בב"נ
בית משפט השלום באר שבע
|
23232-10-16
28/06/2018
|
בפני השופט:
הבכיר ג'ורג' אמוראי
|
- נגד - |
מבקש:
אמעדי אבו עראר עו"ד פאיז אלשאמי
|
משיבה:
מדינת ישראל- ועדה מחוזית לתכנון ובניה מחוז דרום עו"ד אסף שטרן
|
החלטה |
1.בקשה חמישית להארכת מועד לביצוע צו הריסה מנהלי.
2.צו ההריסה המנהלי הוצא ביום 6/10/16 ביחס למבנה מגורים ששטחו 273 מ"ר בנוי בלוק בנ.צ 202919/563664 (רשת ישראל החדשה) מזרחית לדרך 80. מבנה המגורים נבנה בסטיה מהיתר באופן שבנייתו חרגה מגבולות המגרש שלגביו ניתן ההיתר ולתוך שטח שייעודו לשצ"פ.
3.בתיק הפקדה ע"ס 20,000 ₪ כתנאי לעיכוב ביצוע הצו.
4.המבקש חזר בו מהטענות כנגד חוקיות הצו מספר פעמים ולאור כך בית המשפט דן רק בסוגיית הארכת המועד בלבד. למבקש ניתנו ארבע אורכות לביצוע הריסה עצמית וזאת בין היתר לאור התקדמות בהליך התכנוני. הבקשה הראשונה הוגשה ביום 20/10/16. הבקשה השניה הוגשה ביום 9/05/17. הבקשה השלישית הוגשה ביום 3/07/17. הבקשה הרביעית הוגשה ביום 30/10/17 (הודעה מוסכמת על הארכת מועד). הבקשה החמישית הוגשה ביום 8/02/2018 וזאת בטענה של אופק תכנוני בהסתמך על גורם מקצועי אדריכל אשר פועל מטעם המבקש להכנת תוכניות והכשרת הבניה.
5.לאחר עיון בבקשה ובתגובה וכן לאחר דיון ושמיעת האדריכל, ובהתחשב בנסיבות השתלשלות התיק, בית המשפט מגיע למסקנה כי דין הבקשה למתן אורכה נוספת- להידחות.
6.על פי התוכנית הנוכחית התקפה לא ניתן להכשיר את המבנה אשר נבנה כאמור בסטייה מהיתר על שטח שצ"פ.
7.היתר הבניה להכשרת המבנה בדיעבד אינו בהישג יד מיידי.
על פי פסיקת בית המשפט הטעם להארכת מועד לביצוע צו הריסה מנהלי, הוא כאשר היתר הבניה נמצא בהישג יד מיידי, ורק עיכוב פורמאלי מעכב את הכשרת המבנה. בענייננו, המצב שונה ואין המדובר בעיכוב פורמאלי אלא בעיכוב שמקורו בטעמים מהותיים ומשמעותיים. ההליך התכנוני שקודם מאז הוצאת הצו נדחה ותחילת הליך נוסף ביחס לוואדי יארך זמן רב. הנסיבות התכנוניות אליהן הפנה האדריכל אינן בבחינת שינוי נסיבות המעיד על היתר בהישג יד, ואינן מצדיקות מתן אורכה נוספת. בדיון שהתקיים ביום 12/04/18 מסר האדריכל כי להערכתו התוכנית המפורטת תאושר תוך 7 חודשים והיתר הבניה יינתן תוך 6 עד 7 חודשים לאחר מכן. הדגש בפסיקה הוא על היתר בהישג יד מיידי, כך למשל ברע"פ 4007/14 ספיר קדמת עדן בע"מ נ' מדינת ישראל, פסקה 9: "כשניתן צו הריסה כדין נודעת חשיבות מרובה לביצועו במסגרת המועד הקבוע לביצוע [...] אין חולק כי הבנייה שבנה המבקש נעשתה שלא כדין. כפי שמתברר, אין דברים אמורים בתכנית מיתאר מאושרת ובמצב שרישיון הבנייה נמצא בהישג יד מיידי ורק עיכוב פורמאלי חסר משמעות מעכב אותו באופן זמני. כאן דברים אמורים בתחילתו של תהליך ארוך ומורכב מאוד שסיכוייו אינם ידועים, ואפילו תאושר תכנית המיתאר ותיכנס לתוקף, יהיה על המבקש להגיש בקשה להיתר בנייה, וגם הליך זה דרכו להימשך חודשים מספר. אי-הריסתו המיידית של מבנה לא חוקי, שמטרתה לאפשר לבעליו של המבנה לקדם הליכי תכנון הנמצאים בראשיתם, מנוגדת לתכליתו של צו ההריסה המינהלי אשר כאמור לעיל, נועד לסלק על אתר בנייה בלתי חוקית. אכן, בית-המשפט מוסמך לעכב את ביצועו של צו הריסה מינהלי, אך סמכות זאת צריכה להישמר למקרים חריגים ויוצאי דופן".
8.זאת ועוד, מאז הוצאת צו ההריסה המנהלי (6/10/16) חלפו 19 חודשים והותרת הבניה הבלתי חוקית במשך זה כה ממושך, על שטח שיעודו שצ"פ, יחטא למטרת ההליך המנהלי ויעביר מסר שגוי בכל הנוגע לבניה בלתי חוקית ואכיפת הוראות חוק התכנון והבניה.