1. לפני בקשה (מתוקנת) לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, בקשה לפי ס' 18 - 19 לחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006.
התובענה והבקשה לאישורה
2. ביום 28.4.08 הגישו המבקשים בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המשיבה (להלן - פרטנר). בבקשה נטען כי המבקשים רכשו מפרטנר, תמורת תשלום חודשי קבוע, "שירות אחריות ותחזוקה כולל" למכשיר הטלפון הנייד שברשותם (שירות הנקרא גם "אחריות מורחבת"), אולם בבואם לתקן את מכשיר הטלפון שברשותם בגין שבר או סדק במכשיר, נדרשו לשלם, שלא כדין, את עלות התיקון בסך 79 ש"ח. המבקשים טענו, בין היתר, כי שירות האחריות חל גם על שבר במכשיר, וכי פרטנר איננה בוחנת כלל, בהתאם לתנאי האחריות, האם השבר נגרם "עקב שימוש לא סביר...", וגובה את התשלום בכל מקרה של שבר למכשיר מתוך הנחה גורפת כי כל שבר נובע משימוש בלתי סביר. זאת, אף ששבר במכשיר לא הוחרג מתנאי האחריות.
3. פרטנר הגישה תשובתה לבקשת האישור. בתשובתה טענה כי תנאי ההתקשרות קובעים כי האחריות תחול רק על "תקלה אלקטרונית פנימית, נזקים מכניים קלים שנגרמו עקב שימוש סביר במכשיר ונזק שנגרם מהפרעות אלחוטיות או הפרעות אחרות", וכי שבר במסך אינו עונה להגדרות אלו. פרטנר הוסיפה וטענה כי תנאי ההתקשרות אף קובעים כי השירות איננו חל על נזק שנגרם עקב שימוש לא סביר. לטענת פרטנר, כל מכשיריה עוברים מבחני ריסוק מחמירים על ידי היצרן, ואלו מלמדים כי שבר או סדק למכשיר או למסך יכולים להיגרם רק כתוצאה משימוש בלתי סביר במכשיר. פרטנר טענה עוד כי מנוייה הנהנים משירות אחריות כולל שילמו תעריפים מופחתים עבור תיקונים שאינם נכללים במסגרת השירות.
4. ביום 1.3.09 התקיים דיון מקדמי ראשון בבקשה לאישור (לפני כב' השופט י' ענבר), ובמסגרתו הציע בית המשפט לצדדים לבוא בדברים בעניינה של התובענה. בעקבות מגעים שהתנהלו בין הצדדים, הגישו הצדדים, ביום 18.10.09, בקשה ראשונה לאישור הסדר פשרה. עיקרו של ההסדר היה, כי פרטנר תעניק ללקוחותיה הרשומים לשירות תחזוקה כולל או מורחב, שירות תיקונים בגין סדקים ושברים ללא תוספת תשלום בהיקף שנקבע בהסדר. לאחר הבהרות שניתנו לבית המשפט, הורה בית המשפט על פרסום הודעה בעיתונות בדבר הגשת הבקשה, בעקבותיה לא הוגשה כל התנגדות לבקשה. בדיון מיום 19.7.10, הורה בית המשפט על מינוי בודק חיצוני, עו"ד נמרוד תבור, וביום 18.1.11 הגיש הבודק את חוות דעתו, בה קבע כי אין בהסדר הפשרה המוצע יתרון לקבוצה. לפי חוות דעתו, מעניק ההסדר פיצוי עתידי, מצומצם בזמן ובהיקף, למנוייה של פרטנר שהם בעלי שירות אחריות כולל או מורחב בעת ההסדר, ואין בו משום פיצוי לחברי הקבוצה אשר חויבו בעבר בתשלום בגין שבר במכשיר. בעקבות דו"ח הבודק, והערות בית המשפט, קיימו הצדדים משא ומתן להגשת בקשה מתוקנת להסדר פשרה, במסגרתו הוגשה לבית המשפט ע"י פרטנר טיוטת הסדר. לאחר דיון בתנאי ההסדר המוצע, ושמיעת הערות בית המשפט, לא הוגשה בקשה לאישורו והצדדים ביקשו שהות לגבש הסדר אחר. בהמשך לכך, ומשלא הגיעו הצדדים לכלל הסכמה, נקבעה הבקשה לאישור לשמיעה. בטרם הגיע מועד שמיעת הבקשה, הגישו הצדדים בקשה מתוקנת לאישור הסדר פשרה.
הסדר הפשרה
5. על פי הבקשה (המתוקנת) לאישור הסדר פשרה שהוגשה לבית המשפט, תכלול הקבוצה את כל לקוחות פרטנר אשר במהלך 7 השנים שקדמו להגשת בקשת הייצוג ועד לאישורו של הסכם הפשרה, היו רשומים לשירות האחריות והתחזוקה של פרטנר ושילמו עבור תיקון שבר או סדק במסך או בפלסטיקה של המכשיר (להלן - התיקון). הסדר הפשרה מחלק את חברי הקבוצה לשלוש קבוצות משנה: הקבוצה הראשונה, הכוללת את לקוחות פרטנר שהיו מנויים על שירותי אחריות ותחזוקה בין אפריל 2001 ועד לדצמבר 2004, לגביהם אין בידי פרטנר נתונים על לקוחות ששילמו בפועל על התיקון. בהתייחס לקבוצה זו הוסכם, כי פרטנר תתרום מיליון ש"ח לעמותות לתועלת הציבור שיוסכמו בין המבקשים לבין פרטנר ויאושרו ע"י בית המשפט. הקבוצה השניה, הכוללת את כל לקוחות פרטנר שהיו מנויים על שירות אחריות ותחזוקה בין ינואר 2005 ועד אפריל 2008, אשר נדרשו לשלם בפועל על תיקון. והקבוצה השלישית, הכוללת את כל לקוחות פרטנר שהיו מנויים על שירותי אחריות ותחזוקה מחודש מאי 2008 ועד למועד אישור הסכם הפשרה, אשר הסכם שירותי האחריות שלהם לא שונה באופן שנכללת בו הבהרה שאין הוא חל על סדקים ושברים, ואשר שילמו על התיקון. זהותם של חברי הקבוצה השניה והשלישית ידועה. לגבי חברי שתי קבוצות אלה הוסכם כי אלה יקבלו מפרטנר שובר הנחה בגובה 65 ש"ח (סכום שהועלה בהמשך ל-70 ש"ח) לרכישת "מוצרי פרטנר" כהגדרתם בהסכם (מכשירים סלולאריים, מודמים, דיבוריות, סוללות, אוזניות, חולצות, כובעים ותיקים של פרטנר ועוד), למשך תקופה של שנה. חברי הקבוצות יהיו רשאים להמיר את ההטבה בתשלום כספי בגובה 25 ש"ח באמצעות הודעה לפרטנר. גובה ההטבה לחברי הקבוצה נאמד ע"י הצדדים בסך 14.4 מיליון ש"ח.
6. בהחלטה מיום 15.7.12 הוריתי על פרסום הודעה בדבר הגשת הבקשה בעיתונות, ועל משלוח הבקשה ליועץ המשפטי לממשלה, לממונה על הגנת הצרכן ולמנהל בתי המשפט. במסגרת ההודעות שפורסמו פורטו הגדרת הקבוצה ועיקרי הסכם הפשרה. צוין כנדרש כי כל מי שנמנה עם הקבוצה, כמו גם הגופים הזכאים לכך על פי החוק, רשאים להגיש התנגדות לבקשה. בעקבות ביצוע הפרסומים, לא הוגשו התנגדויות מטעם חברי הקבוצה, ואף לא אחד מבין חברי הקבוצה ביקש שלא להימנות עמה לענין הסדר הפשרה. יחד עם זאת, הוגש ניר עמדה מטעם היועץ המשפטי לממשלה ומטעם המועצה הישראלית לצרכנות לענין הסדר הפשרה, אשר הותירו את הסדר הפשרה לשיקול דעת בית המשפט, תוך שהעירו מספר הערות. פרטנר הגישה תגובתה לניירות העמדה שהוגשו.
7. היועץ המשפטי לממשלה הותיר, כאמור, את הסדר הפשרה לשיקול דעתו של בית המשפט, אולם העיר מספר הערות בנוגע להסדר המוצע: באשר לסכום התרומה נטען, כי לא הובהר על מה מבוסס התחשיב של 1 מיליון ש"ח, וצוין כי יש לוודא כי התרומה לא תיכלל בסך התרומות להן מחויבת המשיבה, ושהמשיבה לא תוכל לקבל בגינן זיכויי מס. באשר לשובר ההנחה נטען, כי מן הראוי להשיב ללקוחות פיצוי כספי ולא פיצוי בדמות הטבה המחייבת אותם לרכוש ממוצרי פרטנר ולהעשיר את קופתה. צוין כי לא ברור עד כמה ההטבה שימושית מבלי שהלקוח יידרש לשלם תשלום נוסף. נטען גם כי הסיכוי שמי שאינו לקוח המשיבה יעשה שימוש בשובר ההנחה, נמוך. באשר לגמול ולשכר הטרחה נטען כי התועלת שבהסדר הפשרה אינה מצדיקה פסיקת הסכומים המומלצים, ולמעשה, הביאה התובענה לשינוי נוסח הסכם שירותי האחריות והתחזוקה לרעת הלקוחות. גם חשיבותה הציבורית של התובענה אינה גבוהה. ב"כ היועץ המשפטי לממשלה הוסיפה וציינה, כי מן הראוי להורות כי שכר טרחת ב"כ המבקשים ייגזר מן הסכום שייגבה בפועל ע"י חברי הקבוצה. הערה נוספת התייחסה לקביעת מנגנון פיקוח נאות על יישום ההסדר, וכן הועלתה בקשה כי היתרה הבלתי מנוצלת שתיוותר לאחר מימוש ההטבה ע"י חברי הקבוצה, תועבר לאוצר המדינה.
8. המועצה הישראלית לצרכנות הודיעה אף היא כי היא מותירה ההחלטה אם לאשר את הסדר הפשרה לשיקול דעת בית המשפט, זאת בשל היעדרם של פרטים מהותיים בהסדר הפשרה ובשל הימשכות ההליך. המועצה לצרכנות ציינה כי לא הובהר בהסדר כיצד חושב הפיצוי לחברי הקבוצה הראשונה, כיצד חושב סכום ההטבה הכולל לחברי הקבוצה, וכיצד חושב כי שובר ההנחה בסך 65 ש"ח מהווה 83.8% מן הנזק שנגרם. המועצה הוסיפה וציינה כי נדרש מנגנון פיקוח נאות על ביצוע הסדר הפשרה. כן ציינה כי ניתן לקבוע כי קבלת הגמול ושכר הטרחה יותלו במימוש ההטבה ע"י חברי הקבוצה, וישולמו לפי קצב התקדמות ביצוע הוראות ההסדר ומימוש ההטבה.
9. בדיון שנתקיים בבית המשפט ביום 20.12.12, במעמד הצדדים, ובמעמד ב"כ היועץ המשפטי לממשלה וב"כ המועצה הישראלית לצרכנות, נשמעו טענות הצדדים. כן הועלו הערות בית המשפט בהתייחס להסדר הפשרה המוצע. הערות אלה התייחסו לצורך בפירוט הנתונים הכלכליים שבבסיס הסדר הפשרה המוצע ואימותם בתצהיר, לרבות הגשת רשימה שמית של חברי הקבוצה השניה והשלישית והסכומים ששילמו בגין התיקון, לצורך בפיקוח על ביצוע ההסדר, ובעיקר לסבירות הגעת ההטבה לחברי הקבוצה, והקלת התנאים למימוש ההטבה.
10. בעקבות הדיון, הודיעה פרטנר כי היא מקבלת את כל הערות בית המשפט, כפי שהועלו בדיון. בהמשך לכך, הוגשה בקשה מתוקנת (בשנית) לאישור הסדר פשרה, הכוללת את כל התיקונים שהוכנסו בהסדר כמפורט להלן:
א. הובהר כי חברי הקבוצה יקבלו "שובר קניה" ולא "שובר הנחה". כלומר, שחברי הקבוצה לא יידרשו לקנות מוצר בסכום העולה על סכום השובר שבידם, ויוכלו לממש את השובר גם בעסקה שסכומה נמוך מסכום השובר.
ב. הוסף כי חברי הקבוצה יהיו רשאים לעשות שימוש בשוברי הקניה לא רק במרכזי השירות של פרטנר אלא גם בדוכנים של פרטנר (אורנג' סטור), אולם לא אצל משווקים מטעם פרטנר.
ג. הובהר כי את שוברי הקניה ניתן יהיה לנצל לצורך רכישה ממגוון המוצרים המוצעים למכירה בדוכנים ובמרכזי השירות (לרבות מכשירים סלולריים, מודמים, סוללות, דיבוריות, אוזניות ומוצרים שונים של מותג אורנג' כדוגמת חולצות, כובעים ותיקים), וכן לשם תיקון המכשיר ע"י לקוחות פרטנר.
ד. לענין אופן המרת השובר לזיכוי כספי הוסף, כי הודעת ההמרה תישלח לפרטנר באמצעות משלוח דוא"ל לכתובת דוא"ל ייעודית שתימסר לחברי הקבוצה יחד עם שובר הקניה. בעקבות בקשת ב"כ המועצה הישראלית לצרכנות, הסכימה פרטנר כי חברי הקבוצה אשר ישלחו לפרטנר הודעת המרה, יקבלו מענה בדוא"ל כי הודעתם התקבלה.
ה. הוסף כי חברי הקבוצה שהם לקוחות פרטנר שישלחו הודעת המרה, יקבלו את הזיכוי הכספי באמצעות זיכוי בחשבונית החודשית, ואילו אלה שאינם לקוחות פרטנר, באמצעות המחאה. נקבע כי הזיכוי הכספי יועבר תוך 60 יום מתום החודש הקלנדרי בו תישלח הודעת ההמרה.
ו. הוסף כי בחלוף 13 חודשים ממועד משלוח שוברי הקניה לחברי הקבוצה, יגיש רו"ח של פרטנר דיווח אודות היקף מימוש ההטבה שבהסדר הפשרה.
זאת ועוד. בהסדר הפשרה המתוקן בשנית, הועלה סכומו של שובר הקניה לסך 70 ש"ח, אף כי גובה ההטבה הכולל נותר על כנו. עוד צורף להסדר הפשרה המתוקן תצהיר התומך בכל הנתונים הכלכליים המהותיים הרלוונטיים להסדר הפשרה, תקליטור עם רשימה שמית של חברי הקבוצה (השניה והשלישית) ופירוט הסכומים ששילמו בגין התיקון, ונוסח המכתב שיישלח לחברי הקבוצה השניה והשלישית.