נגד
צד ג'
אררט חברה לביטוח בע"מ
ע"י ב"כ עו"ד ברקוביץ
פסק דין
עובדות
1.התובע, אשר חזן (להלן: "חזן") הסיע בשכר ברכבו מסוג טרנזיט מ"ר 23-264-08 )להלן: "הטרנזיט"; נספח ג' לת/1), את איסקוב אליהו (להלן: "איסקוב"), אשר נפגע בתאונת דרכים ביום 11.2.1996 (להלן: "התאונה"). בהעדר כיסוי ביטוחי לטרנזיט, פיצתה קרנית את איסקוב ושבה בתביעת שיבוב לחזן. לאחר שמיעת עדויות הצדדים, ניתן בבימ"ש קמא בת"א 129621/01 – ת/3, פסק דין המחייב את חזן לשלם לקרנית סך של 52,163 ₪ בתוספת הפרשי הצמדה וריבית ושכ"ט עו"ד (להלן: "ההליך הראשון"). חזן ערער על פסק הדין ובמסגרת הערעור, הגיעו הצדדים להסכמה, לפיה חזן ישלם לקרנית סך של 50,000 ₪, מבלי שהדבר יהווה ויתור על כל טענה כלפי צד ג', לרבות מי שהיה נתבע נוסף בתיק בהליך הראשון (ע"א 002374/04, נספח ב' לת/1).
2.בהתאם להסכמה הנ"ל, הוגשה התביעה שלפני כלפי הנתבעת 1 חברת הביטוח (להלן: "אררט"), אשר ביטחה את הטרנזיט בפוליסת ביטוח חובה מספר 503027810 (להלן: "פוליסת ביטוח חובה"), ובפוליסת ביטוח מקיף מספר 0416503027810 (להלן: "פוליסת ביטוח מקיף"), ונגד נתבע 2, יהודה צברי, סוכן הביטוח של חזן (להלן: "צברי"), אשר לטענתו של חזן התרשל כלפיו בכך שלמרות היכרות רבת שנים עמו וידיעתו שעיסוקו בהסעה בשכר, הנפיק לו פוליסה שלא בהתאם לנדרש ולמוסכם.
3.בכתב ההגנה שהוגש מטעם אררט נטען להעדר רלבנטיות לפוליסות ביטוח מקיף ולהעדר כיסוי ביטוחי באשר לביטוח החובה. צברי טען בכתב ההגנה שהוגש מטעמו כי פעל במיומנות ובמקצועיות בהתאם לדרישתו של חזן, אשר באמתחתו היו גם רכבים פרטיים. חזן היה ער לשוני בין הפוליסות, לרבות תשלומי הפרמיה הנובעים מסיווגי הרכב השונים.
צברי הגיש הודעת צד ג' כלפי אררט, וטען כי האחריות הבלעדית לגבי תוכנה של הפוליסה חלה עליה והיות והעביר את כל המסמכים שדרשה אררט, הרי שאם יחוייב, על אררט לשאת בתשלום.
4.בכתב ההגנה להודעת צד ג' שהוגש מטעם אררט, טענה זו האחרונה כי הפוליסה הוצאה בהתאם להצעת הביטוח החתומה על ידי חזן ואשר הועברה אליה באמצעות צברי.
5.בדיון מיום 8.6.2009 הסכים חזן כי התביעה כלפי אררט תימחק ללא צו להוצאות ובהתאם להסכמתו ניתן פסק דין.
עדויות
6.חזן העיד כי צברי, סוכן ביטוח שלו שנים רבות, היה מודע לעיסוקו, הסעת נוסעים בשכר, ובהתאם לכך גם הנפיק לו פוליסות מתאימות בהתאם לדרישתו. צברי גם היה מודע לכך שרכבים נמכרו מפעם לפעם, כפי שגם הוחלף רכב מספר 12-828-59 (להלן: "הרכב הקודם"), בטרנזיט נשוא התביעה. לרכב הקודם היה ביטוח להסעת נוסעים בשכר ועל כן צברי התבקש להנפיק גם לטרנזיט את אותה פוליסה. אלא שצברי התרשל והנפיק פוליסה רגילה (ת/1).
7.בחקירתו הנגדית ניסה חזן לתקוף את קביעות ההליך הראשון, והעיד כי לא נהג בטרנזיט והתאונה גם לא התרחשה כמפורט בפסק הדין. לטענתו התביעה הוגשה ביחס לטרנזיט, שכן הוא כבול בקביעות אלה.
חזן אישר כי עיסוקו במשך שנים רבות הוא הסעת נוסעים בשכר, וכי הוא יודע שלצורך כך יש לפעול להוצאת רישיון. חזן גם הודה שבאמתחתו פוליסות לרכבים אשר אינם מיועדים להסעה בשכר, וכי מפעם לפעם העביר פוליסה מרכב אחד לרכב אחר. בניגוד לעדותו הראשית, אישר כי גם לרכב הקודם לא היתה פוליסה להסעת נוסעים בשכר.
8.צברי העיד (נ/5) כי אין לו אפשרות טכנית להנפיק תעודת ביטוח חובה להסעת נוסעים בשכר, שכן לצורך כך יש לפעול להוצאת רישיון מטעם משרד התחבורה אשר לעיתים מחייב מספר פעולות לצורך סיווג הרכב כמתאים להוצאת הרישיון. חזן, אשר עוסק שנים רבות בהסעות נוסעים בשכר, היה מודע לצורך בצירוף הרישיון לצורך הנפקת פוליסה ועשה זאת לא פעם אחת. לחזן היו רכבים אשר סווגו כאוטובוס זעיר ציבורי ורכבים פרטיים ובהתאם לכך הונפקו הפוליסות (לצורך הסעת נוסעים בשכר כללה הפוליסה את סעיף 32; נספחים ז, ז1, ז2, וח, ח1). חזן גם המיר לא פעם רכבים שברשותו לרכבים להסעה בשכר, כפי שהודה בהליך הראשון (סעיף 9 לעדותו הראשית בת"א 129621/01), ואף לאחר התאונה פעל מיידית להמרת הרכב לאוטובוס זעיר (נספח א1 לנ/5). במקרה זה, חזן חתם על בקשה להמיר את פוליסת הביטוח של הרכב האחר לטרנזיט, בקשתו מולאה והונפקה לו פוליסה באותם תנאים שכן גם לרכב האחר, לא היה ביטוח להסעת נוסעים בשכר (נספח ט).
9.בחקירתו הנגדית עמד צברי על גירסתו, כי חזן ביטח רכבים שונים ועל כן ידע את ההבדלים בין סוגי הרכבים, אשר באו לידי ביטוי בתשלומי הפרמיות. בכל מקרה, אין לו אפשרות, ואף לא שיקול דעת, להנפיק פוליסה להסעת נוסעים בשכר, ללא הצגת רישיון רכב, שכן המערכת חוסמת אותו מלעשות כן. וכדבריו:
"... לכל רכב יש קוד דגם, כשאני בא להקליד את קוד הדגם של פורד טרנזיט, המערכת חוסמת אותי וכותבת לי - נדרש הצגת רישיון, נא לפנות לחתם החברה... הוא לא יצא עם ביטוח בלי שהציג רישיון, זה הנוהל וזו הוראה של חברת הביטוח" (פרוט' מיום 28.3.2011 עמ' 8 ש' 5-6; ש' 29) .
10.מטעמו של צברי, העידו גם שמעון אזולאי, סוכן ביטוח (להלן: "אזולאי"), ואשר דדון (להלן: "דדון"), שותף בחברה להסעת נוסעים בשכר.