אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> גדע נ' רוטמן ואח'

גדע נ' רוטמן ואח'

תאריך פרסום : 28/04/2013 | גרסת הדפסה

תא"מ
בית משפט השלום בית שאן
55358-02-13
18/04/2013
בפני השופט:
אינעאם דחלה-שרקאוי

- נגד -
התובע:
1. חיים רוטמן
2. שומרה חב' לביטוח בע"מ

הנתבע:
נגיב גדע

החלטה

מבוא וטענות הצדדים

זוהי בקשת המבקשים/הנתבעים להעברת התביעה לדיון בבית המשפט השלום בירושלים, בטענה של חוסר סמכות מקומית של בית משפט השלום בבית שאן, לדון בתביעה שהוגשה כנגדם. כמו כן, מבקשים המבקשים הארכת מועד להגשת כתב ההגנה, עד למתן החלטה בבקשה.

מקורה של הבקשה בתביעה לפיצויים שהגיש המשיב/התובע כנגד המבקשים, בגין נזקים שנגרמו לרכב בבעלותו, כתוצאה מתאונה אשר התרחשה ביום 10.09.12 (להלן: תאונה").

לטענת המבקשים, ביום 20.01.13 הגישה המבקשת 2 בבית משפט השלום בירושלים תביעה כנגד המשיב, וזאת בגין התאונה, כך שבפועל, מונחות בפני שני בתי משפט שונים, שתי תביעות זהות בגין אותה תאונה, ועם אותם בעלי דין.

הוסיפו המבקשים וטענו כי, מקום קרות התאונה הינו בירושלים, מקום מושבו של המשיב 1 בירושלים, כאשר אין למבקשת 2 סניף במחוז הצפון.

המשיב מתנגד לבקשה, לרבות להארכת המועד להגשת כתב ההגנה. לטענתו, המבקשת 2 מנהלת את עסקיה באמצעות סוכני ביטוח מטעמה בכל רחבי הארץ, ובכך קנויה לבית המשפט בבית שאן סמכות מקומית לדון בתביעה. הוסיף המשיב כי, אין בטענת המבקשים להעדר סמכות מקומית, כדי להצדיק היעתרות לבקשה להארכת מועד להגשת כתב ההגנה.

דיון ומסקנות

לאחר עיון בטענות הצדדים, נחה דעתי כי דין בקשת המבקשים, להעברת התביעה למחוז שיפוט אחר, להידחות. ולהלן אנמק.

תקנה 3(א) לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד-1984 קובעת את חלופות מקום השיפוט. בהתאם לתקנה זו, זכאי התובע להגיש את התובענה, לאחד מבתי המשפט שבאזור שיפוטו מצוי כל אחד מאלה העומדים בתנאי החלופות המצוינות בתקנה.

לא רק זאת, תקנה משנה - א1, הרחיבה את הסמכות המקומית למקרים שאם היו לעסקו של הנתבע כמה סניפים, שאחד מהם הוא בתחום השיפוט שבו מצוי מקום מגוריו או מקום עסקו של התובע, ניתן להגיש התובענה לבית משפט באותו תחום שיפוט.

כן נקבע בפסיקה ענפה כי, כאשר מדובר על מקום עסקים של חברה נתבעת, שהיא בעלת סניף ראשי וסניפים מקומיים, ניתנת הסמכות המקומית לכל בית משפט שבאזור שיפוטו מצוי אחד מהסניפים המקומיים.

מקום העסק של חברת ביטוח הוא גם מקום עסקיה של כל סוכנות ביטוח, או סוכן ביטוח גם אם הוא עצמאי. חוק חוזה ביטוח מכיר 'בקשר האמיץ' של שליחות הנוצר בין חברות הביטוח לבין סוכניה, קשר המספק את דרישות התקנה. (ר"ע 501/84 הסנה חברה לביטוח נ. רוטבן, פ"ד לט (1) 26).

לא רק זאת אלא שכאמור בר"ע 501/84 הנ"ל, "לפי ההלכה הפסוקה, הברירה המוענקת לתובע, היכן להגיש את תביעתו, מתפרשת על דרך ההרחבה: ראה, למשל המ' 551/70 [מדגרות רבר שלום בע"מ נ' מזרחי, פ"ד כה (1) 463] בר"ע 253/72 [גוהן ווקר ובניו בע"מ ואח' נ' נשיונל דיסטלרס בע"מ, פ"ד כז(1)361]."

עוד ראוי להפנות לדבריו של השופט ד"ר ש. לוין, דברים המגבשים את יחס בית המשפט העליון לטענות מקדמיות בענין חוסר סמכות מקומית; ברע"א 6920/94 יאיר לוי נ. צבי פולג, פ"ד מ"ט (2) 731 אומר כבוד השופט לוין: 

"במדינה קטנה כמדינתנו ממילא אין לייחס משמעות מופרזת לשאלה אם תובענה פלונית מוגשת בתחום סמכותו המקומית של בית משפט זה או אחר; ואין עניין זה ראוי, בנסיבות רגילות, לשמש נשוא להעלאת טענות טרומיות"

ודברים ברוח דומה אמר כבוד השופט ש. לוין בספרו "תורת הפרוצדורה האזרחית – מבוא ועקרונות יסוד" (התשנ"ט – 1999): 

"אין זה נדיר שבעלי הדין מקדישים מרץ וזמן רב גם לטיעונים בדבר הסמכות המקומית ולעיתים לא פחות מאשר לעניין הסמכות הפונקציונלית. זוהי אחת הדוגמאות הבולטות למקרים שבהם עשוי להתבזבז לשוא זמן שיפוטי יקר" (שם, עמ' 96).

משנקבע כי סוכני הביטוח וסוכנויות הביטוח הם שלוחי חברת הביטוח, ברור כי במקום המצא עסקיהם של שלוחי החברה, שם ניתן גם להגיש תובענות נגד חברות הביטוח. חברות הביטוח מנהלות עסקיהן באמצעות אותם סוכנים הפזורים ברחבי הארץ, כדי לקדם את המטרות הכלכליות של חברות הביטוח בדרך של מכירת הפוליסות של חברות הביטוח, ולא ראוי שאלה יתגדרו בטענה של חוסר סמכות מקומית, מפני תביעות המוגשות באזורים שסוכני הביטוח, שלוחיהם, מוכרים בהם את הפוליסות שלהן, וכפי שצוין בר"ע 501/84 הנ"ל: "די לדעתי בעובדה שבספר הטלפונים מופיע...חברה ישראלית לביטוח בע"מ ... הסוכן:נ בן עמי מרדכי כדי להוות בסיס להגשת התביעה באזור זה, שכן מצג זה, שהוצג בידיעת החברה ובהסכמתה, יוצר יחסי שליחות נחזית לפחות לצורך ענייננו.

בענייננו, ציין המשיב בסעיף 11 לכתב תביעתו כי "לבית משפט זה הסמכות העניינית לדון בתביעה בשים לב למהות התביעה וסכומה, והסמכות המקומית לאור מקום ניהול עסקיה של הנתבעת בכל רחבי הארץ..". שכך רכש, לכאורה, בית משפט זה את סמכותו, בהתאם לאמור לעיל, ולרוח הפסיקה ודרך הרחבת פרשנות של סמכות מקומית.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ