1. המבקש, מר אליעזר רואס, הגיש בקשה זו לצו מניעה זמני שיורה למשיבה, אלגד פיצה בע"מ, להשיב את המבקש לעבודתו כשליח בסניף "דומינוס פיצה" בבית הכרם בירושלים, לאחר שביום 2.6.13 קיבל המבקש מהמשיבה הודעת פיטורים לפיה פיטוריו ייכנסו לתוקף לאלתר וכי תשולם לו תמורת הודעה מוקדמת.
רקע עובדתי
2. המבקש הועסק כשליח בסניף "הכרמל" של "דומינוס פיצה" בחיפה, החל מחודש 5/11 עד לחודש 10/11. מעסיקתו בתקופה זו הייתה חברת די. ג'י. פיצה בע"מ שקילבה זיכיון להפעלת סניף כרמל בחיפה.
3. בחודש 10/11 העתיק המבקש את מגוריו לירושלים לרגל לימודי משפטים בהם החל באוניברסיטה העברית.
4. המשיבה, חברת אלגד פיצה בע"מ, היא זכיינית סניף בית הכרם של "דומינוס פיצה" (להלן: "הסניף"). מנהל הסניף בתקופה הרלוונטית לענייננו היה מר עומרי רוביו.
5. החל מיום 1.10.11 העסיקה המשיבה את המבקש כשליח סניף. בין הצדדים נחתם חוזה עבודה על פיו המבקש הועסק כעובד שעתי בשכר שעתי בסך 22.04 ש"ח. בנוסף לשכרו השעתי, השתכר המבקש מתשרים שנתנו הלקוחות.
6. המבקש הועסק במשרה חלקית. הוא הרבה לבצע משמרות בתקופות בהן היה בחופשה מלימודיו. על פי עדותו, המקבולת עלינו, המבקש מפרנס את עצמו מגיל 15, אז עזב את בית הוריו, ובאמצעות עבודתו כשליח בסניף פירנס את עצמו בתקופת לימודיו. הגמישות בשיבוצו למשמרות, שהתאפשרה בעבודתו בסניף, סייעה לו להתמודד הן עם אתגריו האקדמיים והן עם צרכי פרנסתו.
7. בחודש 9/12 שלח המבקש לחשבת השכר של המשיבה, גב' מרינה גרויסמן. המכתב נשלח בדוא"ל ממחשב מנהל הסניף בבית הכרם. במכתב ביקש המבקש לקבל תלושי שכר וטפסי 106.
8. בחודש 3/13 התקשר המבקש טלפונית עם חשבת רשת דומינוס פיצה, גב' מרינה גרויסמן. בשיחה זו הלין המבקש אי תשלום זכויותיו בגין שעות נוספות שביצע בתקופת עבודתו בשבתות ובחגים. לגרסת המשיבה, אשר נתמכה בסיכום שיחה בחתימת מר רוביו, בשיחתו עם החשבת הרים המבקש את קולו והתבטא כלפיה בבוטות.
9. אין מחלוקת כי התלונה שבגינה פנה המבקש לחשבת השכר בחודש 3/13, הייתה מוצדקת לגופה, באשר עד לחודש 10/11 המשיבה נהגה לשלם למבקש בגין משמרות בשבתות ובחגים 150% מערך השעה, גם עבור השעות הנוספות. עניין זה תוקן בחודש 10/11 ופניית המבקש לחשבת הייתה בגין חודשים שקדמו ל-10/11.
10. לאחר פנייתו של המבקש לחשבת המשיבה ב-3/13, התקיימה שיחה בין המבקש לבין מר יניב קרבצ'יק, מנהל רשת החנויות של דומינוס פיצה, בנוכחות מנהל הסניף מר עומרי רוביו. בשיחה זו הועמד המבקש על כך שפנייתו הישירה לחשבת המשיבה היוותה הפרה של הנוהל בדבר אי ביצוע פניות ישירות של עובדים לגורמים בהנהלת המשיבה והונחה כי כל פנייה עתידית יש לבצע באמצעות מנהל הסניף או באמצעות מנהל רשת החנויות. כמו כן הועמד על כך כי התנהגות כגון צעקות או דיבור בוטה בצורה כלשהי כלפי כל גורם בחברה היא התנהגות שאינה מקובלת.
11. ביום 19.5.13 שלח המבקש למכתב למשיבה אותו הכתיר "התראה לפני נקיטת אמצעים משפטיים". המכתב נשלח למשיבה באמצעות המנכ"ל. העתקים נשלחו למנכ"ל די. ג'י. פיצה בע"מ, למנהל החנויות מר קרבצ'יק ולמנהל הסניף, עומרי רוביו. המכתב נכתב בשני חלקים. בחלק הראשון פירט המבקש דרישותיו הכספיות. בחלק השני הוסיף דברים "בנימה אישית", כמובא להלן.
12. בחלק הראשון של מכתבו של המבקש מיום 19.5.13, התייחס המבקש אל עצמו בגוף שלישי ופירט את הפגיעה בזכויותיו לה טען. בכלל זה הלין המבקש על אי התחשבות המשיבה בוותקו מעבודתו מחודש 5/11 עד 10.11 בסניף בחיפה, דרש דמי הבראה, פירט את דרישותיו בעניין שעות נוספות במנוחה השבועית ובחגים, דמי חגים בהם שובץ לעבודה שלא בהסכמתו, תשלום בעד עבודה במנוחה שבועית בת 24 שעות במקום 36 שעות ושעות נוספות במשמרות לילה. המבקש טען כי אינו יכול לכמת את דרישתו הכספית וביקש מהמשיבה לעשות כן, והוסיף כי
"אם אין ברצונה של רשת דומינוס פיצה לחשב את הסכומים הללו מפאת מורכבותם, הרי שמר רואס יאות לוותר על כל הדרישות הכספיות המופיעות דלעיל ואך ורק על הדרישות הללו בתמורה לסכום של 14,000 ש"ח נטו". המבקש הוסיף כי הוא מצפה כי התשלום שישולם לו ישולם גם כן לכל שאר עובדי הסניף רטרואקטיבית, ולעניין זה הבהיר כי
"דרישה זו אינה מהווה תנאי כלשהו, אך מר רואס יסייע לכל עובד שיפנה אליו כדי לעזור לו לקבל את המגיע לו כדין גם לאחר שישולמו לו אישית הסכומים הנדרשים".
13. בחלק השני של מכתבו של המבקש מיום 19.5.13, נכתבו הדברים הבאים:
"בנימה אישית
אני, אליעזר רואס, עובד מזה שנתיים ברשת דומינוס פיצה. את המכתב הזה כתבתי משום שנמאס לי, נמאס לי שמקום העבודה שלי, שאותו אני אוהב, מבזה את עצמו ופוגע בשמו הטוב ע"י רצף ארוך שנים של הפרות זכויות עובדים וחוקי מגן. "אלגד" היא זכיינית המייצגת רשת בינלאומית. רצף הפרות זכויות העובדים לאורך השנים כגון אי תשלום נסיעות ושעות נוספות (כמו שהיה בדומינוס עד לנפי מספר מועט של שנים) והצורך "לגרור" את רשת דומינוס בזנב כמו ילד קט שבועט וצורח כדי שתיאות לשלם צעד צעד את כל מה שחוקי המדינה דורשים ממנה, מהווה פגיעה גם בשמה הבינלאומי של חברת דומינוס פיצה. בטוחני שזכיין דומינוס בצרפת, גרמניה או שבדיה לא מעיז להפר אף אחד מחוקי המגן של מדינתו. מדיניות של הפרת חוק בתוך החברה מחלחלת מהגורמים הגבוהים ביותר - מהנהלת החברה למנהלי האזורים, למנהל הסניפים ועד לשליח הפשוט.
אני נחשב לשליח ותיק בסניף בו אני עובד. כשהגעתי לסניף זה, הסניף היה כושל, מפסיד, בעל מוסר עבודה לקוי מאוד ופשוט היה מבאס בתור שליח לעובד במקום שכזה. עומרי רוביו, מאז מינויו למנהל הסניף, יצר תפנית של 180 מעלות בצורת העבודה של הסניף - תוך מספר מועט של חודשים, תוך הפגנת בחירות מוצלחות מאוד, מנהיגות ואמפתיות לכלל העובדים והלקוחות. הסניף הפך לסניף מוצלח, רווחי, בעל מוסר עבודה ומקום שהפך לבית עבורי. אני יכול להגיד שניסיתי לסייע לו במאמץ זה כמיטב יכולתי, והדבר שאני הכי מנסה להנחיל לעובדים הפחות ותיקים הוא שבתור מותג גדול וחזק יתרוננו עומד באמניות שאנו מקריניים כלפי הלקוחות שלנו - שיודעים שהפיצה תמיד תגיע תוך פחות מחצי שעה, שאנו פתוחים עד מאוחר בלילה ושאם יש תקלה במשלוח - אנו נעשה הכל כדי לפצות אותו על כך. בעיני, חלק חשוב מיצירת תודעה של אמינות ושירות היא גם ביחס ההנהלה לשליחים שעליהם מוטלת רוב העבודה של תפעול הסניפים בדומינוס. יחס לא אמין ומזלזל כלפינו יתגלגל הלאה אל הלקוחות ויפגע ופוגע בתפעול התקין של הסניף והרשת.
רשת דומינוס בישראל התקדמה כברת דרך ארוכה מהמקום שהייתה בו עד לפני מספר שנים מבחינות יחסה לחוקי המגן וזכויות העובדים במדינת ישראל, נותר לחברה לעשות ממש את הצעדים האחרונים בעניין זה. אני, בתור עובד החברה ומשפטן שתחום דיני העבודה מרתק אותו, מוכן לסייע בכל דרך אפשרית לדומיניס להתגבר על הבעיות הללו שבגינן הרשת צריכה מדי פעם להוציא סכומים שלא מגולמים מלכתחילה בעלות העבודה והמוצרים תוך התדיינויות והוצאות משפטיות משמעותיות.
את המכתב הזה כתבתי בשני חלקים - חלק משפטי בצורה רשמית ובגוף שלישי וחלק אישי שנכתב בצורה של פניה וגוף ראשון. אני מקווה ששני החלקים יקבלו יחס ראוי וכי אקבל תשובה בהקדם".