בג"צ
בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
|
3234-15
09/07/2015
|
בפני השופטים:
1. כבוד הנשיאה מ' נאור 2. כבוד השופט ח' מלצר 3. כבוד השופט נ' הנדל
|
- נגד - |
העותרת:
מפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד עו"ד גיא בוסי; עו"ד רונן אביאני
|
המשיבים:
1. יו"ר הכנסת 2. כנסת ישראל 3. היועץ המשפטי לכנסת 4. היועץ המשפטי לממשלה
עו"ד גור בליי עו"ד יונתן ברמן
|
פסק דין |
הנשיאה מ' נאור:
עניינה של העתירה שלפנינו בחוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס' 3 והוראת שעה לכנסת ה-20), אשר השיב על כנה את הסמכות למנות שר בלי תיק והסיר – כהוראת שעה לכנסת ה-20 – את המגבלה על מספר השרים וסגני השרים בממשלה.
רקע
- חוק-יסוד הממשלה, בנוסחו משנת 2001, אפשר למנות שר בלי תיק ולא כלל מגבלות על מספר השרים או סגני השרים היכולים לכהן בממשלה. ב-11.3.2014, בזמן כהונתה של הממשלה ה-33, התקבל חוק-יסוד: הממשלה (תיקון) (להלן: תיקון מס'1), אשר ביטל את האפשרות למנות שר בלי תיק וכן קבע מגבלה על מספר השרים וסגני השרים היכולים לכהן בממשלה. בדברי ההסבר הובא הרקע לתיקון:
"מוצע להגביל את מספר השרים וסגני השרים בממשלה. בעבר לא הוגבל מספר השרים בממשלה, ומספרם בממוצע במועדי סיום כהונת הממשלות, היה כעשרים שרים וכשישה סגני שרים. מחקר שפורסם הראה כי בהשוואה למדינות אחרות גודל ממשלות ישראל אינו תואם את גודל האוכלוסייה ואת גודל בית המחוקקים (ברנע, דריישפיץ, שרקנסקי "פחות זו יותר: גודל ממשלות", תיקון שיטת הממשל בישראל, גדעון רהט, שלומית ברנע, חן פרידברג, עופר קניג, עורכים, 2013, ר' בעמ' 423, 429). חוק-יסוד: הממשלה משנת 1992, המכונה "חוק הבחירה הישירה", קבע לראשונה כי מספר השרים לא יעלה על שמונה-עשר ולא יפחת משמונה ומספר סגני השרים לא יעלה על שישה (סעיפים 33(א) ו-37(א)). כשלוש שנים לאחר כניסת החוק לתוקף בוטלה ההגבלה על מספרם המרבי של השרים (ר' חוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס' 9), ס"ח התשנ"ט, עמ' 258), ועם חקיקת חוק-יסוד: הממשלה הנוכחי בשנת התשס"א, שביטל את הבחירה הישירה, בוטלה גם המגבלה על המספר המזערי של השרים. בהיעדר הגבלה על המספר המרבי של חברי הממשלה גדל הרכבן של הממשלות שלאחר מכן, עד להרכב ממשלה של שלושים שרים.
לממשלה גדולה מדי יש חסרונות, ובהם –
- קשיים בתפקוד ובקבלת החלטות של הרשות המבצעת (דבר המביא ליצירת פורומים מצומצמים לקבלת החלטות), ומעבר תדיר של עניינים ממשרד למשרד לפי המשרדים הנוצרים והמבוטלים, באופן שפוגע ביציבות ובקידום נושאים באופן רציף.
- צמצום יתר של מספר חברי הכנסת הנושאים בעבודת החקיקה והפיקוח על עבודת הממשלה (שכן על פי שיטתנו רוב השרים הם גם חברי הכנסת).
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת