מאת: עו"ד כמיל גרייב
לפסק הדין בעניין רובנשטיין נ' אזולאי
חקלאי, שלא היה שבע רצון מההובלה שהזמין, החליט שלא לשלם בעבור ההובלה. לאחר שהמוביל התעמת איתו וביקש את כספו- הגיש נגדו החקלאי תביעה בגין לשון הרע. מי צודק?
חקלאי התקשר עם מוביל לשם הובלה של מבנה יביל. לאחר שסיים המוביל את עבודתו, סירב החקלאי לשלם לו בטענה כי לא היה מרוצה מעבודתו של המוביל, שאף גרם נזק למבנה. באפריל 2012, עת שהו השניים במקרה באותו סניף בנק, פנה המוביל לחקלאי ושאל לפשר אי התשלום, והוסיף שאם היה יודע שכך יהיה, לא היה מתקשר איתו כלל.
עוד באותו היום, בעקבות המקרה שאירע בבנק, הגיש החקלאי לבימ"ש השלום בטבריה תביעה כנגד המוביל, בטענה שזה השפילו בעיני הבריות ושם אותו ללעג. החקלאי אמד את תביעתו בכ- 136 אלף שקלים. לטענתו, נקב המוביל במילה "רמאי", תוך שהוא מרים את קולו בנוכחות כל האנשים שהיו באותו הזמן בבנק.
החקלאי הוסיף ואמר כי ביקש מהמוביל שיחזור בו, אך זה התעלם מבקשתו. לדבריו, הדברים שהטיח בו הנתבע, בקולו הרם, הגיעו לאוזני אנשים נוספים וכל רצונו של הנתבע היה לפגוע בתובע בבוטות ובגסות.
מנגד, המוביל ביקש לדחות את התביעה בטענה שהחקלאי הסתיר מעיני ביהמ"ש פרטים מהותיים הנוגעים לפרשה. המוביל הוסיף כי החקלאי נותר חייב לו בעבור ההובלה כ-4,300 שקלים, וכשפגש בו במקרה בבנק ושאל מדוע אינו משלם לו והוא נענה כי ההובלה גרמה לנזקים.
משכך, טען המוביל כי לא השתמש במילה "רמאי", אלא השיב לחקלאי שלו ידע שכך ינהג כלפיו, היה נמנע מלעבוד איתו, והוסיף כי אחד מעובדי החקלאי הגיע במקרה לחנותו ומסר לו כי המבנה היה פגום גם בטרם בוצעה ההובלה.
תביעה פזיזה יוצרת רושם שלילי
השופטת אוסילה אבו- אסעד קבעה כי אין בדברי הנתבע לשון הרע או הכפשת שמו של החקלאי. לדבריה, תחושותיו הסובייקטיביות של החקלאי למשמע הדברים אינן רלוונטיות, משום שמבחינה אובייקטיבית לא היו הדברים בבחינת לשון הרע.
משכך, דחתה השופטת את התביעה, תוך שהיא מציינת את הרושם השלילי שנוצר בשל הגשתה הנמהרת. נראה, אמרה השופטת, כי החקלאי מבקש לעשות שימוש מרחיק לכת בהוראות החוק ובהגנותיו.
לבסוף, הטילה השופטת על התובע לשלם הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסכום של 7,000 שקל.
קללות שנאמרו בעידנא דריתחא, חמורות ככל שיהיו, אינן מהוות לשון הרע לפי החוק. לו הייתה התביעה מתקבלת, הרי שכל ויכוח בין בעל מקצוע לבין מקבל השירות הנוגע לטיב העבודה או לאמינות מי מהצדדים, היה מקים עילה לתביעת לשון הרע, ונראה כי לא לכך התכוון המחוקק.
אפרת גילה דנן, סמנכ"ל השירות של חברת 'המקצוענים', מוסיפה כי כשמזמינים בעל מקצוע בכלל ובתחום ההובלה בפרט, חשוב לערוך חוזה כתוב וברור בין הצדדים.
"חשוב שהמוביל יבוא לפני ההובלה לראות מה המטען, האם יש צורך בפירוק והרכבה ועוד", אומרת דנן, "בנוסף, מומלץ להזמין בעלי מקצוע ממקור אמין העורך פיקוח ובקרה על בעלי המקצוע, ובמקרה הצורך אף מעמיד מוקד גישור ויישוב סכסוכים על מנת לפשר בין בעל המקצוע לצרכן, במקום שיגיעו למאבק משפטי".
למדריך ביטוח הובלות באתר "המקצוענים"
לפסק הדין בעניין רובנשטיין נ' אזולאי
* הכותב הינו עורך דין העוסק, בין היתר, בתביעות לשון הרע ובמשפט אזרחי- מסחרי.
**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
למדור: נזיקין
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.