אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> הועדה המקומית לתכנון ולבניה פתח תקוה ואח' נ' ועדת שרים לענייני תכנון בנייה מקרקעין ודיור ואח'

הועדה המקומית לתכנון ולבניה פתח תקוה ואח' נ' ועדת שרים לענייני תכנון בנייה מקרקעין ודיור ואח'

תאריך פרסום : 20/11/2017 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון ירושלים בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
6450-17, 6743-17
19/11/2017
בפני הרכב השופטים:
1. י' עמית
2. ד' ברק-ארז
3. י' אלרון


- נגד -
העותרות:
1. בבג"ץ 6450/17: הועדה המקומית לתכנון ולבניה פתח תקוה
2. עיריית פתח תקווה
3. בבג"ץ 6743/17: אגודת כפר נחמן סירקין מושב עובדים להתיישבות שיתופית בע"מ
4. העמותה להגנה על עתיד מחנה סירקין

עו"ד יחזקאל ריינהרץ
עו"ד גיל זילבר
עו"ד גד טיכו
עו"ד ישי שידלובסקי-אור
עו"ד איל מאמו
עו"ד דנה פריד
המשיבים:
1. בבג"ץ 6450/17:ועדת שרים לענייני תכנון בנייה מקרקעין ודיור
2. משרד האוצר
3. הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור
4. המועצה האזורית דרום השרון
5. בבג"ץ 6743/17:שר האוצר
6. שר הבינוי והשיכון
7. ממשלת ישראל
8. ועדת שרים לענייני תכנוןבנייה מקרקעין ודיור
9. רשות מקרקעי ישראל
10. מינהל התכנון
11. היועץ המשפטי לממשלה
12. המועצה האזורית דרום השרון
13. עיריית פתח תקווה

עו"ד רנאד עיד
עו"ד יריב סומך
עו"ד נילי יוגב
פסק דין
 

 

  1. בשתי העתירות שבפנינו מבקשות העותרות להורות על ביטול ההכרזה של ועדת השרים לענייני תכנון בנייה מקרקעין ודיור (להלן: קבינט הדיור), אשר אושרה בהחלטת הממשלה מספר 2727 מיום 22.6.2016.

 

           ההכרזה מתייחסת לשתי חטיבות קרקע באיזור כפר סירקין (מחנה סירקין וכפר סירקין דרום-מזרח), כמתחמים מועדפים לדיור בהיקף של כ-12,000 יחידות דיור (מתוכן כ-8,000 יחידות דיור במחנה סירקין). ההכרזה נעשתה בהתאם להוראות החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014 (להלן: החוק), ובהסתמך על המלצות רשות מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון (שהם משיבים 6-5 בבג"ץ 6743/17).

 

  1. בעתירות שטחו העותרות מלוא הטנא טענות כנגד ההכרזה והשלכותיה על האזור, החל מכך שאזור חקלאי במהותו יהפוך לאיזור מגורים צפוף, דרך הטענה כי ההכרזה אינה עולה בקנה אחד עם תמ"א 35 או כי יש בהכרזה כדי לעקוף תוכנית "שלד" שבהכנתה הושקעו משאבים ניכרים, וכלה בטענות להיעדר פתרונות בתחום התחבורתי-תעבורתי נוכח הגידול העצום של האוכלוסיה הצפוי באזור בעקבות בנייה בהיקף כה נרחב. העותרות בבג"ץ 6743/17 הוסיפו וטענו כי ההכרזה מתייחסת גם למקרקעין שלגביהם מתנהל הליך משפטי, נוכח טענתן לזכות קניינית באותו שטח.

 

  1. דין העתירות להידחות.

 

           לא נכחד כי העותרות העלו טענות כבדות משקל, אלא שהעתירות מוקדמות במובן זה שענייננו בהכרזה בלבד, שאמנם מכשירה את השטח (תרתי משמע) לקראת ההליך התכנוני, אך אין בה כדי להביא לשינוי המצב התכנוני החל על המקרקעין. ההכרזה על מתחם מועדף לדיור על פי סעיף 3 לחוק, היא שלב מקדמי, בבחינת "קריאת כיוון" ואינה תכנית סטטוטורית. קבינט הדיור אינו מוסד תכנוני, הקבינט בוחן את המלצות הצוות המייעץ כהגדרתו בסעיף 3(ד) לחוק ומכריז על המתחמים המועדפים, אך הבחינה של הדברים במישור התכנוני תעשה על ידי הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור (להלן: הותמ"ל) ונתון לשיקול דעתה.

 

           משכך, נדרשים אנו להלכה המעוגנת ומושרשת בפסיקה, ולפיה בית משפט זה לא יידרש לביקורת שיפוטית על שלבי ביניים של הליך תכנון שטרם מוצה. זמנה של הביקורת השיפוטית יגיע כאשר הליכי התכנון יגיעו לסיומם, אך "טרם מוצו הליכי ההתנגדות הקבועים בדין, אין מקום לכך שבית המשפט ישים עצמו בנעליהן של רשויות התכנון ויקדים לדון בהשגות תכנוניות; וכי ככלל, אין מקום לעריכתה של ביקורת שיפוטית על החלטותיהן של מוסדות התכנון שעה שההליכים התכנוניים תלויים ועומדים" (עע"מ 2141/09 הוועדה המחוזית המשותפת לתכנון ולבנייה נ' אחל"ה איכות חיים לתושבי השרון (31.12.2009) (להלן: עניין אחל"ה)). משמעות הדבר כי ככלל הפנייה לבית משפט זה צריכה להיעשות "לאחר מיצוי המנגנונים המינהליים והסטטוטוריים הקבועים בחוק והמאפשרים לעותרים להשמיע קולם ועמדתם באשר לתוכנית" (בג"ץ 2269/13 העמותה להגנת הסביבה כרמל מנשה נ' המועצה הארצית לתכנון ובניה (13.10.2013); בג"ץ 5307/12 מועצה מקומית זכרון יעקב נ' המועצה הארצית לתכנון ובניה (22.8.2012); בג"ץ 2206/12 המועצה האזורית באר טוביה נ' הוועדה הארצית לתכנון ובניה של תשתיות (24.5.2012)). העותרות שבפנינו תקפו את אופן קבלת ההחלטה על ההכרזה, אך למעשה ענייננו בטענות תכנוניות וכפי שנאמר בעניין אחל"ה "אין כל קושי להלביש כל טענה תכנונית, תהא אשר תהא, בלבוש של טענה התוקפת את אופן קבלת ההחלטה בעניין ההפקדה" (שם, פסקה 14). משכך, "אין מקום שבית משפט זה יידרש לטיעונים שמועלים על ידי העותרים, קודם שידון בהם מוסד התכנון המוסמך" (בג"ץ 1016/16 עיריית ערד נ' המועצה הארצית לתכנון ובנייה (20.3.2017)).

 

           אשר לטענות הקנייניות של העותרות בבג"ץ 6743/17 – הרי שאלה תתבררנה בהליך המשפטי הנפרד המתנהל בעניין זה, ומובן כי ההכרזה אינה בגדר "הפקעה" ואין בכוחה להתגבר על פסק דין שיינתן, אם יינתן, לזכות העותרות. 

 

  1. אשר על כן, העתירות נדחות על הסף בהיותן עתירות מוקדמות ומובן כי כל טענות העותרות שמורות להן.

 

  1. ולבסוף, ולא אחרון בסדר חשיבותו.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ