ת"צ
בית המשפט המחוזי מרכז
|
10504-11-08
12/11/2009
|
בפני השופט:
אסתר שטמר
|
- נגד - |
התובע:
דנה גוטליב
|
הנתבע:
מחלבות יטבתה ע"ש אורי חורזו ז"ל בע"מ
|
פסק-דין |
פסק - דין
1.בקשה לאישור הסכם פשרה בתובענה ייצוגית.
נושא התובענה הוא הטבעת סימון GMP Good Manufacturing Practice) ובעברית ת.י.נ. "תנאי ייצור נאותים" לפי תקנות בריאות הציבור (מזון) (תנאי ייצור נאותים), תשנ"ג-1993) במוצרי הנתבעת בין התאריכים 5.5.08-7.12.08, למרות שבאותו פרק זמן לא היה לנתבעת אישור תקף של משרד הבריאות לעשות כן.
הנתבעת טענה בעיקר כי אחזה באישור עד 4.5.2008, וכי בשל טעות לא פעלה לחידושו. לאחר שפנתה למשרד הבריאות להמשיך במתן האישור, ניתן לה אישור מיידית, ללא שנדרש שינוי כלשהוא בתנאי הייצור במפעל שלה. עוד טענה כי מסקר שערכה התברר שרוב הצבור אינו מודע לסימון GMP, שאף אינו מקנה כל יתרון למוצרי המשיבה, והצבור אינו מתחשב בו בבואו להחליט איזה מוצר לצרוך. מכל מקום, הנזק הנטען מזערי.
2.ההסדר המוצע
במהלך הדיון המקדמי בבקשה לאישור תובענה ייצוגית הגיעו הצדדים להסכמה בדבר פתרון בדרך של פשרה, שאלו פרטיו:
במשך 3 חדשים תפרסם הנתבעת על קרטוני החלב של 3% שומן שהיא מייצרת ומשווקת הזמנה לביקור בשמורות הטבע והגנים הלאומיים ("ההזמנה").
הנתבעת מעריכה כי בתקופת ההסדר תפורסם ההזמנה על כשלושה מליון קרטוני חלב.
מי שיביא את ההזמנה לשער הכניסה לשמורת טבע או גן לאומי יקבל הנחה בת 25% משווי כרטיס הכניסה. ההנחה תוענק ע"י רשות הטבע והגנים הלאומיים.
הצדדים טוענים כי שוויה המשוער של ההנחה הוא 7.5 ₪ לכרטיס, כמחיר קרטון חלב לערך.
הצדדים ממליצים לאשר לתובעת גמול בן 10,000 ₪ ושכ"ט לבא כחה בסכום של 100,000 ₪ בצרוף מע"מ.
3.ביום 24.5.2009 הוריתי על משלוח הודעה ליועץ המשפטי לממשלה ולמנהל בתי המשפט, וכן על פרסום אותה הודעה בשני עתונים יומיים.
לא התקבלה כל התנגדות. היועץ המשפטי לממשלה הותיר את ההסדר לשקול דעת בית המשפט, וצרף להודעתו את עמדת המועצה הישראלית לצרכנות, שתידון להלן.
משפורסמה ההודעה אודות הסדר ולא התקבלה כל התנגדות שהיא, ראוי לבחון את ההסדר.
ראשית לכל ראוי לשבח את הצדדים שהגיעו לפתרון יעיל וענייני, בדרך שמקדמת ערכי הכרת הטבע והנוף וידיעת הארץ.
4.תיקון ההסדר
ההסדר מותנה, כמובן, בשיתוף פעולה של רשות הטבע והגנים.
במכתב שצורף להסדר הוסכם עם רשות הטבע והגנים כי ההטבה תינתן בשנת 2009, כאשר הטבעת כרטיסי ההנחה היתה אמורה להתחיל בחודש אוקטובר 2009. באופן זה ניטל העוקץ מן ההצעה היפה כשלעצמה. לא זו בלבד שלאחר תקופת הקיץ וחגי תשרי פוחתת תנועת המטיילים, אלא שלא נותר זמן לניצול ההטבה הגלומה בכרטיסי ההנחה. על אחת כמה וכמה, כאשר מסיבות התלויות בהמתנה לקבלת עמדת היועץ המשפטי לממשלה, נתאפשרה בדיקת ההסכם רק בתחילת חודש אוקטובר 2009.
על כן נדרשו הצדדים בהחלטתי מיום 11.10.2009 להבהיר נושא זה.
בתשובה המשותפת הודיעו הצדדים כי לוח הזמנים לבצוע ההסכם המקורי מוארך כך שתחילת ההטבעה של כרטיס ההנחה בחודש ינואר 2010, ותמשך שלושה חדשים, ואילו תקופת המימוש הוארכה למשך 6 חדשים מתחילת ההטבעה, כלומר עד סוף חודש יוני 2010.