ת"א
בית משפט השלום דימונה
|
53154-09-12
02/01/2014
|
בפני השופט:
רון סולקין
|
- נגד - |
התובע:
גיל גור
|
הנתבע:
נעמי אבידן
|
פסק-דין |
פסק דין
לפני תביעה אזרחית על סך 200,000 ₪ שעילתה עוולה של פרסום לשון הרע, בניגוד לחוק איסור לשון הרע, תשכ"ה – 1965 (להלן: "החוק"), בגין מודעה שהוצבה בדף של רשת חברתית ("פייסבוק") על גבי המרשתת (אינטרנט).
העובדות שאינן שנויות במחלוקת:
א. התובע, תושב ערד, הינו הבעלים והמנהל של סופרמרקט בערד;
ב. הנתבעת, תושבת ערד אף היא, רכשה מספר פריטים בסופרמרקט שבבעלות התובע, בעלות של 41.50 ₪;
ג. על פי חשבונית הרכישה, שילמה התובעת סך בן 101.50 ₪ וקבלה עודף בסך 60 ש"ח;
ד. הנתבעת חזרה לבית העסק באותו היום מאוחר יותר, טענה כי מסרה שטר בן 200 ₪ וקבלה עודף בחסר;
ה. התובע הבטיח לבדוק האם קיימת יתרה בקופת העסק בסוף היום. לאחר הבדיקה, מסר לה כי לא נמצאה יתרה המתאימה לפרטים שמסרה (אם כי נמצאה יתרה בסכום נמוך יותר, אותה יחס התובע לקונה אחר ששכח בטעות עודף);
ו. הנתבעת חברה בקבוצת "פייסבוק" המכונה "ערד", קבוצה גדולה, בה היו חברים, באותה העת, תושבים מהעיר ערד ואשר דנה בענינים הנוגעים לתושבי ערד (לטענת התובע - כ- 2,700 חברים);
ז. התובעת פרסמה, בקבוצת ה"פייסבוק" הנ"ל, הודעה בזו הלשון (להלן: "ההודעה"):
הודעה חשובה לצרכנים בערד שקונים במכולת של גילי במואב 2 ליד הבריכה ישנה תופעה שחוזרת על עצמה וצריך לשים לב אליה צרכן שקונה מצרכים ומשלם בשטר של 200 שקל לשים לב טוב ישנה שיטה של הסחה על ידי שיחה איתך ותוך כדי השיחה לא מחזירים לך את העודף הנכון לי זה קרה ביום שישי קיבלתי פחות מאה שקלים עודף, שחזרתי מה שנכון היה לעשות מצד גילי זה לספור את הכסף בקופה בזמן אמת ולא להגיד לי שהוא יספור בסוף היום ושאני אבוא ביום ראשון ואקבל תשובה, שהיה לו בקופה עודף 35 שקל [מעניין מאיפוא העודף הזה] אנשים שרושמים בהקפה אצל גילי גם צריך לשמור, ולבדוק את סכום הקניה שנרשמת, הענין זה לא המאה שקל שחסרו לי, זאת השיטה שלא מחזירים לך עודף נכון.
ח. ההודעה עוררה שיח רב משתתפים, מרבית התגובות חלקו על הנאמר בה, ואולם הנתבעת המשיכה לעמוד על שלה בהודעות נוספות שנשלחו לאותו פורום.
הצדדים חלוקים ביניהם בשאלות הבאות (פלוגתאות):
א. האם תוכן המודעה שפורסמה מהווה לשון הרע כהגדרתה בחוק;
ב. האם תוכן המודעה שפורסמה הוא אמת ויש בו ענין לציבור;
ג. האם הפרסום היה בתֹּם לב;
ד. האם חיוב אדם בדין בגין תוכן מודעה מהסוג הנדון יש בו משום פגיעה בלתי מידתית בחופש הביטוי;
ה. מה הנזקים שנגרמו לתובע, אם נגרמו, עקב הפרסום;
ו. האם יש מקום לפסוק פיצוי לטובת התובע ומה גבהו.
דיון והכרעה