החלטה
מונחת בפניי המרצת פתיחה כנגד "אגד אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ" (להלן: אגד) וממשלת ישראל, אשר הוגשה בשם חברי אזור הצפון של אגד (להלן: התובעים), המתייחסת להסכם שנחתם בין אגד לבין ממשלת ישראל ביום 27.6.10 להסדרת התחרות לשנים 2009 – 2020. בתביעה שבפניי מתבקש בית המשפט למנוע מאגד לעשות שימוש בזכות האופציה שניתנה לה במסגרת נספח א1' להסכם האמור, אשר יתואר ויפורט להלן, בדרך אשר לטענת התובעים תפגע בהם שלא כדין, עד לאחר קבלת החלטות באופן תקין במוסדות האגודה המורשים לכך וברוב הנדרש לקבלת אותן החלטות.
בשנת 1997 החליטה ממשלת ישראל על פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות, ועל רקע יישום התוכנית האמורה נערכו בינה לבין אגד מספר הסכמים המסדירים את היחסים ביניהם.
בשנת 2000 נערך הסכם בין אגד לבין הממשלה לתקופה שעד ליום 31.12.08, ועדכון להסכם האמור נכנס לתוקפו ביום 1.1.06. במהלך שנת 2005 נערך בין אגד לבין הממשלה הסכם נוסף לתקופה שמיום 1.1.06 ועד ליום 31.12.15 המסדיר את היחסים ביניהם בכל הנוגע להתחשבנות בגין הסובסידיה שהממשלה תשלם לאגד עבור הפעלת תחבורה ציבורית. בראשית שנת 2009 או בסמוך לכך, החלו אגד ומשרד התחבורה לנהל משא ומתן ביניהם לקראת חתימה על הסכם נוסף אשר יתייחס לשנים 2009 עד 2020. במסגרת משא ומתן האמור נתבקשה אגד למסור לממשלה רשימה של קווי שירות המופעלים על ידה אשר תהיה מוכנה לוותר עליהם לטובת מסירתם להפעלה של מפעילים אחרים.
ביום 26.4.09 פנו התובעים ליושב ראש מזכירות אגד, מר גדעון מזרחי, בדרישה כי החלטות הנוגעות לתכנית התחרות בכלל ולהוצאת קווים מאגד והפרטתם בפרט, בהיותן החלטות מהותיות וחריגות מבחינת היקפן, נדירותן, והשלכותיהן, ואשר יש בהן משום פגיעה בזכויות יסוד של חלק מהחברים, תתקבלנה פה אחד, ולמצער ברוב של שני שליש מהחברים. ביום 6.5.09 השיבה אגד באמצעות בא כוחה כי אין היא רואה עצמה מחויבת על פי התקנות ו/או על פי הוראות כל דין שהחלטות כאמור תתקבלנה פה אחד או ברוב של שני שליש.
במקביל לכך, בשנת 2008 החלה הממשלה בהליך לבחירת זכיין שיפעיל מערכת BRT –Bus Rapid Transit - בעיר חיפה (להלן: המטרונית). על אף שאגד נערכה לקראת השתתפותה במכרז זה, ביום 28.2.10 החליטה לפרוש מהתמודדות במכרז, בתמורה להסכמתה של ממשלת ישראל לוותר על הסרת 2% מקווי אגד במחוז הצפון, אשר היוו הלכה למעשה צירוף של אשכולות נהריה וקריית שמונה.
ביום 18.4.2010 התקבלה בהנהלת האגודה החלטה פה אחד לאשר את הסכם התחרות משנת 2010 בדבר הוצאת אשכולות קווים לתחרות. ביום 22.6.10 אישרה המזכירות אף היא פה אחד את נוסח ההסכם בין הממשלה לבין אגד להסדרת התחרות לשנים 2009 – 2020.
בסעיף 1 לנספח א'1 להסכם (להלן: הנספח), הוצגה רשימה של קווים אשר יועדו להוצאה מאגד ולהפעלה על ידי מפעילים אחרים (בשיעור של 12% מקווי השירות), וביניהם אשכול הנגב, המהווה 2.01% מכלל הקווים.
בסעיף 3 לנספח הסדירו הצדדים את ההבנות שסוכמו ביניהם עם ויתורה של אגד מלהתמודד על מכרז המטרונית, כדלקמן:
"שינוי מערך השירות במטרופולין חיפה עקב הפעלת המטרונית נחשב, נכון למועד חתימת הסכם זה ולעניין נספח זה, כהוצאת קווי שירות אגד לתחרות בשיעור של 2% ממפת הבסיס".
בסעיף 2 לנספח ניתנה לאגד האופציה להחליף את הוצאת אשכול הנגב בהוצאת אשכול אחר עד לסוף חודש ינואר 2011:
"אגד רשאית להגיש הצעה לממשלה, עד לסוף חודש ינואר 2011 או עד חודש ימים לפני מועד פרסום מכרז ה- RFP באשכול הנגב, המוקדם ביניהם, במסגרתה יוחלף אשכול הנגב באשכול אחר. מובהר, כי הממשלה אינה חייבת להסכים להצעת אגד, וכי בהעדר הסכמה יוצא אשכול הנגב כאמור בהסכם זה מאגד".
ביום 27.6.10 נחתם ההסכם בין אגד לבין הממשלה.
ביום 21.7.10 דיווח מר מזרחי על ההסכם האמור לחברי אסיפת המורשים. התובעים מדגישים כי במסגרת דיווחו של היו"ר לאסיפת המורשים הצהיר מר מזרחי כי "אשכולות נהריה וקריית שמונה עירוני יישארו באגד, בגין אי השתתפות במכרז המטרונית" (נספח 9 להמרצת הפתיחה, עמ' 19 לתמליל).
לטענת התובעים, בתחילת חודש ינואר 2011, כחמישה חודשים בלבד לאחר אישור ההסכם בין אגד למדינה וסמוך למועד האחרון בו ניתן לממש את האופציה האמורה, כינס מר מזרחי את מזכירות אגד והודיע במפתיע לחברי המזכירות כי הוא מתכוון לפעול למימוש האופציה האמורה ולבקש להחליף את אשכול הנגב באשכול אחר, וייתכן שייבחר מחוז הצפון.
השתלשלות העניינים לאחר מכן הינה כדלקמן:
ביום 11.1.11 הודיעו התובעים כי הם מתנגדים בכל תוקף למימוש האופציה האמורה על דרך של החלפת אשכול הנגב באשכול ממחוז צפון, הן מחמת שהדבר עומד בניגוד להתחייבות מפורשת שניתנה להם בעבר והן מחמת שהדבר מהווה פגיעה קשה ביותר בחלק מהתובעים. לאור זאת נתבקש מר מזרחי להימנע כליל מלהביא לדיון החלטה כלשהי בדבר החלפת אשכול הנגב באשכול נהריה, וככל שיש בכוונתו בכל זאת להביא לדיון החלטה בנדון, התבקש מר מזרחי לדאוג לאשרה כנדרש על פי דין בכל המוסדות הרלוונטיים וברוב הנדרש. חרף האמור, הודע לחברי המזכירות ביום 13.1.11 כי נקבעה ישיבה ליום 17.1.11 לדיון בהחלפת אשכול הנגב. ביום 16.1.11 הועבר חומר לקראת ישיבת המזכירות, ובמסגרתו נחשף מסמך מיום 12.1.11 שנערך ונחתם בין נציג הממשלה מר אלכס לנגר, המפקח על התעבורה, ובין מר מזרחי (להלן: מסמך לנגר-מזרחי), ממנו עולה כי מר מזרחי כבר מסר לממשלה הצעה להחלפת אשכול הנגב באשכול נהריה ואשכולות אחרים ממחוז צפון, וכי הממשלה הסכימה לכך. ביום 17.1.11 נתקיימה ישיבת מזכירות, שבסופה נתקבלה החלטה לאישור מסמך לנגר-מזרחי, בתמיכתם של ארבעה מחברי המזכירות, כנגד דעתם של שני נציגי התובעים, כאשר מר מזרחי הודיע שהנושא יובא בפני ההנהלה להחלטתה ברוב רגיל, וכי יוחל ביישומה מיד לאחר מכן. ישיבת הנהלה לאישור האמור נקבעה ליום 23.1.11.
בד בבד, ביום 18.1.11 העבירו למעלה מ- 20% מחברי אסיפת המורשים למר גדעון מזרחי דרישה בהתאם לסעיף 25(ו) לתקנות אגד לכינוס ישיבה מיוחדת של אסיפת המורשים, על מנת שהאסיפה תדון בשאלה האם יש לממש את האופציה הנקובה בסעיף 2 לנספח באופן האמור במסמך לנגר-מזרחי.
ביום 19.1.11 הודיע מר מזרחי כי הבקשה לכינוס אסיפת המורשים תובא לדיון במזכירות.
בעקבות האמור הגישו התובעים ביום 20.1.11 בקשה לצווי מניעה זמניים לאסור על אגד לכנס את ההנהלה והאסיפה במטרה לאשר את מימוש האופציה בדרך של החלפת אשכול הנגב באשכול הצפון. לבקשה צורפה המרצת פתיחה, במסגרתה מתבקש בית המשפט לקבוע: