אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> איזק(עציר) נ' משרד הפנים

איזק(עציר) נ' משרד הפנים

תאריך פרסום : 16/03/2011 | גרסת הדפסה

עת"מ
בית המשפט המחוזי מרכז
6453-01-11
16/03/2011
בפני השופט:
ורדה מרוז

- נגד -
התובע:
מייק איזק (עציר)
הנתבע:
משרד הפנים

החלטה

החלטה

העותר, אזרח גאנה, נכנס לישראל שלא כחוק בתאריך 23.12.09 ונעצר בעת כניסתו. לטענתו, הוא נאלץ להימלט מארצו לאחר שכל משפחתו נהרגה, על רקע סכסוך שבטי. העותר טוען כי כפר מגוריו עלה באש ואין לו לאן לשוב.

סמוך לאחר קליטתו למשמורת, הגיש העותר בקשה לועדת הפליטים, לקבלת מעמד של פליט. בקשתו נדחתה, בין היתר בהיעדר ראיות לביסוס טיעוניו.

על החלטה זו הגיש העותר ערעור לבית הדין למשמורת, אשר נדחה אף הוא, בתאריך 11.7.10, בהעדר תימוכין לטיעוניו.

את ההליכים המתוארים ניהל העותר ללא סיוע משפטי ולנוכח תוצאותיהם, פנה העותר לחבריו, אשר גייסו למענו את באת כוחו, עו"ד זינגר וכן המציאו לידיה ראיות התומכות בטיעון.

ב"כ העותר, טענה כי המציאה לועדת הפליטים דיסק, הכולל את ראיותיו של העותר וזאת עשתה באמצעות משלוח דואר רשום. בתאריך 7.12.10 הודיעה הגב' שני בורובסקי, מתאמת יחידת הטיפול במבקשי מקלט מדיני - ועדת הפליטים - לב"כ העותר, כי החומר הוגש באיחור ועל כן לא ייבדק. על החלטה זו, לרבות ערעור שהוגש לבית הדין למשמורת שלא לשחררו, השיג העותר בפני וטען כי אין לחרוץ את גורלו, בשל העובדה שהחומר הוגש באיחור ולא נדון לגופו.

בנסיבות אלו, טען העותר כי יש לשחררו בערבויות מתאימות ולבטל את צו ההרחקה שהוצא נגדו.

בדיון שהתקיים בתאריך 15.2.11, הגיעו ב"כ הצדדים להסכמה, כי עניינו של העותר יידון פעם נוספת בפני ועדת הפליטים, אשר תראיין את העותר בשנית ותאפשר לו להציג בפניה כל ראיה חדשה אשר יהא בה כדי לשנות מהחלטת הועדה.

בראיון שהתקיים לעותר בתאריך 23.2.11- במסגרת העיון מחדש, הוצגו לעותר שאלות רבות, אשר נועדו לברר את נסיבותיו האישיות, לרבות בחינת האירועים שהובילו לטענתו, להימלטותו מארץ מגוריו, ככל שאלו נוגעים לסכסוך השבטי, בין שבט ממפרוסי לשבט קוסאסי.

מדבריו בראיון עולה, כי משפחתו נכחדה בשנת 2008 על רקע הסכסוך השבטי והעותר, אשר היה קטין באותה עת, נלקח ע"י אישה זרה לניז'ר וסמוך לאחר מכן הסתנן לישראל דרך מצרים. העותר ציין בפני הועדה "חיי בסכנה בגאנה בגלל שאני שייך לשבט קוסאסי והשבט היריב ממפרוסי ניצחו בבחירות באיזור מגוריי ואבי היה מנהיג פוליטי במפלגת MMP. אבי היה ידוע בכל רחבי גאנה בגלל עמדותיו הפוליטיות ואני חרד לחזור". העותר נשאל באם יש בידו חומרים רלוונטיים לבקשתו לקבל מקלט מדיני והשיב בשלילה. לשאלה, אם יש בגאנה חופש תנועה ואם הוא חופשי להתגורר בכל מקום שיחפוץ – נמנע העותר מלהשיב ותחת זאת, שב וציין כי בשל מנהיגותו של אביו, שהיה ידוע ברחבי הארץ כולה - חייו יהיו נתונים בסכנה בכל מקום במדינה. פעם אחר פעם, הדגיש העותר בתשובותיו את חששו לחזור לארץ מולדתו בשל מעמדו הרם של אביו כפעיל פוליטי נרדף וזאת חרף העובדה שהאב נהרג לפני קרוב ל- 3 שנים.

בהודעה שהוגשה מטעם ב"כ המשיב נטען, כי משנערך הראיון השני, מיצה העותר את זכות הטיעון בפני הועדה, ומשכך התייתר הדיון בעתירה.

הטענה אינה משוללת יסוד. מלכתחילה, עתר העותר לאפשר לו דיון חוזר, תוך עיון בחומר חדש שהמציא. בדיעבד התחוור, כי החומר המדובר אבד במשרדו של המשיב, כי לב"כ העותר לא נותר העתק מחומר זה ולמעלה מכך, ב"כ העותר כלל לא צפתה בדיסק שהמציאה למשיב ועל כן תוכנו נותר עלום וטענות העותר נותרו כשהיו – למעשה, לא הועלו טענות חדשות במהלך הראיון החוזר.

סיפורו של העותר נוגע ללב. מדובר בבחור צעיר, אשר טרם מלאו לו 19 שנים, בודד, ערירי, נע ונד בעולם. נטיית הלב היא לפתוח בפניו את שערי המדינה בשל נימוקים הומניטאריים. יחד עם זאת, לא די בסיפור כשלעצמו, בהיעדר תימוכין של ממש לביסוסו. אין לי ספק, כי בדיקה מעמיקה יותר של המבנה הפוליטי- השבטי בגאנה יכול היה לשפוך אור על דברי העותר. כך אף באשר לנסיבות משפחתו; אם אכן אביו של העותר היה מנהיג פוליטי, אם היה נרדף, אם עדיין נשקפת לעותר סכנה, חרף חלוף הזמן. אלו שאלות שניתנות לבחינה ובירור. מצער הדבר, שלאורך שנה וחצי בהן העותר מצוי במשמורת- מאומה לא נעשה.

זאת ועוד, מהמידע הכללי אודות מדינת גאנה, אין ראיה על סכנה הנשקפת לאזרחיה. נהפוך הוא, מדובר ברפובליקה דמוקרטית, אשר שתי מפלגות גדולות שולטות בה ופער מזערי קיים ביניהן. מדובר בארץ רחבת ידיים, אשר על פני הדברים, העותר יכול להתמקם בכל אזור, אף באיזורים הרחוקים ממוקד הסכסוך כטענתו.

העולה מכל האמור לעיל הוא כי דין העתירה להידחות. היה והעותר ימציא אסמכתאות חדשות וברורות יותר לאישוש טענותיו, תקום זכותו לשוב ולקיים דיון בעניינו.

ניתן היום, י' אדר ב תשע"א, 16 מרץ 2011, במעמד הצדדים.

ורדה מרוז, שופטת

הוקלד על ידי .......

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ