השופט א' רובינשטיין:
א. העותרים, תושבי הישוב אלקנה (להלן הישוב) הנוהגים במנהג חב"ד, מבקשים בעתירה זו לחייב את המשיבים לבנות את מקוה הטהרה החדש המתוכנן בישוב, באופן העונה גם על הדרישות ההלכתיות של הנוהגים במנהג חב"ד. המשיב 1 (משרד הבינוי והשיכון), באמצעות האגף לפיתוח מבני דת, פועל להקמת מקוואות, מתקצב את בנייתם, מתקשר עם הקבלנים ומפקח על ביצועם. המשיבות 3-2 (המועצה הדתית והמועצה המקומית אלקנה), הן היוזמות את בניית המקווה החדש בישוב, והן העומדות בקשר עם משרד השיכון בשאלת מתכונת הבנייה של המקוה. המשיב 4, הרב יהודה שטרן, הוא רב הישוב, והוא המנחה את המשיבות מבחינה הלכתית. הסכסוך בין העותרים והמשיבים 4-2 נמשך זה מספר שנים (למצער החל משנת 2002). בדיון שנערך בפנינו ביום כ"ח בניסן תשס"ו (26.04.06) הסכימו הצדדים, על בסיס הסכמה קודמת (בבית המשפט המחוזי בתל-אביב) שלא מומשה, "לשוב להליך של הכרעה בשאלה הלכתית (ובשאלה כזאת מדובר) בפני הרב מרדכי אליהו" (ההדגשה הוספה - א"ר). בתום כחודש, בעקבות הודעות שהגישו הצדדים, התברר כי ההליך בפני הרב אליהו לא התקיים, ולמצער לא נשא פרי, כפי שגם יפורט בהמשך. לא היה מנוס מהכרעה. צר לנו על הצורך להכריע שיפוטית בנושא שעדיף היה לאין שיעור, אם במחלוקת לשם שמים עסקינן, כי ייפתר בהסכמה, או יוכרע הלכתית על ידי גורם המקובל על הצדדים.
רקע הלכתי
ב. אקדים ואומר: מצוות הטבילה, מיסודותיה של הלכות טהרת המשפחה, מחייבת טבילה במקוה כשר; החיוב על האשה הוא "שתטבול כל גופה במי מקוה או מעיין שיש בהם ארבעים סאה... ארבעים סאה שאמרו צריך שלא יהיו שאובים" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן ר"א, סעיפי א-ג). המקוה משמש גם לגברים לצרכי טבילה למעוניינים בכך. לאורך השנים, החל מימי המשנה ועד ימינו, ננקטו שיטות שונות להכשרת טבילה במים שהם בפועל שאובים (מים שאינם מי מעיין, או מי גשמים שנקוו ישירות בבור הטבילה), כאתגר מרכזי בהלכות טבילה. עיקרן: השקה - קרי, חיבור - ("מן הצד") בין מאגר מים שאינם שאובים (אוצר) לבריכת טבילה ובה מים שאובים. שיקולים הלכתיים שונים הולידו שיטות אחדות של השקה: בעוד שרוב גדול של חכמי ישראל לדורותיהם הסתפקו בהשקה אופקית בין האוצר ובריכת הטבילה, שיטת חב"ד דורשת גם השקה אנכית. דהינו, לשיטת חב"ד יש למקם את בריכת הטבילה מעל האוצר ("בור על גבי בור"). המשיב 4 הכריע לשיטת ההשקה מן הצד, ואינו נכון לבניה שתכלול גם את שיטת חב"ד.
טענות הצדדים
ג. טענת העותרים היא כי ראשי הישוב נוקטים נגדם בגישה מפלה ודווקנית, שמטרתה הדרת קהילת חב"ד מהישוב. נטען - ודומה כי על כך לא חלקו גם המשיבים - כי בניית המקוה בהתאם למנהג חב"ד אינה פוגעת בכשרותו לפי שאר השיטות ההלכתיות, אך אי העמידה במנהג זה מחייב את הנוהגים, ובעיקר את הנוהגות, במנהג חב"ד לטבול במקוה אחר, מרוחק מהישוב מרחק נסיעה. העותרים הצהירו על נכונותם לשאת בהפרש עלויות הבניה הנובעות ממנהג חב"ד, ומסיבה זו, כך נטען, אין הצדקה סבירה לעמדת המשיבים. מנגד טוענים המשיבים - בפועל התייצבו בפנינו המשיב 1, משרד הבינוי והשיכון והמשיבה 2, המועצה הדתית אלקנה בלבד - כי ההכרעה בסוגיית בניית המקוה, כמוה כהכרעה בכל שאלה הלכתית, מסורה לרב הישוב ("מרא דאתרא" - רב המקום, ובתרגום מילולי אדון המקום). עוד נטען כי אין דרישה אמיתית למקוה בשיטת חב"ד, בעיקר מהטעם כי מעטות הנשים בישוב הנוהגות מנהג זה (שתים בלבד לגרסת המשיבה 2; מש/5 שצורף לתגובת המשיב 1 מיום 24.4.06). המשיב 1 אף תיאר בתגובתו שיתוף פעולה פורה בינו לבין תנועת חב"ד: לתגובה צורפו מסמכים המעידים כי בית הדין הרבני של תנועת חב"ד העביר למשרד רשימה של יישובים בהם קיים ביקוש למקוה בשיטת חב"ד, וברוב המכריע של המקרים בהם היה הדבר אפשרי מבחינה טכנית, נענה המשרד לבקשה. בשתי הרשימות שהעבירו רבני חב"ד למשרד (מש/1 וכן מש/4 שצורפו לתגובת המשיב 1) לא הופיע הישוב אלקנה ברשימת הישובים בהם ישנה דרישה למקוה בשיטת חב"ד. עוד נטען כי העתירה הוגשה בשיהוי, שכן לעותרים ידוע על בניית המקוה החל משנת 2002, ובחוסר נקיון כפיים. נטען כי המדובר בישוב קהילתי המקבל על עצמו את פסיקות רב הישוב. ביחס לאופי הישוב, ולגישת העותרים שנטען כי הם כת משיחית, מפנה המשיבה 2 לבג"צ 53/85 חנן חסן נ' משרד הבינוי והשיכון (לא פורסם), שגם בו עתרו העותרים בעניין אופיו של הישוב.
ד. יצוין כי בשנת 2004, במהלך דיון בעתירה מנהלית שהגישו העותרים ושלבסוף נמחקה מחוסר סמכות (עת"מ (תל אביב) 1125/04 - השופט פוגלמן), הגיעו הצדדים להסכמה לפיה יכריע הראשון לציון הרב מרדכי אליהו, הרב הראשי לשעבר, הכרעה סופית בסכסוך. מסיבה שלא הובררה לא הוכרעה המחלוקת בדרך זו. כאמור, בדיון שנערך בפנינו הסכימו הצדדים לשוב ולהביא את הסוגיה בפני הראשון לציון הרב אליהו, אך גם הפעם לא נשאה ההסכמה פרי. בסופו של יום הוצגו בפנינו שני מסמכים שונים שיצאו מלשכתו של הרב אליהו, שאין בהם בכדי לסיים את הפרשה. נשוב לכך להלן.
ה. עוד יצוין כי המשיבה 3, המועצה המקומית אלקנה, הודיעה שהיא "כשיטה מכבדת את פסיקת המרא דאתרא . . . תשמח לראות את המחלוקת הפנימית מסתיימת בהסכמה ובאוירה טובה", וביקשה וקיבלה פטור מהתייצבות. המשיב 4 הודיע מפי המשיבה 2 כי לא ידון לפני בית המשפט בשאלה הלכתית "הנתונה לסמכות בלעדית ועל המועצה הדתית להישמע לרב המקומי".
דיון
ו. לאחר העיון בעתירה ובנספחיה חוששני כי העותרים לא הציגו עילה משפטית להתערב בהחלטות המשיבים.
המשיב 1
ז. בכל הנוגע למשיב 1 הוכח כי ככלל אומצה במקומות שונים מדיניות המתחשבת בצורה ראויה בנוהגים מנהג חב"ד, תוך שיתוף פעולה עם פוסקי ההלכה של תנועת חב"ד. ביחס למקרה זה פעל המשיב 1 בהתאם למפרט שהעבירו לידיו המשיבות 3-2, שהן הגורם המוסמך לדידו. אמנם המשיב 1 הוא המתקשר בחוזים עם הקבלנים, אך התקשרות זאת נעשית על פי דרישת הרשויות המקומיות ובהתאם לצרכיהן.
המשיבים 2, 4 - מעמדם הנורמטיבי בתחום הדתי
ח. אפתח ואומר, כי התמונה בקשר למשיבים אלה מורכבת יותר. אודה על האמת, כי קשה להשתחרר מן הרושם, שביסוד ההתנהלות עומדת גם מערכת יחסים עכורה רבת שנים עם העותרים. במקומות אחרים - כמו בירושלים (אישור הרב י"ל גינצבורג, רב מפקח המקוואות במועצה הדתית שם) וכן בפתח-תקוה (בג"צ 3114/06 פרלמן נ' ראש העיר פתח תקוה ואחרים (לא פורסם), שנדון בפנינו זה לא כבר) - הוסדרה אפשרות, אם בכל מקוה חדש (בירושלים) ואם במקוה אחד (בפתח תקוה), כי יהיו גם בורות טבילה בשיטת חב"ד. איני יכול לומר זאת בודאות, אך הדעת נותנת כי אילולא הקשיים הקיימים במערכת היחסים הללו באלקנה אולי היה הרב המקומי נענה למשאלת העותרים. אך כך לא אירע. בסופו של דבר עלינו להכריע במישור המשפט המינהלי, באיזון עדין, בעניין הסמכויות בדין לפסוק הלכה בישוב קטן. כעולה ממכתבו של המשיב 4 מיום כ"ב ניסן תשס"ו - מש/4 לתגובת המשיבה 2 - נועץ בסמכויות רבניות שונות, אך לא במועצת הרבנות הראשית. גורמים הלכתיים אחרים ככל הנראה אינם רוצים לטבול ידם. מכל מקום, על פי הפסיקות ההלכתיות שהוצגו בהרחבה על-ידי הצדדים, אין כל דופי בשיטה שבה נקט הרב המקומי, אם כי לכאורה אין גם דופי בשיטה שתצא אף ידי רצונם של העותרים (העותרים נסמכים על תשובות מאת הרב עובדיה יוסף, הרב ש' משאש (רבה המנוח של ירושלים), הרב מי"ל לנדא (רבה המנוח של בני ברק), הרב ז"נ גולדברג, הרב ש' ואזנר ועוד). כן ראו הרב ש' דיכובסקי והרב י' מרוה "מקוה על גבי מקוה", תחומין י"א 248, המתארים השגות שהועלו כלפי שיטת חב"ד והצעות לשילוב ולפתרון. אלא שבבית משפט הדן במשפט המינהלי, אין לנו אלא המשפט המינהלי, ועלינו לבדוק אם נפל בהחלטות המשיבים פגם משפטי המצדיק התערבותנו.
ט. סעיף 6א לחוק שירותי הדת היהודיים (נוסח משולב), תשל"א-1971 קובע כי "המועצה הדתית וחבריה יפעלו לפי פסיקת הרבנות המקומית והרבנות הראשית לישראל בכל ענין שבתחום תפקידיה וסמכויותיה של המועצה הדתית" (ההדגשה הוספה - א"ר). אכן, סעיף זה אינו חל פורמלית על המשיבה 2, שכן המועצה המקומית אלקנה הוקמה בצו בדבר מועצות ניהול מקומיות (יהודה והשומרון) (מס' 892), תשמ"א-1981, ושירותי הדת ניתנים בה מכוח הצו בדבר שירותי דת (יהודה והשומרון) מס' 807) תש"ם - 1979, ולא מכוח החוק האמור. ברם, מבחינה מהותית המדובר בעניין אחד. בהקשר אחר, אף הוא מהתחום המוניציפלי, נקבע לאחרונה כי:
"ראוי איפוא להחיל על תחיקה זו (תחיקת הביטחון - א"ר) של הרשויות המקומיות, המתייחסת לישראלים בלבד, הסדרים דומים לאלה הקיימים בישראל. את לשון התקנונים יש לפרש על רקע תכליתם, ועל רקע העובדה שמשהותקנו נועדו לניהולם התקין של חיי היישובים כאילו היו בישראל... נקיטת דרך זו יש בה משום החלתו של שויון מהותי, שלפיו אין סיבה ליצור הבדל בדין, שאינו נובע מהשוני בנסיבות" (בג"צ 10104/04 שלום עכשיו - שעל מפעלים חינוכיים נ' גב' רות יוסף הממונה על היישובים היהודיים ביהודה ושומרון(טרם פורסם)).
ברור כי בסוגיות שהן במהותן הלכתיות, כסוגיה שבפנינו (להבדיל מסוגיות מינהליות; ראו עת"מ (באר-שבע) 276/05 אלי שנה נ' ניסים חזיזה (לא פורסם) - השופט הנדל), על הגורמים המינהליים לפעול בהתאם להנחיות הגורם המקצועי, ובמקרה שלפנינו רב הישוב. כך מפורש גם בדברי ההסבר להצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 9) התשנ"ח - 1997 "סעיף זה (סעיף 6א המצוטט לעיל - א"ר) בא לתת ביטוי לזיקה ולכפיפות של המועצה הדתית כגוף מינהלי לסמכות של הרבנות המקומית והרבנות הראשית בנושאים ההלכתיים שבמסגרת מתן השירותים הדתיים היהודיים" (הצעות חוק תשנ"ח עמ' 91). זיקה מהותית זו קיימת בין אם שירותי הדת ניתנים מכוח החוק הישראלי ובין אם הם ניתנים מכוח תחיקת הביטחון. לא ראינו פגם בדרך שנקטה המשיבה 2 לעניין זה.
המשיב 4 - רב הישוב
י. מעמדו של רב הישוב, "מרא דאתרא", כפוסק הלכה לבני מקומו מוכר בתחום התורני (ראו בין היתר שו"ת ציץ אליעזר לר' אליעזר יהודה ולדינברג (ירושלים בימינו), חלק י"ח, סימן נ'; שו"ת מנחת יצחק לר' יצחק יעקב וייס, חלק ה', סימן צ"ג "כי ענין המקוה שייכים רק להרב מרא דאתרא" (כך במקור; ההדגשה הוספה - א"ר); י' בלס, "חסינותו של מרא דאתרא", תחומין כ"ב (תשס"ב) 21, 31), אך כאמור גם בחוק הישראלי (לעיל), ובפסיקת בית משפט זה (ראו ע"א 6024/97 פרדריקה שביט נ' חברה קדישא גחש"א ראשל"צ, פ"ד נג(3) 600, המחלוקת שבין השופט, כתארו אז, חשין, עמ' 622 והשופט אנגלרד, עמ' 644-643); בג"צ 1514/01 יעקב גור אריה נ' הרשות השנייה לטלויזיה, פ"ד נה(4) 267, 281 - השופטת דורנר). הנושא שלפנינו, כפי שנאמר גם בהחלטתנו מיום 27.4.06, הוא נושא הלכתי מובהק. בכגון דא מעניק המשפט העברי לרב הישוב סמכות רחבה "כיון שהסמכות והנאמנות לרב המקומי ניתנה לו מידי הציבור המקומי, הרי שבכך מצטמצמת מאוד אפשרות הערעור על פעולותיו בפני גורמי חוץ" (בלס, שם, עמ' 31), אלא אם חרג בבירור מתפקידו (עמ' 32). אם כך הדברים בהשגות בענייני הלכה המופנות לאינסטנציה רבנית אחרת (ראו גם נספח מש/4 לתגובת המשיבה 2 מיום 24.4.06, לפיו נמנעו רבנים חשובים מהתערבות בשיקול דעתו של המרא דאתרא במקומם ובשעתם; שם מצוטטים שו"ת חת"ם סופר, הרב י"ש אלישיב, הרב אי"ל שטינמן, וכך עולה גם מדברי הרב מ' אליהו ראו להלן), כל שכן ביחס לנטיה להתערבותן של הערכאות האזרחיות, שעניינים אלה אינם בתחום מומחיותן. רוח זו עולה גם מסעיף 4(א) לתוספת הראשונה לחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס - 2000, לפיו סמכות בית המשפט לדון בעתירה מינהלית חלה גם על "החלטה של מועצה דתית או של נושא משרה או תפקיד בה, למעט רב מקומי" (ההדגשה הוספה - א"ר). סייג זה אמנם אינו שולל את סמכות בית משפט זה, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לדון כנדרש בסמכויות כל גוף מינהלי הפועל על פי דין, והרבנות הראשית והמקומית והמועצה הדתית בכלל זה, והוא אף עושה כן לפי הצורך המשפטי, אך ניתן לראות בדברים מעין "קריאת כיוון" לגבי היקף ההתערבות בתחום שבאופיו הוא הלכתי.