בג"צ
בית המשפט העליון בירושלים
|
5631-01
15/12/2003
|
בפני השופט:
1. מישאל חשין 2. אליעזר ריבלין 3. אדמונד לוי
|
- נגד - |
התובע:
אקים ישראל אגודה לאומית לקימום מפגרים ב עו"ד שירלי גלאור עו"ד אטקה שטרנבאום עו"ד שרונה מזרחי
|
הנתבע:
1. שר העבודה והרווחה 2. שר האוצר
עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס עו"ד חני אופק
|
פסק-דין |
השופט מ' חשין:
העותרות שלפנינו הן אגודת אקי"ם - עמותה הפועלת למען אוכלוסיית האנשים הלוקים בשיכלם, והגב' נעמי רז - יושבת-ראש ועד ההורים הארצי למעונות הפנימיה לאנשים הלוקים בשיכלם. עניינה של העתירה הוא: מחסור בכוח-אדם במעונות הפנימיה הממשלתיים ללוקים בשיכלם, מחסור הגורם סבל רב לחוסים. והמחסור הוא גם בכוח-אדם "מקצועי" (אחיות, פסיכולוגים, עובדים פרא-רפואיים ועוד) וגם - ובעיקר - במטפלים.
2. המשיב לעתירה במקורה היה שר העבודה והרווחה - כיום שר הרווחה - ואולם לפי עצתנו, ובהסכמת באי-כוח בעלי-הדין, הורינו על צירופו של שר האוצר כמשיב נוסף לעתירה. המשיבים לעתירה הם, אפוא, שר הרווחה ושר האוצר. ואולם בהסיבנו דברינו להלן על "המשיב" מכוונים אנו אך לשר הרווחה.
עיקרי העובדות שלעניין
3. בישראל דרים כיום כ- 6,000 אנשים הלוקים בשיכלם (חוסים) ב- 58 מעונות פנימיה הנושאים באחריות לכל צורכיהם, צורכי-גוף וצורכי-נפש. ובהיות החוסים "אוכלוסיה בעלת נזקקות גבוהה ביותר" - כלשונה של תוכנית העבודה שכתב משרד העבודה והרווחה לשנים 2001 עד 2003 - "מערכת השירותים הניתנת להם היא טוטלית במהותה ועל פני כל תחומי החיים". נושא הפיקוח על מעונות אלה - לרבות התקנים הנדרשים בהם - מוסדר כיום בחוק הפיקוח על מעונות תשכ"ה - 1965 (החוק או חוק הפיקוח) בחקיקת-המשנה שהוצאה מכוחו - תקנות, כללים, הוראות ועוד - ואלה כולם קובעים את מיכלול התנאים הנדרשים להפעלתו של מעון, החל בתנאים הפיזיים הנחוצים לשהותם של החוסים במעון וכלה בכמותו ובאיכותו של כוח-האדם שיועסק במעון. וכל אלה מצויים בתחום אחריותו של שר העבודה והרווחה, המשיב.
4. בשנים עברו הייתה זו המדינה שהפעילה את המעונות - באמצעות כוח-אדם משלה - ואולם עם חלוף השנים הוחל בהדרגה להעביר את ניהול המעונות לגורמים פרטיים. עד-כה העבירה המדינה שליטה על רובם של המעונות, וכיום נותרו רק 9 מעונות המופעלים על ידי המדינה (מעונות ממשלתיים). יתר המעונות (המעונות הלא-ממשלתיים) מופעלים על-ידי גורמים חוץ-ממשלתיים: 36 מעונות מופעלים בידי גורמים פרטיים הפועלים למטרות רווח (מעונות פרטיים), ו- 13 מעונות מופעלים על-ידי גופים ציבוריים הפועלים שלא למטרות רווח (מעונות ציבוריים). נציין ונדגיש כי מימון החזקתם של החוסים במעונות - מעונות ממשלתיים ומעונות לא-ממשלתיים - נעשה בידי המדינה: היא הנושאת בעלות ההחזקה והטיפול בחוסים, הן במעונות הממשלתיים הן במעונות הלא-ממשלתיים, והיא המשלמת את שכרם של עובדי התקנים במעונות הממשלתיים והלא-ממשלתיים. התשלום למעונות הלא-ממשלתיים נקבע על-פי מספר החוסים במעון ובהתאם למספר תיקני כוח-אדם שבכל מעון ומעון.
5. חילוקי הדעות בין בעלי-הדין נסבים על תיקני כוח-האדם במעונות הממשלתיים ובמעונות הלא-ממשלתיים וענייננו הוא בשלושה תקנים שנעמוד עליהם עתה.
6. תקן אחד - התקן הקבוע בתקנות: התקן האחד הוא התקן הקבוע בתקנה 2 לתקנות הפיקוח על מעונות (תקן עובדים והכשרתם ותנאי כשירותם של מנהלי מעונות ללוקים בשכלם), תשל"ז-1977 (התקנות):
תקן המעונות
|
2. (א) בתקן מעון יהיו המשרות כאמור בתוספת לתקנות אלה.
(ב) בנוסף למשרות האמורות בתקנת משנה (א), יועסקו העובדים הבאים במשך מספר שעות ליום לקבוצה או לחלק ממנה שאיננו פחות מ-7 חוסים, כאמוד להלן:
(1) מטפל או מדריך במשך 16 שעות;
(2) מדריך בית במשך T5 שעות;
(3) מטפל לילה במשך T2 שעות;
(4) אחות במשך T2 שעות;
(5) טבח במשך 2 שעות;
(6) פועל מאומן בשירותי מטבח במשך שעה;
(7) מחסנאית - תופרת במשך T1 שעות;
|
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת