המשרד גבה אגרת "כפל" על רישיונות והיתרים גם במקרים שאינו מוסמך לכך לפי תקנות התעבורה. תובענה ייצוגית שהסתיימה בפשרה שמה סוף לסיפור. השופטת: "מסוג התובענות הייצוגיות אשר יש לעודד את הגשתן".
בית המשפט לעניינים מנהליים בתל-אביב אישר לאחרונה פשרה שנחתמה בין המדינה (משרד התחבורה) לבין אזרח שהגיש תביעה ייצוגית שעסקה באגרות על "כפל תעודות". בהסדר נקבע כי משרד התחבורה יחזיר אגרות שנגבו ביתר לכל מי ששילם אותן בשנתיים האחרונות, בסכום כולל של למעלה מ-9 מיליון שקלים.
התובענה הייצוגית, שהוגשה באוגוסט 2016, עסקה בהשבת אגרה שגבה משרד התחבורה בגין "כפל תעודות". תקנות התעבורה קובעות כי אם רשות הרישוי השתכנעה שתעודה מסוימת (כמו רישיון, היתר, אישור או פטור) אבדה, נגנבה או נפגמה הרשות רשאית לתת "כפל תעודה" בכפוף לתשלום אגרה.
מה שהוביל להגשת הבקשה לאישור התובענה היה מקרה של אזרח בודד שבחודש יולי 2016 שילם "אגרת כפל" בסך 29 שקלים כדי לקבל רישיון רכב מעודכן, לאחר שהתקין על רכבו "תפוח גרירה" (מעין וו).
אלא לפי טענתו, תקנות התעבורה לא מאפשרות לגבות אגרת כפל על עדכון שנובע משינויים טכניים כמו החלפת מנוע, שינוי מבנה, גודל או צבע, התקנה או הסרה של וו גרירה ועוד.
אף שהמדינה הסכימה להחזיר למבקש את התשלום ששילם, הוא התעקש על ניהול ההליך בטענה שמדובר בגבייה שיטתית שיש להפסיק לאלתר.
בהמשך ניהלו הצדדים משא ומתן ממושך, שהסתיים בהסדר פשרה שהוגש לאישורו של בית המשפט בפברואר האחרון. בעיקרו של דבר, על פי ההסדר כל מי ששילם אגרת כפל רישיון בניגוד לתקנות בשנתיים שקדמו להגשת התביעה זכאי לקבל החזר מלא ואמור לקבל על כך הודעה בדואר רשום.
עוד סוכם כי משרד התחבורה יפסיק לגבות ביתר תוך 60 יום ממועד אישור הפשרה. מנתונים שהציג המשרד עלה כי מאז אוגוסט 2014 ועד סוף 2017 סכום הגבייה הלא חוקית מסתכם בכ-9.5 מיליון שקל.
עוד הוסכם כי הכספים שלא יוחזרו אישית (בהיעדר מענה מהזכאי) יועברו לקרן לניהול וחלוקת כספים שהוקמה מכח חוק תובענות ייצוגיות, ומשם לתרומה.
פשוט וישיר
"הסדר הפשרה מבוסס על השבה מלאה לכל חברי הקבוצה. פשרה זו משקללת באופן ראוי את סיכויי התובענה הגבוהים מאד, עם הסיכונים הכרוכים בהמשך ניהול ההליך מבחינת הקבוצה", כתבה השופטת ארנה לוי.
כמו כן, לפי השופטת ההסדר קובע שיטת השבה יעילה, ישירה ופשוטה, ואף מגן על אינטרס הציבור של גביית אגרות תבוצע רק על פי דין.
בתוך כך השופטת אף ציינה כי נציג היועץ המשפטי לממשלה אישר את ההסדר ולא הוגשו התנגדויות כלשהן.
בהמשך אישרה השופטת את המלצת הצדדים לשלם למבקש גמול בשיעור של 2.5% מסכום ההשבה, ו-13.5% שכר טרחה לבא כוחו. בהקשר זה השופטת ציינה כי לנוכח הנסיבות והתוצאה המועילה לכלל הציבור, הרי שמדובר בתובענה "מסוג התובענות הייצוגיות אשר יש לעודד את הגשתן".
השופטת חתמה את פסק דינה בהוראה לפרסם הודעה בדבר אישור ההסדר בשני עיתונים יומיים נפוצים, וכן באתר משרד התחבורה.
- ב"כ המבקש/תובע מייצג: עו"ד רענן בשן
- ב"כ המשיב/נתבע: עו"ד עמי עבר הדני, פמת"א
*עורך דין יעקב בטש עוסק בתובענות ייצוגיות
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין