אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> אמר ואח' נ' אוזבקיסטן איירווייז

אמר ואח' נ' אוזבקיסטן איירווייז

תאריך פרסום : 16/09/2013 | גרסת הדפסה
תא"מ
בית משפט השלום עכו
1120-04-13
08/09/2013
בפני השופט:
ג'מיל נאסר

- נגד -
התובע:
1. אילן אמר
2. מזי אמר

הנתבע:
אוזבקיסטן איירווייז
פסק-דין

פסק - דין

בפני בקשה לדחיית התביעה על הסף מחמת התיישנותה.

המדובר בתביעה כספית על סך 19,790 ₪ אשר הוגשה ע"י המשיבים ביום 2.4.13 נגד חברת אוזבקיסטן איירווייז (להלן: "המבקשת"). בתמצית, עפ"י הנטען, חזרו המשיבים לארץ ביום 10.2.10 מטיול בתאילנד באמצעות המבקשת והתברר כי אחת מארבע המזוודות שמסרו למבקשת או מי מטעמה בשדה התעופה בתאילנד, אשר הכילה עפ"י הנטען, חפצים יקרי ערך ופריטי לבוש שנרכשו במהלך הטיול, לא נמסרה לידיהם בהגיעם לארץ; הם פנו לנציג המבקשת בארץ לשם בירור העניין וזה הנחה אותם למלא דו"ח על אבדן המזוודה וכך עשו; המשיבים פנו אין ספור פעמים למבקשת בע"פ ובכתב על מנת לברר מה עלה בגורל מזוודתם שאבדה, אך המבקשת לא טרחה להתייחס לפניותיהם; לאור האמור עותרים המשיבים לחייב את המבקשת לפצותם בגין אבדן המזוודה על תכולתה וכן עוגמת נפש.

המבקשת עותרת לדחיית התביעה נגדה על הסף מחמת התיישנותה. נטען כי האירוע נשוא התביעה (המוכחש) אירע, ככל שאירע, לכל המאוחר בתאריך 10.2.10; סעיף 29(1) לאמנת ורשה, המסדירה את פעילות המובילים האוויריים במדינות החתומות על האמנה וביניהן מדינת ישראל, ואשר אושררה בישראל בתאריך 6.1.50 קובע כי הזכות לדמי נזק תפקע אם לא תוגש התביעה תוך שנתיים מהתאריך בו הגיע כלי הטיס למקום ייעודו, ולפיכך ברי כי התביעה התיישנה מכוח דין ספציפי; גם סעיפים 10 ו- 15 לחוק התובלה האווירית, תש"ם - 1980 (להלן:"חוק התובלה האווירית") קובעים ייחוד עילה לפיצוי בגין נזק שחוק התובלה האווירית חל עליה וכן כי התקופה לפקיעת הזכות לדמי נזק לפי חוק התובלה האווירית תהיה התקופה הקבועה באמנת ורשה, ולא דיני ההתיישנות הישראליים.

בתשובה לבקשה, טוענים המשיבים כי המבקשת נאחזת בתקופת ההתיישנות שלא בתום לב משום שהיא נקטה סחבת מכוונת ולא השיבה לפניותיהם; המדובר בפספוס של כחודש ימים במועד הגשת כתב התביעה על מנת שההתיישנות תיכנס לתוקף כשזמן ניכר ישבה המבקשת בחיבוק ידיים; המבקשת אינה יכולה להסתמך על אמנת וורשה שכן הוראת סעיף 25(1) לאמנת וורשה מורה כי המוביל האווירי לא יוכל להסתמך על הוראות אמנת וורשה אם הנזק נובע מהתנהגות רעה מדעת מצד המוביל האווירי.

המשיבה הגישה תשובה לתגובת המשיבים. נטען כי תגובת המשיבים אינה מדויקת ויש בה כדי להטעות את ביהמ"ש הנכבד; בהתאם לאמנת וורשה ולחוק התובלה האווירית מדובר התיישנות מהותית, דהיינו אין לקבל תביעה נגד המוביל האווירי, לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות שהיא שנתיים ממועד הגעתו של כלי הטיס למקום ייעודו; ביהמ"ש העליון פסק כי תקופת ההתיישנות של שנתיים הנקובה בסעיף 29(1) לאמנת וורשה הינה אבסולוטית ואין אפשרות לשנותה בהתאם לעילות הקבועות בחוקי ההתיישנות המקומיים לרבות חוק ההתיישנות הישראלי (ע"א 20/83 סלמון דדון נ' אייר פרנס נתיבי אוויר צרפתיים [פורסם באתר נבו]; יתרה מכך, פניה ראשונה מאת המשיבים התקבלה אצל המבקשת רק ביום 7.2.11, וזאת לאחר שנה מיום הגעתם לישראל. תגובת המבקשת אל המשיבים נשלחה ביום 10.2.11 ובה הבהירה המבקשת שזאת הפעם הראשונה שפונים אליה המשיבים בנוגע לאירוע הנטען נשוא התביעה. כמו כן, צוין במכתבה כי בהתאם לסעיף 26(2) לאמנת וורשה במקרה היזק, על הנשגר למחות בפני המוביל האווירי מיד עם גילוי הנזק ולכל המאוחר תוך שלושה ימים מיום קבלת הכבודה, ותוך שבעה ימים מיום קבלת הטובין; המילים "סחבת מכוונת" בה השתמשו המשיבים בתגובתם הינה שקרית וחסרת כל ראיה לכך. אף אחד לא מנע מהמשיבים להגיש את תביעתם בזמן.

דיון

לאחר שבחנתי את טענות הצדדים בשאלת התיישנות התביעה נחה דעתי לקבל את הבקשה וזאת, בין היתר, מהנימוקים הבאים:

אמנת ורשה או בשמה המלא "האמנה לאיחוד כללים מסוימים בדבר תובלה בין-לאומית באויר",מיום 12.10.29, אשר נחתמה בין מדינות שונות, מסדירה את אחריותו של המוביל האווירי לנזקי גוף או מוות של נוסעים ולנזקים הנגרמים לכבודה או מטען. במהלך השנים חלו שינויים באמנה שבאו לידי ביטוי בפרוטוקול האג אשר נחתם ביום 28.9.1955, פרוטוקול גואטמלה מיום 8.3.71 ובפרוטוקולים 1-4 של מונטריאול מיום 25.9.75.

סעיף 29(1) לאמנת ורשה, עליה חתומה, בין השאר, מדינת ישראל, קובע כי:

"הזכות לדמי נזק תפקע אם לא תוגש התביעה תוך שנתיים מהתאריך בו הגיע כלי הטיס למקום ייעודו או מהתאריך שבו צריך היה כלי הטיס להגיע או מתאריך הפסקת ההובלה". ההדגשה אינה במקור ג'.נ

חוק התובלה האווירית מחיל את הוראות אמנת ורשה על החקיקה המקומית. סעיף 10 לחוק התובלה האווירית שכותרתו "פטור מאחריות לפי דינים אחרים" קובע כך :

"אחריותו של המוביל, עובדיו וסוכניו לפי חוק זה לנזק, לרבות לנזק שנגרם עקב מותו של נוסע, תבוא במקום אחריותו לפי כל דין אחר, ולא תישמע כל תביעה לפיצוי על אותו נזק שלא על פי חוק זה, תהא עילתה הסכם, עוולה אזרחית או כל עילה אחרת ויהיו התובעים אשר יהיו".

מכאן, שסעיף 10 לחוק התובלה האווירית מטיל הגבלה על עילות התביעה המוקנות למשיבים לעילות מכוח חוק התובלה האווירית בלבד.

סעיף 15 לחוק התובלה האווירית קובע כי:

"על אף האמור בכל דין אחר, תהיה התקופה לפקיעת הזכות לדמי נזק לפי חוק זה התקופה הקבועה באמנה או באמנת מונטריאול, לפי העניין". ההדגשה אינה במקור ג'.נ

מכאן, שקיימת תקופת התיישנות סטטוטורית מקוצרת של שנתיים על כל תביעה על פי אמנת ורשה או אמנת מונטריאול לפי העניין.

בע"א 20/83 סלמון דדון ואח' נגד איר פרנס נתיבי אוויר צרפתיים ואח', פ"ד לח(3) 785 קבע ביהמ"ש העליון כי לאור סעיף 2 (א) לחוק התובלה האווירית, תביעות שעניינן תובלה אווירית, ידונו אך ורק על פי הוראות אמנת ורשה, ואחריות המוביל תיקבע רק לפי כללי אותה אמנה. עוד נפסק לעניינו, כי תקופת התיישנות של שנתיים בסעיף 29(1) לאמנת ורשה הינה אבסולוטית, ואין אפשרות לשנותה בהתאם לעילות הקבועות בחוקי ההתיישנות המקומיים, לרבות חוק ההתיישנות הישראלי.

בעניינו, המועד שבו נולדה עילת התביעה נשוא תיק זה הינו מועד נחיתתם של המשיבים בארץ 10.2.10 ("מועד הגעת כלי הטיס לייעודו") ולפיכך תביעתם התיישנה ביום 9.2.12 ואילו התביעה הוגשה רק ביום 2.4.13.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ