אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> אי זכאות יורשים למשיכת כספי קרן פנסיה של אמם המנוחה

אי זכאות יורשים למשיכת כספי קרן פנסיה של אמם המנוחה

תאריך פרסום : 25/07/2006 | גרסת הדפסה

ע"ב
בית דין אזורי לעבודה ת"א - יפו
1460-03
24/07/2006
בפני השופט:
שמואל טננבוים

- נגד -
התובע:
1. עזבון המנוחה דליה באב"ד ז"ל
2. אורי באב"ד
3. גלית באב"ד

עו"ד א. גפן
הנתבע:
קרן הגמלאות המרכזית של עובדי ההסתדרות בע"מ - בניהול מיוחד
עו"ד א.שור
עו"ד א. גלעדי
פסק-דין

1.         זוהי תביעה ליתן פסק דין הצהרתי לפיו, זכאים התובעים למשוך את מלוא הכספים אשר הופרשו לטובת המנוחה דליה באב"ד ז"ל ונוכו ממשכורתה. בנוסף, לקבוע כי התובעים זכאים למענק פטירה מהנתבעת.

רקע

2.         התובע 1 הינו עזבון המנוחה דליה באב"ד ז"ל (להלן -המנוחה). התובעים 2 ו-3 הינם ילדיה של המנוחה, ויורשיה על פי דין וכן על פי צוואה מיום 10.6.79 (נספחים א' לתצהיר התובע 2).

המנוחה ילידת שנת 1936,  נהרגה  בתאונת  דרכים ביום 25.1.2000 בהיותה בת 63 שנים.

המנוחה עבדה בתנועת הנוער העובד והלומד במשך כ-41 שנה החל משנת 1954 ועד לפרישתה ביום 31.10.95 (נת/4).

המנוחה היתה חברה בקרן פנסיה מקיפה לעמיתים ותיקים שמנהלת הנתבעת (להלן - הקרן) החל מחודש ינואר 1958 ועד לפטירתה.

בעקבות המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה ההסתדרות הכללית, החליטה הנהגת הסתדרות לצמצם כח האדם במוסדות השונים ועל כן, הוצעו לעובדים תנאי פרישה. מסלול אחד היה מסלול פנסיה מוקדמת והאחר מסלול פיצויי פיטורים. המנוחה בחרה במסלול הפנסיה המוקדמת (נת/2). במסגרת הסדר הפרישה סוכם בין המנוחה לבין מעסיקה, כי המנוחה תקבל פנסיה בשיעור 70% מהמעסיקה וזאת עד הגיעה לגיל 65. בהגיעה לגיל 65 תחל לקבל פנסיה בהתאם להוראות הקרן. עוד סוכם כי גמולים חלק העובד וחלק המעביד עבור המנוחה, לא יופרשו לקרן, והמעסיק יהוון את חלקה של המנוחה בדמי הגמולים, שאמור היה להעביר לקרן ויעבירם למנוחה. (נת/3, נת/4).

במהלך שנות עבודתה, הופרשו לקרן כספים, חלק עובד, חלק מעביד ועל חשבון פיצויי הפיטורים. סך דמי הגמולים שנצברו לזכות המנוחה בערכי פדיון הינו בסך 363,169 ש"ח נכון ליום 11.8.02 (נספח ג' לתצהיר התובע 2).

דרישות התובעים לקבלת כספים אלו, כמו גם למענק פטירה, נענו בשלילה (נספחים ז' - ט' לתצהיר התובע 2).

            דיון - טענות הצדדים וההכרעה

3.         לטענת התובעים, הינם זכאים לקבלת הכספים שהצטברו בקרן כיורשיה על פי דין או כזוכים על פי צוואה. התובעים מפנים לסעיף 6 לצוואה, לפיו כל זכויותיה, בין השאר, בתוקף חוזה, ביטוח, פרישה או מוות, יעברו לנהנים (נספח א' לתצהיר התובע 2).

            סעיף 147 לחוק הירושה התשכ"ה - 1965 קובע:

"סכומים שיש לשלם עקב מותו של אדם על פי חוזה ביטוח על פי חברות בקופת קיצבה או בקופת תגמולים או על פי עילה דומה, אינם בכלל העזבון, זולת אם הותנה שהם מגיעים לעזבון".

מדובר בהוראה המסדירה את המשאבים שהינם נכסים מלבר לעיזבון, אשר עליהם לא חלים דיני הירושה החלים על נכסי עזבון.

טענת התובעים בענין זה הינה, כי הכספים שבקרן אינם משולמים עקב פטירתה של המנוחה, אלא מכוחה של זכות המנוחה למשוך כספים אלו. מכאן שסעיף 147 לחוק הירושה אינו חל בענייננו.

טענה זו מנוגדת להלכה הפסוקה. בית המשפט העליון פסק, כי סעיף זה חל הן על כספים בקופת גמל שנועדו לחיסכון, כך שהחבר זכאי להם בחייו, והן על זכויות המיועדות להשתלם רק עם פטירת החבר. המילים "עקב מותו של אדם" בסעיף זה אינן באות לצמצם את תחולתו של הסעיף לכספים שהעילה היחידה לתשלומם היא פטירתו של אדם (ע"א 477/79 עזבון בכר שלום נ' בכר, פס"ד מיום 27.7.81).

גם הטענה, כי ניתן להתנות שסכומים אלו יגיעו לעזבון - כאמור בסיפא לסעיף 147 - בדרך של עשיית צוואה, דינה להידחות. נפסק, כי ההתנייה אמורה להיות חלק אינטגרלי מן ההסדר החוזי היוצר את יחסי הביטוח או את הזכות לקיצבה, דהיינו הסדר שנערך בין הגורם המבטח לבין האדם שערך עימו את הסדר הביטוח ( ע"א 5027/90 מילשטיין נ' אקוה פ"ד מז (3) 560).

נוכח האמור, כספי המנוחה שהצטברו בקרן, אינם בגדר נכסי העזבון כך שאין התובעים זכאים להם מכח היותם יורשיה, לא על פי דין ולא על פי צוואה.

(ראו עוד: ד. שוורץ "כספי ביטוח חיים, קופות גמל ודומיהם כמשאבים מלבר לעיזבון", עיוני משפט יח' 235).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ