בג"צ
בית המשפט העליון
|
10876-07,10877-07,10880-07
31/12/2007
|
בפני השופט:
1. הנשיאה ד' ביניש 2. א' חיות 3. ע' פוגלמן
|
- נגד - |
התובע:
1. העותרת בבג"ץ 10876/07-עמותת בצדק 2. העותרים בבג"ץ 10877/07-מיכאל ח'ורי ו-20 אח' 3. העותרים בבג"ץ 10880/07-ארכימנדריט פוטיוס ליאקוס 4. ארכימנדריט פאנאריטוס קפריאנו
עו"ד זאב שרף עו"ד אהוד שגב עו"ד יעקב אמסטר
|
הנתבע:
1. מדינת ישראל ממשלת ישראל 2. שר הפנים 3. ועדת השרים לעניין הפטריארך היווני האורתודוכסי של ירושלים 4. תיאופלוס ג'אנופולוס 5. הפטריאך היווני האורתודוכסי של ירושלים אירינאוס (משיב בבג"ץ 10876/07) 6. הפטריארכיה היוונית האורתודוכסית של ירושלים (משיבה בבג"ץ 10876/07)
|
פסק-דין |
השופט ע' פוגלמן:
1. ביום 27.12.07 ניתן על ידינו פסק דין בגדרו נדחתה עתירה נגד החלטת ממשלת ישראל מיום 16.12.07 להכיר במשיב 4 בעתירות שלפנינו כפטריארך הכנסייה היוונית - אורתודוקסית של ירושלים, ולהסמיך את שר הפנים להעניק לו כתב הכרה (בג"צ 10615/07). להחלטה זו קדמה החלטה של ועדת השרים לעניין הפטריארך היווני -אורתודוקסי של ירושלים (להלן: ועדת השרים), אשר המליצה לאשר את כהונתו של המשיב 4 כפטריארך, במקומו של איריניאוס הראשון (העותר בבג"צ 10615/07 - להלן: הפטריארך הקודם).
שלוש העתירות שלפנינו, אשר הוגשו ביום 23.12.07, מכוונות אף הן להחלטת הממשלה האמורה מיום 16.12.07. בדיון בעתירה בבג"צ 10615/07, שנערך ביום 23.12.07, הופיעו לפנינו באי-כוח הצדדים בעתירות, ביקשו את צירופם לעתירה כעותרים נוספים, והשמיעו את טענותיהם בתמיכה לבקשתם. בקשת ההצטרפות נדחתה על ידינו בהחלטה מיום 23.12.07. עלינו להכריע אפוא בעתירות.
2. העתירה בבג"צ 10876/07 הוגשה על ידי עמותת "בצדק", אשר כנטען בעתירה, בין מטרותיה בדיקה ומעקב משפטי אחר פעולות מדיניות של הממשלה ושמירה והגנה על שלטון החוק. בגדרי העתירה מתבקשים סעד שיורה על ביטולן של החלטת הממשלה ושל החלטת ועדת השרים; סעד שיורה לשר הפנים להימנע מלהעניק כתב הכרה לפטריארך; סעד שיורה לועדת השרים להוסיף ולחקור כדי ליתן המלצה בשאלה האם יש מקום לבטל את כתב ההכרה שניתן בשנת 2004 לפטריארך הקודם, וכן לקבל את כל המידע לגבי מעמדו של המשיב 4. לחלופין מתבקשים סעד שיורה על קיום הליך בחירות כדין לתפקיד הפטריארך; וסעד לפיו יידרש המשיב 4 לחתום על התחייבות המבטלת כל התחייבות קודמת שנתן לכל גורם שהוא. כמו כן מתבקשים סעדים נוספים הכרוכים בסעדים האמורים. נטען בעתירה כי החלטת הממשלה ניתנה שלא כדין, בחוסר סבירות קיצוני ובחוסר תום לב, בחוסר סמכות או תוך חריגה מסמכות, על יסוד שיקולים זרים ופסולים, בשרירות, ברשלנות ו"תוך התעלמות ופגיעה מאינטרסים של מדינת ישראל, בריבונותה ובאושיות קיומה". נטען כי בהליכים שנקטה הממשלה נפלו פגמים מהותיים ובסיסיים המחייבים את ביטולה של ההחלטה שהתקבלה.
העתירה בבג"צ 10877/07 הוגשה על ידי יושב-ראש הועד הארצי של העדה האורתודוקסית במדינת ישראל ועוד עשרים מבני העדה. בגדרי העתירה מתבקשים סעד שיורה על ביטולה של החלטת הממשלה וימנע משר הפנים להעניק למשיב 4 כתב הכרה; סעד שיורה על קיום הליך בחירות חדש; וסעד שיורה למשיבים לנמק מדוע הם שוללים מן העותרים את זכותם לניהול הליך בחירות כדין, ופועלים בניגוד לעמדה שהביעו בעתירה קודמת שהוגשה מטעם המשיב 4 (בג"צ 9970/05). מוקד העתירה הינו בשאלה האם הדחת הפטריארך הקודם נעשתה כדין, והאם בחירתו של המשיב 4 היא חוקית.
העתירה בבג"צ 10880/07 הוגשה על ידי שני חברים בסינוד הקדוש של הפטריארכיה היוונית - אורתודוקסית. בגדרי העתירה מתבקשים סעד שיורה על ביטול החלטת הממשלה; סעד שימנע משר הפנים לתת כתב הכרה למשיב 4; וסעד לפיו יורו המשיבים על קיום הליך בחירות חדש בפטריארכיה. נטען כי החלטת הממשלה נגועה בפגמים חמורים, וביניהם חוסר סמכות ואי סבירות קיצונית; וכי ההחלטה התקבלה על יסוד תשתית עובדתית כוזבת ומגמתית, ותוך שלילת הזכות הקנויה לעותרים להגיש מועמדותם לכהונת הפטריארך.
3. שקלנו את טיעוני העותרים. בפסק דיננו בבג"צ 10615/07 עמדנו על היקפה המוגבל של הביקורת השיפוטית בנושא העתירה ופסקנו כי לא מצאנו עילה להתערב בהחלטת הממשלה. העתירות שלפנינו מעלות להכרעה סוגיות מקבילות לאלה שנדונו בעתירה האמורה (גם אם התכליות להן מכוונים העותרים השונים, אינן בהכרח זהות). לפיכך גם דינן להידחות נוכח הטעמים שפרטנו בפסק דיננו בבג"צ 10615/07.
העתירות נדחות. אין צו להוצאות.
ניתן היום, כ"ב טבת, תשס"ח (31.12.07).
ה נ ש י א ה ש ו פ ט ת ש ו פ ט
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. אק
מרכז מידע, טל' 02-6593666 ; אתר אינטרנט,
www.court.gov.il