בג"צ
בית המשפט העליון כבית משפט גבוה לצדק
|
3301-15, 3664-15
29/06/2015
|
בפני השופטים:
1. כבוד המשנה לנשיאה א' רובינשטיין 2. נ' סולברג 3. ע' ברון
|
- נגד - |
העותר:
1. ח"כ זהבה גלאון 2. סיעת מרצ בכנסת 3. פורום קהלת
עו"ד דפנה הולץ-לכנר עו"ד מיכל ארגמן-רון עו"ד אביעד בקשי עו"ד אהרן גרבר
|
המשיבים:
1. סיעת הליכוד בכנסת ה-20
2. סיעת הבית היהודי בראשות נפתלי בנט בכנסת ה-20
3. היועץ המשפטי לממשלה
4. החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית עו"ד אבי הלוי עו"ד איתן הברמן עו"ד אודי הברמן עו"ד עמרי אפשטיין עו"ד יונתן ציון-מוזס עו"ד יונתן ציון-מוזס עו"ד פרן ברניס
|
פסק דין |
המשנה לנשיאה א' רובינשטיין:
א. שתי עתירות מזה ומזה, הנוגעות לחוות-דעת שיצאה מלפני המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ), מטעם היועץ המשפטי לממשלה, בנושא החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית; האחת מבקשת את יישומה המיידי של חוות-הדעת, והשניה – את ביטולה.
רקע
ב. החטיבה להתיישבות (להלן החטיבה) היא זרוע ביצועית של ההסתדרות הציונית העולמית. החטיבה הוקמה לאחר מלחמת ששת הימים בעקבות פניית הממשלה. כיום, מתוקצבת החטיבה בלעדית על-ידי מדינת ישראל, ועוסקת בקידום ההתיישבות בצפון הארץ, בדרומה ובאיזור יהודה ושומרון.
ג. ביום 26.2.15 הוגשה למזכיר הממשלה חוות-דעת מאת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ), על דעת היועץ עצמו (להלן חוות-הדעת), לעניין התנהלות הממשלה אל מול החטיבה. חוות הדעת מוכתרת במלים "ככה (כבר) לא בונים חומה; צבר אנומליות בקשר שבין החטיבה להתישבות לבין המדינה והתיקון המתחייב". עיקרה של חוות הדעת באמירה, כי פעילויות החטיבה הן תחום שלטוני מובהק, וצריכות איפוא להתבצע על-ידי הממשלה ככל שמדובר בקביעת מדיניות – כגון חלוקת תמיכות ומשאבים; כך – להבדיל משימוש ממשלתי בחטיבה במשימות ביצועיות, אשר אף הוא צריך להיעשות בדרכי התקשרות שבדין.
ד. חוות-הדעת כוללת, בין היתר, פרק המכונה "הנחיות אופרטיביות", שבו נקבע, כי יש להפסיק את תקצובה של החטיבה "בין בחוק התקציב ובין בדרך אחרת". עוד נקבע בחוות-הדעת, כי אגף החשב הכללי ואגף התקציבים במשרד האוצר "יגבשו באופן מידי הסכם להעברת כספים הנדרשת לחטיבה לתקופת מעבר והתארגנות בלבד עד ליום 1.3.16". חוות הדעת מסתיימת באמירה, כי ישראל אינה עוד "מדינה שבדרך", ועליה להתנהל כמדינה מתוקנת. חוות-הדעת מתבססת מבחינה משפטית בעיקר על האיסור החל על הממשלה להאציל את סמכות שיקול הדעת ב"נושאי ליבה שלטוניים מובהקים". כן מצוין בחוות-הדעת החשש, שהחטיבה משמשת את הממשלה לעקיפת ההגבלות החוקיות להן היא כפופה (דוגמת הוראות חוק חופש המידע, תשנ"ח-1998, חלוקת תמיכות, בקרה כספית והתקשרויות). זאת, בנוסף לאי תחולת הוראות התקשי"ר וכיוצא בהן על עובדי החטיבה.
ה. ביום 17.3.15 נערכו הבחירות לכנסת ה-20. לאחר הבחירות, ביום 7.5.15, נחתם הסכם קואליציוני בין סיעת הליכוד לסיעת הבית היהודי (להלן ההסכם). סעיף 67 להסכם עוסק בחטיבה, וכך נכתב בו: