1. עניינו של תיק זה בקיום אירועים פרטיים סגורים תחת כיפת השמיים בגב חוף הים פלמחים, אזור המהווה חלק מן הגן הלאומי חוף פלמחים.
2. כתב-האישום הוגש לבית-משפט זה לפני כשש שנים, ביום 8.11.04, על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה "שורקות" (להלן:
"המאשימה"). כתב-האישום מייחס לנאשמים עבירות של בניה ושימוש חורג במקרקעין ללא היתר על-פי סעיפים 145(א)+(ב), 204(א)+(ב), 208 ו-219 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן:
"החוק"). כמו כן מיוחסת לנאשמים עבירה של אי-קיום צו הפסקה שיפוטי על-פי סעיף 240 לחוק.
3. כתב-האישום מפרט שלושה אישומים שונים המתייחסים לפעולות שהנאשמים ביצעו כביכול במקרקעין בגב חוף הים פלמחים, הידועים כגוש 5276, חלקות 3-2 (להלן:
"המקרקעין"):
א.
האישום הראשון (ביצוע עבודות במקרקעין ללא היתר): הקמה ללא היתר, במהלך החודשים מאי-יוני 2004 או בסמוך לכך, של גדר רשת בגובה של כ-2.20 מטר ובאורך של כ-100 מטר, התוחמת שטח של כ-2,000 מ"ר (להלן:
"הגדר"), וכן הקמה ללא היתר של כ-20 עמודי תאורה (להלן:
"עמודי התאורה") - כל זאת בשעה שעבודות אלה טעונות היתר לפי החוק (להלן:
"האישום הראשון").
ב.
האישום השני (שימוש חורג במקרקעין ללא היתר ובסטייה מתוכנית): בביקורת שנערכה במקרקעין בתאריכים 2.7.04 ו-26.8.04 נמצא כי הנאשמים עושים שימוש חורג במקרקעין ללא היתר בשטח של כ-2,000 מ"ר למטרת גן אירועים, וזאת בשעה ששימוש זה טעון היתר (להלן:
"האישום השני").
ג.
האישום השלישי (אי-קיום צו שיפוטי): אי-מילוי צו בית-משפט זה בתיק ב"ש 2418/04, מיום 29.6.04, אשר הורה על הפסקה לאלתר של השימוש החורג הנ"ל (להלן:
"האישום השלישי").
רקע עובדתי
4. בין הצדדים אין למעשה מחלוקת בנוגע לרקע העובדתי של פרשה זו, כמתואר להלן.
5. ייעוד המקרקעין כגן לאומי להכרזה נקבע בתוכנית מתאר מפורטת ב.ר. 236, אשר אושרה על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז המרכז ביום 20.2.00 (ת/13, ת/18, להלן:
"התוכנית").
6. אזור גב חוף הים פלמחים, שהמקרקעין נכללים בו - ובפרט אזור החניון והמזנונים - נשלט במשך שנים על-ידי גורמים עבריינים, אשר זכו בדרך זו או אחרת בזיכיונות להפעלת החניון והמזנונים, וזאת במסגרת מכרזים שפורסמו על-ידי המועצה האזורית גן-רווה (להלן:
"המועצה האזורית").
7. בשנת 2003 הופסקה ההתקשרות עם הזכיין דאז באמצע תקופת הזיכיון ותחתיו התקשרה המועצה האזורית עם הגורם שהגיע למקום השני במכרז - הוא הנאשמת 1, חברת צוות 3 בע"מ (להלן:
"צוות 3"), שמנהליה הם הנאשמים 3-2 (מר ניר גלבוע ומר יאיר לרנר) ואשר עוסקת בדרך-כלל בתחומי האבטחה, מיגון, שירותי מוקד וניקיון. במהלך שנת 2003 הפעילה צוות 3 את החניון בגב חוף הים, בעוד שאת הפעלת המזנונים מסרה לקבלן משנה, הואיל ופעולה זו אינה בתחום התמחותה של צוות 3 (ראו דברי הנאשם 2 בעמ' 58 לפרוטוקול, שורות 10-9).
8. בשנת 2004 - היא השנה הרלוונטית לכתב-האישום - זכתה צוות 3 פעם נוספת בזיכיון השנתי (ללא מכרז) וביום 14.4.04 נחתם הסכם בינה לבין המועצה האזורית לגבי הפעלת שני מזנונים והרחבות הצמודות אליהם (להלן:
"המזנונים") במהלך קיץ 2004 (ת/7, להלן:
"הסכם הזיכיון").
בשנה זו החליטה צוות 3 להעביר את הפעלת המזנונים מידיו של קבלן המשנה הקודם לידיו של קבלן משנה חדש - חברת גם-ים ניהול חוף פלמחים בע"מ (להלן:
"גם-ים"), שמנהליה הם הנאשמים 5-4 (מר צור גלבוע ומר מעין שלו). בהמשך לכך נחתם בתאריך 24.6.04 הסכם בין צוות 3 לבין גם-ים, לפיו שכרה צוות 3 את שירותיה של גם-ים כקבלן משנה מטעמה להפעלת המזנונים (נ/2).
9. גב-ים הרחיבה את פעילות המזנונים והפכה את מתחם המזנון הצפוני והרחבה הצמודה אליו למוקד לקיום אירועים פרטיים סגורים תחת כיפת השמיים (להלן:
"האירועים").
קיום האירועים במקרקעין אושר באופן עקרוני על-ידי המועצה האזורית ביום 6.6.04 (נ/19) ואף הוצא לפעילות זו רישיון עסק ביום 28.7.04 (נ/4, נ/25). כמו כן אושרה הפעילות על-ידי גורמים נוספים שונים, כגון משטרת ישראל (נ/5, נ/24), שירותי הכבאות, משרד הבריאות ומהנדסי בטיחות וחשמל (ראו דברי הנאשם 2 בעמ' 64 לפרוטוקול, שורות 18-16; הנאשם 4 בעמ' 69 לפרוטוקול, שורות 13-12; הנאשם 5 בעמ' 76 לפרוטוקול, שורות 5-1). בנוסף לכך הנאשמים טענו כי הגיעו להסדר עם רשות הטבע והגנים בנוגע לקיום האירועים בשטח הגן הלאומי (ראו נ/26, וכן דברי הנאשם 4 בעמ' 69 לפרוטוקול, שורות 22-20; הנאשם 5 בעמ' 76 לפרוטוקול, שורות 23-13), וזאת לאחר שבתחילה הוגש נגד חלקם כתב-אישום גם על-ידי רשות זו (נ/23).
10. מגמה זו של שימוש בשטח המזנונים לקיום אירועים פרטיים סגורים תחת כיפת השמיים היא אשר עומדת בבסיס כתב-האישום שהגישה המאשימה נגד הנאשמים, וזאת הן בהיבט הבנייה במקרקעין והן בהיבט השימוש בהם, וכל זאת, בין היתר, על רקע ייעוד המקרקעין בתוכנית.
אין מחלוקת בין הצדדים כי לנאשמים אין היתרים לבניה ולשימוש חורג במקרקעין, ולמעשה טענתם העיקרית של הנאשמים, כפי שתפורט להלן, היא שכלל אין הם נזקקים להיתרים אלה.
11. להשלמת התמונה יצוין עוד כי ביום 7.6.04 הוציאה המאשימה צו הפסקת בניה מינהלי בגין עבודות הגידור (ת/4, להלן:
"צו ההפסקה המינהלי"). כמו כן הוציא בית-משפט זה ביום 29.6.04 צו הפסקה שיפוטי וצו למניעת פעולות, אשר הורה על הפסקה לאלתר של השימוש החורג במקרקעין (ב"ש 2418/04).
עוד יצוין כי ביום 22.6.05 קיים בית-המשפט דיון במעמד שני הצדדים בנוגע לגבי צו ההפסקה השיפוטי, שבסופו נקבע בהסכמת הצדדים כי: