השופט א' רובינשטיין:
א. עתירה למתן צו על תנאי, המופנה כנגד המשיב ומורה לו לבוא וליתן טעם, מדוע לא יפעיל לאלתר את סמכותו מכוח סעיף 129 (א) לפקודת העיריות (נוסח חדש) (להלן: פקודת העיריות) ויאשר לעותרת לשלם שכר ותנאי שירות מקופתה לסגן רביעי לראש עיריית באר שבע, בהתאם להחלטת מועצת העיריה (להלן: המועצה).
רקע והליכים
ב. ביום 28.10.03 התקיימו הבחירות האחרונות לעיריית באר שבע. במועד הקרוי בדין המועד הקובע- 150 יום קודם לבחירות (31.5.03) - כפי שיוסבר בהמשך הדברים, היו רשומים במרשם האוכלוסין של העיר באר שבע 195,570 תושבים.
מאחר שביום הקובע היו רשומים במרשם האוכלוסין יותר מ- 150,000 תושבים ופחות מ- 250,000 תושבים, היתה רשאית המועצה הנבחרת של העירייה לבחור מספר כולל של ארבעה סגנים (סעיפים 14 ו- 15 לחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש רשות וסגניו וכהונתו), תשל"ה- 1975 (להלן: חוק הבחירה הישירה)). ואכן, בישיבת המועצה שהתקיימה ביום 19.11.03 בחרה המועצה בארבעה סגנים לראש העיריה. בין הארבעה נכללה הגב' סימה נבון.
מבין הארבעה, היה בידי מועצת העיריה להחליט על תשלום שכר ותנאי שירות לשלושה סגנים בלבד, באישור שר הפנים, שכן במרשם האוכלוסין היו רשומים פחות מ- 200,000 תושבים, אך יותר מ- 100,000 (סעיף 129(א)(3)-(4)לפקודת העיריות). הגב' נבון לא היתה אחת משלושת הסגנים שלגביהם הוחלט על תשלום שכר כאמור.
ביום 29.5.05 פנה ראש עיריית באר שבע, מר י' טרנר, אל שר הפנים, ח"כ א' פז- פינס, בבקשה לאשר מינויו של סגן רביעי בשכר. בעקבות פנייה זו שהועברה לשר האוצר, ח"כ ב' נתניהו, נועץ שר האוצר בממונה על השכר, מר י' רכלבסקי; הממונה הביע דעתו ביום 7.6.05, כי ראוי שבקשת ראש העירייה תישקל בחיוב, בהתחשב במספר תושביה של העיר. שר האוצר אימץ המלצה זו במכתבו לשר הפנים ביום 3.7.05, בו ציין כי ניתן להיענות לבקשה בחיוב, בשל היות באר שבע עיר מחוז, ובשים לב למספר הסטודנטים הלומדים בתחומה ולאוכלוסיית הסביבה המקבלת גם היא שירותים מן העיריה.
ביום 7.9.2005 פנה ראש העיריה לשר הפנים, וציין כי נוכח סיפוח 30,000 דונמים לעיר באר שבע "אין יותר ויכוח לגבי 200,000 תושבים לפחות", ועל כן "אטפל בסוגיית הסגן בשכר בהתאם".
ביום 26.10.05 פנה היועץ המשפטי לעיריה, עו"ד א' פלג, לממונה הפיקוח על הבניה במחוז הדרום במשרד הפנים, מר א' שגיא, בבקשה לאשר כי "בעיר באר שבע מתגוררים דרך קבע מעל 200,000 נפש." יצוין כי רכז השלטון המקומי במשרד הפנים כתבה לראש העיריה ביום 24.5.05, כי מספר התושבים נכון ליום 30.4.05 הוא 199,011.
ביום 27.10.05 השיב מר שגיא כי נוספו לעיריית באר שבע, כתוצאה משינוי הגבולות בשנת 2005, "בהערכה זהירה ...כ- 1500 תושבים."
באותו יום פנה ראש העיריה במכתב נוסף לשר הפנים, בו ציין כי לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לעיריה הגיע לכלל מסקנה כי אין מניעה להביא בפני מועצת עיריית באר שבע בישיבתה הקרובה, הצעת החלטה לאשר משכורת לסגן רביעי בעירייה "מאחר ומספר תושבי העיר באר- שבע כיום הינו לפחות 201,511 נפש".
ביום 7.11.05 התקיימה ישיבת המועצה, בה אושר לשלם שכר לסגן רביעי, ליתר דיוק - סגנית, היא הגב' סימה נבון. יצוין כי בפגישה שהתקיימה במשרד הפנים, ביום קבלת החלטת המועצה, הודיע היועץ המשפטי של משרד הפנים, עו"ד י' זמרת, בעל פה לראש העירייה, כי אין בכוונת משרד הפנים לאשר תשלום כאמור.
ביום 8.11.05 פנה ראש העירייה לשר הפנים, וביקש את אישורו להחלטת מועצת העיריה.
ביום 22.1.06 פנתה סגנית שר הפנים, ח"כ רוחמה אברהם, אל ממלא מקום ראש הממשלה ושר הפנים, ח"כ א' אולמרט, בבקשה למתן אישור לתשלום שכר ותנאי שירות לסגן רביעי בשכר, אך עוד לפני כן ציין מנהל אגף כוח אדם ושכר ברשויות המקומיות במשרד הפנים, מר י' שפיצר, במכתב מיום 21.11.05 לחבר מועצת עיריית באר שבע, מר א' אוזן, שהתנגד להחלטת המועצה מיום 7.11.05, כי "לא ניתן למנות סגן רביעי בשכר ברשות שמספר תושביה פחות מ- 200,000 נפש רשומים במרשם האוכלוסין... ביום הבחירות לרשות המקומית דהיינו 28.10.03."
ג. ביום 13.2.06 פנה בא כוח העותרת ליועץ המשפטי לממשלה וביקש את הכרעתו במחלוקת אל מול משרד הפנים. היועץ המשפטי לממשלה העביר את הנושא לטיפולה של עו"ד ש' דנה- המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי). ביום 2.4.06 ניתנה חוות דעתה של עו"ד דנה, לפיה נדחתה עמדת העותרת. בחוות דעתה קבעה כדלקמן:
"סיכומם של דברים, יש ליתן למונח 'תושבים' המופיע בסעיף 129(א) פרשנות זהה לזו הניתנת לאותו מונח עצמו בחוק הבחירה הישירה - קרי מספר התושבים הכלולים בפנקס בוחרים של הרשות המקומית ביום הקובע ערב הבחירות... משהגעתי למסקנה זו, אינני נדרשת לשאלת הפרשנות שראוי היה ליתן למונח 'תושבים', אילו המועד הקובע היה המועד בו החליטה מועצת העירייה על תשלום השכר לסגן.
על- פני הדברים צריך היה להסתמך בעניין זה על מבחן ברור וודאי- כגון: מספר התושבים הרשומים כתושבי הרשות במרשם האוכלוסין באותו מועד, אף כי יתכן שצריך היה לשקול את תוצאתו של צרוף שטח לתחומה של הרשות המקומית אשר חלק מתושביו רשומים במרשם על- פי שם השבט ולא על- פי הרשות המקומית אליה הם משתייכים. כאמור, הכרעה בעניין זה איננה נדרשת."
העותרת פנתה ביום 8.5.06 אל היועץ המשפטי לממשלה לקיום דיון נוסף בנושא, אך הוא לא מצא לנכון לשנות מן ההחלטה.
ביום 29.5.2006 פנה ראש העירייה לשר הפנים הנוכחי, ח"כ ר' בר-און, בבקשה לקבל בכתב את עמדת משרד הפנים בסוגיה "על מנת שעמדת משרד הפנים תוצג בפני בג"צ, במידה ועדיין יהא צורך בהליך זה."