בב"נ
בית משפט השלום באר שבע
|
27522-10-12
27/01/2013
|
בפני השופט:
יואב עטר
|
- נגד - |
התובע:
עואד אבו עויוי עו"ד סאלם אלמדעמה
|
הנתבע:
מדינת ישראל - ועדה מחוזית לתכנון ובניה מחוז דרום עו"ד לוטם כפרי
|
החלטה |
בפני בקשה שכותרתה: "
בקשה דחופה להארכת מועד לביצוע צו הריסה מנהלי מטעמים הומניטריים".
עניינה של הבקשה בצו הריסה מנהלי, שהוצא ביום 9.10.2012, בעניינו של מבנה המצוי בנקודת הציון המפורטת בו בישוב ביר הדאג'.
ביום 17.10.2012, הגיש המבקש בקשה לביטול צו ההריסה המנהלי וביום 24.10.2012, בדיון שהתקיים הודיעו הצדדים כי הגיעו להסכמה לפיה הבקשה לביטול צו ההריסה המנהלי תידחה, וכי המבקש יהרוס את המבנה עד ליום 24.1.2013. עוד הוסכם בין הצדדים, כי ככל שהמבקש לא יהרוס את המבנה עד ליום 24.1.2013, המשיבה תהא רשאית לבצע את צו ההריסה עד ליום 24.4.2013, ובמקרה שכזה, כספי הפיקדון יחולטו לטובת המשיבה.
המבקש עצמו הודיע במעמד הדיון, כי עורך דינו הסביר לו את פרטי ההסכמה ומשמעויותיה.
עתה מבקש המבקש להאריך את מועד ביצוע הצו ב - 6 חודשים נוספים, שכן טרם הצליח לאתר דיור חלופי, הגם שניהל מו"מ עם נציגי הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב (להלן:
"הרשות"). נטען בבקשה כי ביום 27.12.12 התקיימה פגישה בין נציגי הוועד המקומי בישוב ביר הדאג' לבין מנכ"ל הרשות, מנהל מחלקת תיאום ואכיפה ברשות, מנהל המרחב, ובכירים נוספים ובמסגרתה, בין השאר, סוכם על שיבוץ מתחמים ומגרשים גם למבקש ולבני משפחתו. נטען בבקשה כי: "
המבקש יציין כי עצם קיומו של מו"מ בין הוועד המקומי לבין הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, והרצון האמיתי להגיע להסדר שיבטיח הסדרת נושא תכנון מתחמים ומגרשי בניה, מהווה שיקול ענייני לקבלת בקשתו שבכותרת, ובמיוחד, בנסיבות הומניטריות מיוחדות".
ב"כ המבקש עותר להארכת מועד ביצועו של הצו ב - 6 חודשים נוספים.
המשיבה בתגובתה מתנגדת להארכת המועד. לטענת המשיבה, על בית המשפט להימנע מלדון בבקשה, נוכח הוראות סעיף 6 לתקנות התכנון והבניה (סדרי דין בבקשות לעניין צו הריסה מנהלי) התש"ע - 2010, כי בית המשפט לא ידון בבקשה שלא מתקיימים בה כל התנאים הקבועים בתקנות אלא מנימוקים מיוחדים שירשמו, וזאת נוכח העובדה, שהבקשה הוגשה שלא בהתאם לתקנות ובכלל זה, בלא שצורפו אליה הצרופות הנדרשות.
בנוסף, טוענת המשיבה כי דין הבקשה להידחות לגופו של עניין וזאת בשל העובדה שלא חל כל שינוי עובדתי ומשפטי, בין מועד גיבוש הסכמת הצדדים ביום 24.10.2012 לבין מועד הגשת הבקשה.
המשיבה הדגישה כי המבקש לא מצביע על אפשרות לפיה קיים היתר בניה בהישג יד, או כי קיים אופק תכנוני קרוב, ולמעשה, הבקשה הוגשה אך ורק בנימוק של "טעם הומניטרי".
בנוסף, הדגישה המשיבה כי אין כל ממש בטענת המבקש בדבר ניהול מו"מ עם הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, להקצאת מגרש, ואף צרפה תצהיר מטעם מר יואב שרפי, האחראי על המו"מ מטעם הרשות, בו צויין בין השאר : "
לפני כחצי שנה פנה אלי המבקש בעניין הסדרת התיישבותו בישוב ביר הדאג', אולם סירב לקבל את הצעת ההסדרה, שהבאתי בפניו, בטענה שבני השבט אליו הוא משתייך לא הגיעו להסכמות עם הרשות באשר להסדרת התיישבותם בישוב... ...יובהר - לא מתנהל כל הליך מו"מ עם המבקש באשר להסדרת התיישבותו. סיכום הדיון שצורף לבקשה מתייחס באופן כללי למבצע ההסדרה העתיד להתקיים בישוב ביר הדאג', ולא למבקש באופן אישי. בעתיד הקרוב, אכן צפויים להתחיל שיווקי המגרשים בישוב. על מנת שהמבקש יוכל להצטרף להליך, הרי שעליו לפנות אל הרשות בבקשה רשמית ולעמוד בתנאים המקובלים".
מן התצהיר של מר שרפי עולה כי המבנה נשוא הבקשה נמצא מחוץ לקו הכחול של הישוב ביר הדאג', דהיינו, בשטח פתוח אשר כלל אינו מיועד למגורים, ומכאן שאין לו גם כל אופק תכנוני.
דיון
סעיף 2 לתקנות התכנון והבניה (סדרי דין בבקשות לעניין צו הריסה מינהלי), התש"ע-2010 (להלן:
"התקנות"), קובע:
"הגשת הבקשה ומועדה
(א) בקשה -
(1) ...
(2) להארכת מועד לביצוע צו תוגש בכתב לפי הטופס שבתוספת השניה, עד שבעה ימים לפני מועד ביצוע הצו.
(ב) הבקשה תפרט באופן מלא את כל ההליכים המינהליים והמשפטיים, בכל הערכאות, בעניין הבנייה או השימוש שאליהם מתייחס הצו, ויצורפו אליה העתקים של כל הצווים, פסקי הדין וההחלטות הנוגעים לעניין.
(ג) ... בקשה הכוללת טענות עובדתיות, לרבות הטענה כי קיים סיכוי ממשי כי היתר הבנייה יינתן בתוך פרק זמן קצר, תיתמך גם בתצהיר של איש המקצוע המטפל בהליך הרישוי, ויצורפו אליו העתקים של כל המסמכים הנוגעים לעניין.