המ"ש
בית דין אזורי לעבודה תל אביב - יפו
|
13786-02-11
09/02/2011
|
בפני השופט:
מיכאל שפיצר
|
- נגד - |
התובע:
א.פ נחום חברה לבניין והשקעות בע"מ ע"י ב"כ עו"ד גולן אשטון
|
הנתבע:
משרד התעשייה המסחר והתעסוקה - היחידה לאכיפת חוקי עבודה
|
|
החלטה
1.בפני בקשה למתן סעד הצהרתי לפיו נפל פגם בהטלת הקנסות שניתנו על ידי המשיבה בגין העבירות מיום 27.1.04 ו- 29.2.04 ושנתקבלו אצל המבקשת ביום 31.1.07, ומשכך אלו בטלים מעיקרם.
העובדות הצריכות לעניין:
2.המבקשת הינה חברת בניה והשקעות אשר העסיקה בין היתר עובדים זרים.
3.כעולה מהבקשה, ביום 27.1.04 נצפה עובד זר עובד באתרי המבקשת ללא שהיה למבקשת רישיון העסקה על פי חוק, נכון לאותו מועד.
ביום 25.2.07 הוטל על המבקשת קנס מינהלי בגין העסקת עובדים זרים שלא כדין, בניגוד לחוק עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים), התשנ"א – 1991. הודעת הקנס נשלחה בדואר רשום לכתובת המבקשת, כפי שהופיעה באותה העת במרשם האוכלוסין.
4.ביום 29.2.04 נצפה שוב עובד זר עובד באתרי המבקשת ללא שהיה למבקשת רישיון העסקה על פי חוק, נכון לאותו מועד.
ביום 3.8.04 הוטל על המבקשת קנס מינהלי בגין העסקת עובדים זרים שלא כדין, בניגוד לחוק עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים), התשנ"א – 1991. הודעת הקנס נשלחה בדואר רשום לכתובת המבקשת, כפי שהופיעה באותה העת במרשם האוכלוסין.
תמצית טענות המבקשת:
5.הקנסות שהוטלו עליה הוטלו שלא כדין.
6.בהתאם לחוק לתיקון סדרי המנהל (החלטות והנמקות) תשי"ט- 1958, ובהתאם לסעיף 8 (א) (3) לחוק עבירות מנהליות, חובה על רשות שלטונית לפרט ולנמק את החלטותיה במידה שיהיה אפשר לבררם. לא כך עשתה המשיבה במקרה דנן כאשר העמידה את המבקשת "מול מוצר גמור ולא ברור".
7.במקרה הנדון לא נעשה כל שיקול דעת בהטלת הקנסות ולא נערכה בחינה אמיתית של הקנסות אשר הוטלו על המבקשת.
הכרעה:
8.מטרתו של חוק העבירות המנהליות הינה להסב הליכים פליליים להליכים מנהליים, מנימוקים שונים הכוללים את שיפור דרכי האכיפה מחד ומניעת כתם פלילי מאידך.
9.עבירות על חוק עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים), התשנ"א- 1991 הן עבירות בגינן ניתן להטיל קנס בדרך מנהלית (סעיף 1 (א) לחוק; התוספת לחוק; תקנות העבירות המנהליות (קנס מינהלי – העסקת עובדים זרים שלא כדין), התשנ"ב – 1992).
10.החוק קובע כי הודעה על הטלת הקנס תומצא לנקנס לפי טופס שנקבע, ותכיל את הפרטים המצוינים בחוק (סעיף 8 (ב)).
11.החוק מאפשר לנקנס להודיע כי ברצונו להישפט על העבירה, תוך פרק זמן מוגדר של 30 יום מיום שהומצאה לו ההודעה על הטלת הקנס (סעיף 8 (ג) לחוק).
עוד מאפשר החוק לנקנס להגיש בקשה לביטול הקנס (סעיף 8 א'), גם זאת תוך 30 יום מיום שהומצאה ההודעה על הטלת הקנס המנהלי, ותוך שמודגש כי הגשת הבקשה אינה דוחה את המועד לתשלום הקנס (סעיף 8 א' (ד)).ו
8
12.עוד נקבע, כי "מי שהגיש בקשה לביטול הודעה, כאמור בסעיף זה, אינו רשאי להודיע על רצונו להישפט לפני שהתובע המוסמך המציא לו את החלטתו; דחה התובע המוסמך את הבקשה לביטול הודעה, רשאי מגיש הבקשה להודיע כי ברצונו להישפט על העבירה בתוך 30 ימים ממועד המצאת ההחלטה" (סעיף 8 א' (ה) לחוק).נ