חפש עורך דין לפי תחום משפטי
| |

אזרחית וימית בע"מ נ' מדינת ישראל ואח'

תאריך פרסום : 05/08/2013 | גרסת הדפסה
ה"ת
בית משפט השלום לתעבורה בירושלים
172-07-13
29/07/2013
בפני השופט:
נאיל מהנא

- נגד -
התובע:
שפיר הנדסה אזרחית וימית בע"מ
הנתבע:
אבי סרור אליהו

החלטה

מונחת בפניי בקשה לחילוט רכב לפי סעיף 57ד לפקודת התעבורה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "פקודת התעבורה").

השאלה שלפנינו, האם בית המשפט מוסמך להורות על חילוט רכב לטובת החניון בו הוא מאוחסן, בהסכמת הבעלים הרשום של הרכב, על אף שהרכב מעוקל לצד שלישי.

מבוא

המבקשת הינה בעלת חניון כלי רכב, בו מאוחסנים בין היתר רכבים אשר הורדו מן הכביש על ידי בוחן או שוטר בהתאם לתקנה 308(א) לתקנות התעבורה, תשכ"א- 1961.

הקטנוע נשוא הבקשה נאסר לשימוש והוא אוחסן ביום 11.12.12 בחניון המבקשת למשך 90 יום עד ליום 12.03.13.

בתום תקופת איסור השימוש, ולאחר שהמבקשת פנתה בדרישה לפנות את הקטנוע ולפרוע את חוב האחסנה, חתם המשיב על הסכם לפיו הוא ישלם סך של 1,000 ₪ עד ליום 10.05.13, אחרת תועבר הבעלות על הקטנוע למבקשת.

על פי רישיון הרכב שצורף לבקשה עולה, כי "הרכב מעוקל" לטובת צד שלישי.

לטענת המבקשת, לא ידוע לה האם העיקול עדיין בתוקף אם לאו. לטענתה, יש להורות בכל זאת על חילוט הרכב לטובתה שכן לגישתה, אין כל משמעות לעיקול הרשום, מאחר וזכותה של המבקשת גוברת על זכות המעקל וזאת מכוח זכות העיכבון העומדת לה בגין חובות המשיב.

דיון והכרעה

סעיף 57 ד לפקודת התעבורה, קובע כדלקמן:

"הוצאות בשל שינוע רכב למגרש שבו יועמד בתקופת איסור שימוש לפי סעיפים 57א עד 57ג ובשל העמדתו במגרש כאמור, בשיעור שנקבע לפי סעיף 57א(ב)(2), ישולמו על ידי בעל הרכב, וניתן לעכב את הרכב עד שישולמו; בית המשפט המוסמך לדון בעבירות תעבורה, רשאי, לפי בקשה שתוגש לו, להורות כל הוראה שתיראה לו בענינים האמורים בסעיף זה, ובלבד שנתן הזדמנות למי שעלול להיפגע מהחלטתו להשמיע את טענותיו.

המחוקק היה מודע לכך כי נוצר מצב שבו בעלי רכבים שנאסרו לשימוש לא הוציאו את רכביהם ממגרש האחסנה בתום תקופת האחסנה ומימלא גם אינם משלמים את הוצאות האחסנה. לצורך כך קודמה הצעה לתיקון הסעיף הנ"ל, שמטרתה למנוע שיבוש הפעלת הסנקציה של איסור השימוש, למנוע מצב של חסר במקומות אחסנה וכן למנוע מצב של נזק כלכלי שעלול להיגרם לבעלי המגרשים. הוצע בזמנו לקבוע כי "לאחר התראה לבעל הרכב יהא רשאי בעל המגרש לפנות את הרכב מהמגרש למקום שיבחר ושבו מותרת העמדת רכב. במקרה כזה מוצע לקבוע כי הוצאות העמדת הרכב במגרש, מעבר לתקופת איסור השימוש וההוצאות לפינוי הרכב יחולו על בעליו" (ראה: הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 86) התשס"ח-2008 מיום 28.01.08).

בסופו של דבר התיקון הנ"ל לא התקבל ונוסחו הסופי של סעיף 57ד לפקודת התעבורה לא כלל אפשרות הוצאת הרכב ביוזמת בעל החניון, אם כי ניתנה אפשרות לעכב את הרכב המאוחסן עד לתשלום הוצאות השינוע והאחסנה.

אין ספק כי כיום על פי פסיקה של בית המשפט המחוזי, לבית המשפט לתעבורה נתונה הסמכות להורות על חילוט הרכב בהתאם לסעיף 57ד הנ"ל (ראה: עפ"ת (מרכז) 17653-06-10 מחסני ערובה נעמן בע"מ נ' עזריאל יצחקי (פורסם נבו, 06.09.10)).

אין מחלוקת גם שבעל הרכב, בענייננו, הסכים לחילוט הרכב לטובת החניון וזאת עקב חוסר יכולתו לשלם את חוב האחסנה. על כן, המבקשת לכאורה לא היתה זקוקה להחלטת ביהמ"ש לצורך חילוט הרכב. אלא שלמעשה הדבר שהגביל את זכות החילוט כמוסכם בין המבקשת לבעליו הרשום של הרכב, הוא עיקול הרשום במשרד הרישוי על הרכב.

אמנם, אכן למבקשת זכות לעכב את הרכב במגרש האחסנה עד שישולמו ההוצאות. אולם, במקרה דנן החלטה שתאפשר חילוט הרכב יתכן ותפגע בצד שלישי לטובתו רשום העיקול במשרד הרישוי. ביקשתי בהחלטת ביניים מיום 08.07.13 להמציא את פרטי העיקול והגורם המעקל, אולם המבקשת טענה כי אין רלוונטיות לעיקול מאחר ולה זכות עיכבון שגוברת על העיקול.

דעתי אינה כדעת המבקשת. שכן זכות העיכבון אומנם שרירה וקיימת לצד זכות העיקול, והיא אף יכולה לגבור עליה בנסיבות העניין, אך זכות זו אינה יכולה להשתכלל לזכות חילוט. כי אז, מדוע יש להעדיף את בעל זכות העיכבון לחלט את הרכב על פני זכותו של המעקל.

משכך, הגעתי למסקנה כי בנסיבות אלה, מאחר והמבקשת לא המציאה את פרטי העיקול או הגורם המעקל שעלול להיפגע מהחלטתי באופן שיהיה ניתן לשמוע את טענותיו, כי יש לדחות את הבקשה.

טרם אסיים את החלטתי, אציין, כי אמנם המבקשת טוענת כי מדובר בקטנוע שמוערך על ידה בסכום של 150 ₪ סכום שהינו מזערי ושולי ומשכך, ברור לטענתה מדוע לא מומש העיקול בפועל. אולם יחד עם זאת, מדובר בהערכה מטעם המבקשת בלבד. יתכן ושווי הקטנוע בהתאם לחוות דעת אחרת יוערך בשווי אחר. לפיכך, אין אפשרות לקבל את הבקשה כל עוד רשום עיקול במשרד הרישוי לטובת צד שלישי ולא הובאה תגובתו של הצד השלישי העלול להיפגע מההחלטה. בנוסף, שווי הקטנוע אינו יכול להוות מדד לקביעת הזכויות הקנייניות של אותו נכס.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן יעוץ אישי, שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
*
*
*
*

חיפוש עורך דין לפי עיר

המידע המשפטי שחשוב לדעת – ישירות למייל שלכם!
הצטרפו לניוזלטר וקבלו את כל מה שחם בעולם המשפט
עדכונים, פסקי דין חשובים וניתוחים מקצועיים, לפני כולם.
זה הזמן להצטרף לרשימת התפוצה
במשלוח הטופס אני מסכים לקבל לכתובת המייל שלי פרסומות ועדכונים מאתר פסק דין
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ