עת"מ
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד
|
1133-03-12
21/08/2013
|
בפני השופט:
נגה אהד
|
| - נגד - |
התובע:
יצחק דלגו
|
הנתבע:
1. מועצה אזורית דרום השרון 2. מנהל הארנונה במועצה אזורית דרום השרון
|
| פסק-דין |
פסק דין
העותר הוא בעליו של בית קירור לתפוחי אדמה הממוקם על אדמתו החקלאית (להלן:"המבנה"). עד לשנת 2011 לא חויב המבנה בארנונה בהיותו "מבנה חקלאי" פטור ממס. החל משנת 2011 הוטלה על המבנה ארנונה תחת תת סיווג 911 שהגדרתו בצו הארנונה של המשיבה "בית אריזה וכן מבנה חקלאי שאינו עונה על הגדרת הנכסים בסעיפים 661, 662".
העותר טוען לאי חוקיות הסיווג ומכאן העתירה שלפני.
העובדות:
1.העותר מחזיק במשק במושב נווה ימין 96 בתחום שיפוטה של המשיבה. על הנכס הקים העותר בית קירור לתוצרת חקלאית. עד לשנת 2011 לא חויב בית הקירור בארנונה והוא סווג תחת סיווג 661 בצו הארנונה, כלשונו בשנים אלה, כפי שיובהר בהמשך.
בשנת 2011 חויב המבנה בארנונה לראשונה, כאשר סיווגו שונה לסיווג 911, כלשונו לעיל.
העותר הגיש השגה על שומת הארנונה לשנת 2011, נדחה על ידי מנהל הארנונה, וערער לוועדת הערר.
בשנת 2012 נשלחה אל העותר הודעת שומה לשנת 2012, לפיה סווג בית הקירור באותו הסיווג כפי שסווג בשנת 2011, סיווג 911. לשומה זו הגיש העותר השגה וערר. יצוין כבר עתה כי הבירור אצל ועדת הערר הוקפא לבקשת הצדדים, עד בירור העתירה כאן.
סיווגים 911, 661, והמונח "מבנה חקלאי" בצו הארנונה:
2.עד לשנת 2002 הגדרת סיווג 911 בצו הארנונה של המשיבה היתה: "בית אריזה ומשתלה".
בשנת 2003 שונתה הגדרת הסיווג כך שהגדרתו החדשה היא: "בית אריזה וכן מבנה חקלאי שאינו עונה על הגדרת הנכסים בסעיפים 662, 661".
באופן דומה, עד לשנת 2002, הגדרת סיווג 661 בצו הארנונה היתה: "מבנה חקלאי באזורים א', ב' ובגביה מרוכזת מאגודה חקלאית או מוועד מקומי".
בשנת 2003 שונתה הגדרת סיווג 661, והחל משנת 2003 הוגדר כך: "מבנה חקלאי באזורים א', ב' המשמש את אותו משק בלבד" (הדגשה שלי, נ.א.).
הגדרת המונח "מבנה חקלאי" בצו הארנונה שונתה גם היא במהלך השנים, כך שבין השנים 1996- 2002 הוגדר מבנה חקלאי כך: "מבנה המיועד או המשמש לשימוש חקלאי".
החל משנת 2003 מוגדר מבנה חקלאי בצו הארנונה כך: "מבנה המשמש במישרין או המיועד לשמש את הגידול החקלאי, לרבות גידול בעלי חיים" (הדגשה שלי, נ.א.).
3.משסבר העותר כי סיווג 911, אשר שונה בצו הארנונה בשנת 2003, שונה שלא כדין, ביקש וקיבל לידיו את הבקשה שנשלחה על ידי המשיבה לשרים (שר הפנים ושר האוצר) שעניינה בקשה לאישור השינויים שערכה בשינוי צו הארנונה לשנת 2003. עיון בבקשה לשינוי סיווג משנת 2003 מעלה כי השינויים שהתבקשו על ידי המשיבה לא נגעו לסעיפים 661, 662 או 911 לעיל, ובלאו הכי, הבקשה שהוגשה באותה שנה נדחתה על ידי השרים ביום 31.12.2003 (נספח 14ב' לעתירה).
באופן דומה לא התקבל אישור לשינוי הגדרת המונח "מבנה חקלאי" בצו הארנונה כאמור לעיל.
כלומר, לשינויי הנוסח בסעיפים 661 ו-911, כמו גם לשינוי הגדרת המונח "מבנה חקלאי", אשר נערכו לקראת שנת המס 2003, לא התבקש אישור שרים וממילא לא התקבל אישור כאמור.
טענות הצדדים:
4.עיקר טענת העותר היא כי היעדר אישור השרים לשינויים בצו הארנונה, בסיווגים 911, 661 ובהגדרת המונח "מבנה חקלאי", מחייב את המסקנה כי מדובר בשינויים אשר נעשו בחוסר סמכות, בניגוד לחוקי ההקפאה ולכן יש להצהיר על בטלותם. הנפקות לבטלות סיווגים אלה, כך לטענת העותר, היא כי שומות הארנונה שהוצאו לעותר לשנים 2011-2012 בטלות, וכי הסיווג הנכון לפיו יש לסווג את המבנה הוא סיווג 661 בצו הארנונה, כלשונו עד לשנת 2002.