אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> איזון משאבים ופירוק שיתוף

איזון משאבים ופירוק שיתוף

תאריך פרסום : 08/01/2008 | גרסת הדפסה

תמ"ש
בית משפט לעניני משפחה ירושלים
16622-06
23/12/2007
בפני השופט:
1. נילי מימון
2. סגנית נשיא לענייני משפחה במחוז ירושלים


- נגד -
התובע:
ו. א.
עו"ד יאיר סלע
הנתבע:
כ. מ.
עו"ד יורם אבירם
פסק-דין

בפני תובענה רכושית שהגישה אישה כנגד בעלה, בה נתבקש בית המשפט ליתן פסק דין הצהרתי, ולהורות על איזון משאבים ופירוק השיתוף. 

רקע עובדתי

האישה (להלן: "התובעת") ובעלה (להלן: "הנתבע") נישאו זה לזו ביום 17.7.1999 בקפריסין ומנישואים אלה נולדו להם שני ילדים, ר. יליד 29.10.2000, בן 7 כיום וח. ילידת 17.5.2005, בת שנתיים וחצי כיום.

לשני בני הזוג אלה הם נישואים שניים; לתובעת בן מנישואיה הראשונים המתגורר עמה ולנתבע שני ילדים מנישואיו הראשונים, המתגוררים עם אמם.

עובר להגשת התביעות למזונות, למשמורת והתביעה רכושית דנן, ולאחר שהנתבע הורחק מבית הצדדים על ידי המשטרה, הגישה התובעת בקשה לצו הגנה (תמ"ש 16620/06) בעקבותיה הוצא נגדו צו, לפיו נאסר עליו להיכנס לבית הצדדים. הנתבע הגיש בקשה לביטול צו ההגנה (בש"א 54965/06) וביום 13.8.06 נקבע, כי הנתבע רשאי לחזור ולהתגורר בקומה הראשונה של הדירה בלבד, בהתאם להסכמת התובעת.

התביעה

 

לטענת התובעת, נהג הנתבע כלפיה וכלפי בנה מנישואיה הראשונים באלימות נפשית, מילולית ובאיומים וניסיונותיה להשכין שלום בית לא צלחו. על כן, החליטה לפרק את התא המשפחתי.

התובעת טענה כי במהלך החיים המשותפים, איחדו הצדדים את משאביהם ופעלו מתוך מאמץ משותף ועל כן היא זכאית למחצית הרכוש המשותף שהצטבר במהלך חיי הנישואים. התובעת הדגישה כי אינה עותרת לסעד כלשהו המתייחס לנכסי הנתבע אשר נצברו לפני הנישואים או שנתקבלו אצלו בירושה.

התובעת פרטה את הרכוש המשותף ככולל, דירה ברח' ה..., ירושלים, הרשומה על שם הצדדים בחלקים שווים (להלן: " הדירה") ג'יפ מסוג ניסאן טראנו, מ.ר. ... (להלן: " הג'יפ") חשבון בנק על שם התובעת, חשבון בנק על שם הנתבע וקופות חיסכון על שם הילדים. התביעה הוגשה ללא צירוף הרצאת פרטים.

ההגנה

לטענת הנתבע, טרם הגיע מועד איזון המשאבים מאחר והצדדים טרם התגרשו ואף לא הוגשה תביעה לגירושין. יתרה מכך טען, כי בין הצדדים חלה הפרדה רכושית מלאה וכי התובעת לא הוכיחה כוונת שיתוף ספציפית ביחס לנכסי בני הזוג. בתמיכה לטענת ההפרדה טען,  כי לכל אחד מהצדדים חשבון בנק נפרד, ללא חתימה משותפת.

באשר לדירת הצדדים, טען הנתבע, כי מוכחש השיתוף בה ונטען כי היא נרשמה על שם הצדדים בחלקים שווים, אך לשם קבלת משכנתא. לשיטת הנתבע, זכאי הוא למלוא תמורת הדירה, מן הטעם שסך של 100,000 $ אשר שולמו בעת הרכישה, הינם כספים שחסך עובר לנישואין וסך נוסף של 114,000 $ (לאחר מכן תוקן לסך של 99,820 $) אשר שולם ביום 16.4.2004 לסילוק המשכנתא, הינו מכספי ירושת אביו. כן, נשא הנתבע לבדו במשך חמש שנים בתשלומי המשכנתא, כך לשיטת הנתבע. דברים אלה מקבלים משנה תוקף לדבריו, נוכח היות הצדדים נשואים בנישואים שניים.

בתצהירו טען הנתבע, כי בהתאם לקבוע בסעיף 5 (א) (1) לחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג - 1973 (להלן: "חוק יחסי ממון בין בני זוג") יש להורות כי למצער סך של 99,820 $ מתוך התמורה ממכירת הדירה, שייכים לו בלבד.

טענת השיתוף לגבי הג'יפ הוכחשה אף היא, ונטען כי הג'יפ נרכש מכספי ירושת אבי הנתבע. כן הוכחש השיתוף בחשבונות הבנקים. באשר לתוכניות החיסכון על שם הילדים, הסכים הנתבע כי הלה יישארו על שם הילדים ויועברו לידיהם לכשיגדלו.

בתגובה לטענת התובעת לפיה ייתכן ולנתבע רכוש נוסף אשר לא גילה לה אודותיו, טען הנתבע כי למעט 1/3 זכויות בבית שבמעלה אפרים, אשר מוערך בסך של 30,000 $ והינו חלק מירושה, אין לו זכויות נוספות.     

רקע דיוני

ביום 5.12.2006, חתמו הצדדים על הסכם גירושין אשר אושר בבית הדין הרבני והוסדרו בו ענייני הגט, מזונות הילדים, משמורת הילדים והמיטלטלין. באשר לדירת הצדדים הוסכם, כי הדירה תימכר על ידי כונסי נכסים, 50% מהתמורה יועברו לידי הנתבע ו-25% מהתמורה יועברו לידי התובעת. 25% נותרים יופקדו בחשבון נאמנות, עד להכרעה בתביעה דנן. באשר לג'יפ נכתב כי הוא נמכר על ידי הנתבע וסך של 50,000 ש"ח מהתמורה יופקדו בנאמנות עד אשר תוכרע המחלוקת בענין הרכב בפסק דין זה. עוד הוסכם, כי הזכויות הסוציאליות של כל אחד מהצדדים יישארו בידי אותו צד, כפי שהן רשומות.

בהתאם לאמור, ניתנה ביום 17.12.06, החלטה לפיה באי כוח הצדדים מונו ככונסי נכסים לצורך מכירת הדירה. התביעות אשר הוגשו בבית משפט זה למזונות ולמשמורת נמחקו.

כלומר, בענין הזכויות בדירה למעשה הוסכם עפ"י הסכם הגירושין כי לתובעת חלק בהן והיא קיבלה 25% מתמורת מכירת הדירה. המחלוקת עתה היא בהקשר ליתרת התמורה, הסך של 25% הנותרים כיצד ואם יחולקו או יועברו לידי הנתבע.

הפלוגתאות

משכך, המחלוקות בהן יש להכריע הינן כדלקמן:

א.         האם הדירה הרשומה על שם הצדדים שניהם, הינה רכושו של הנתבע בלבד שכן לטענתו כספי רכישתה באו ממקורותיו, מכספים שחסך עובר לנישואין וכספי ירושה, ועל אף שעפ"י הסכם הגירושין קיבלה התובעת 25% מתמורת מכירת הדירה, הדירה שלו, או שעליו לקבל חלק גדול יותר מתמורת המכירה שכן רכשה מכספו.

ב.         איזון התמורה ממכירת הג'יפ.

הדירה

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ