בניהו נפלה פתאום.

לטענת הבעל, לאחר נשואיה הנוכחיים היה אירוע של נפילה בנוכחותו. כתוצאה מכך, ובצירוף אירועים קשים שחווה מהתנהגות אשתו שכללו בין היתר קללות ומכות, פקעה סבלנותו והחליט לשים קץ לחיי הנשואין, כצעד ראשון לקראת הגרושין החליט לעזוב הבית ובכך לשים קץ לחייהם המשותפים של הצדדים. בין יתר האירועים סיפר הבעל כי בסוכות עלתה האשה לסוכה ואיימה לזרוק הילדה באם לא יקח אותה, ולמחרת כשנכנס למטבח הכתה אותו, ונאלץ מתוך התגוננות אישית לנגוע בה בנדותה ע"מ שלא תפליא בו מכות.

לעומת זאת, האשה הכחישה שהייתה נפילה בנוכחות הבעל, אך אישרה הנפילה בזמן נשואיה הקודמים אצל הרב בניהו, אלא שלדבריה האירוע נבע מחולשה כללית. כן אישרה שהייתה נפילה אחרי עזיבתו של הבעל, וזאת כתוצאה מחולשה ולא ממחלת נפילה. כהוכחה לדבריה, מציינת האשה את העובדה שבטופס שחרור של בית החולים "ביקור חולים" לא צויין שהאשה סובלת ממחלת נפילה. כמו כן מכחישה האשה את האירוע בסוכות, ואת הטענות לענין הפלאת המכות והקללות לבעלה.

הצדדים הופנו לבדיקת פוליגרף בנוגע לנפילה ולאלימות. הומצאו לביה"ד חוות דעת של כל צד, לפיהן - בנוגע לנפילה אובחן הבעל דובר אמת שאכן התרחשה הנפילה בפניו בניגוד לתשובתה השלילית של האשה בפני הבעל, כך שאובחנה בפוליגרף שמשקרת. יצויין שבהתייחס לשאלה שנשאלה, אם אמרה לרב דוד כהן ואשתו שרוצה רק להתגרש השיבה בחיוב, וזאת בניגוד לגירסתה בפרוטוקול ביה"ד שאמרה להם שלא רוצה לדבר בנושא.

יצויין שבשיחה המקדימה לפוליגרף שהתקיימה בין צוות הפוליגרף לאשה, הודתה האשה במקצת בגרסת הבעל כדלהלן: "לא זכור לי שהייתה נפילה במובן שהבעל מנסה להגדירו כאפילפסיה, וזאת בניגוד להכחשתה הנמרצת בפני ביה"ד.

בנוסף לאמור עולה מהפרוטוקול, כי האשה חושדת בבעלה בהסתכלות בנשים וזאת כאשר הוא ניצב ליד החלון באופן שלא מעורר חשד כלשהו, וכן מתרעמת כלפיו כאשר זוג מכרים באים לביתו והוא משוחח אתם שלא בנוכחותה, וזאת למרות שמדובר בשיחה נימוסית ושגרתית.

כן עולה מדו"ח הדסה שהתבטאותה וכעסה של האשה יוצרים רושם שלא מתחברים עם רגשותיה, וכפי שאין חיבור לכעס קשה לראות יחס חיובי לבעל. כמו כן באחד הפרוטוקולים נכתב כי האשה פנתה למס הכנסה אודות הכנסות הבעל.

לאור הנ"ל ביה"ד משוכנע שפני האשה לגרושין, ובאה עליו בעקיפין בבקשתה לשלום בית, שאינה אלא מן השפה ולחוץ, ע"מ לתפוס את הבעל כבן ערובה למאוויה לקבל רכוש וכספים שלא מגיעים לה מן הדין.

בנוסף לאמור נראה לביה"ד שאכן האשה חולה במחלת הנפילה, ולא בכדי הופנתה ע"י הצבא למרפאה נוירולוגית, אשר כידוע הסימפטומים של מחלת הנפילה הם נוירולוגיים. כן ביה"ד מפנה לדו"ח הרפואי ממכבי מד"ר גורטן מתאריך 10.6.02 בהתיחס לבעיות הפעילות אצל האשה, ואשר ממנו ניתן להתרשם כי יש להניח שהנפילה נובעת לא מחולשה אלא ממחלה.

ולכן לאור הנ"ל ביה"ד מחייב את האשה להתגרש מהעילות דלהלן ,ולחילופין להתיר לבעל לשאת אשה על אשתו:

א. מום נכפה, הנחשב מום גדול.

ב. מקח טעות בעקבות העלמת המום מהבעל מלפני הנשואין.

ג. ביה"ד משוכנע ששני הצדדים חפצים בגרושין.

בהתייחס לעילה א' עיין אבהע"ז סי' לט' סעיף יא' "מי שנודע שאשתו נכפית ורוצה לגרשה ואינו משיג כדי כתובתה כופין אותה לקבל גט....ואם תמאן לקבל גט ימנע ממנה שאר כסות ועונה", ומקורו מדברי הרא"ש בתשובותיו.

ועיין בח"מ סק"כ וב"ש סקכ"ב דחולקים בכוונת הרא"ש. דלח"מ כוונת דברי הרא"ש דכתב "כשם שבאיש כופין כך באשה כופין לקבל גט ואת"ל שרבינו גרשום השוה מידותיו ששום אדם לא יגרש בע"כ אפילו נכפית, מ"מ אם תמאן לקבל גט ברצון ימנע ממנה שכ"ו. משמע דלא ברירה ליה להראש לכופה להתגרש.

לעומתו הב"ש הבין, דלמסקנת הרא"ש כמו שיכולים למנוע מהאשה שכ"ו ה"ה דיכול לכופה להתגרש ק"ו לזרוק לה גט. ועיין בנו"ב מהדו"ת סי' ק"ד דכוונת הרא"ש באת"ל דהרגמ"ה השוה מידותיו היינו דא"א לזרוק לה גט דכמו שבאיש שכופין היינו עד שיאמר רוצה אני ה"ה באשה דיש צורך בהבעת רצונה לגט גם כשכופין אותה, כך שלא ניתן לזרוק לה גטה בע"כ, ולכן יש להביא אותה למצב של רצון ע"י מניעת שכ"ו או באחת מדרכי הכפיות.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ