אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> תושב התנחלות שביצע עבירות בניה ישלם 60 אלף שקל ב- 60 תשלומים

תושב התנחלות שביצע עבירות בניה ישלם 60 אלף שקל ב- 60 תשלומים

מאת: מערכת PsakDin | תאריך פרסום : 17/11/2013 14:25:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין ישי עמיחי נ' מפקד כוחות צה"ל באיו"ש

מאת: עו"ד דרור כהן

תושב ההתנחלות הר אדר הורשע בעבירות של בניה ללא רשיון וחריגה מהיתר בניה. הוא ערער לבית המשפט המחוזי כנגד הרשעתו והקנס הכספי הגדול שהוטל עליו, בסכום של 60 אלף שקל. המחוזי אמנם השאיר את ההרשעה והעונש על כנם, אולם אפשר למערער לפרוס את חובו ל- 60 תשלומים.

בעל מגרש ובית מגורים בישוב הר אדר, ביצע במהלך שנת 2010 מספר עבירות תכנון ובניה, ובין היתר בנה קומת בסיס בשטח של כ- 190 מ"ר, חללים מחוץ לקו הבניין ומחסן.

מפקד כוחות צה"ל באיו"ש, שהוא הגוף הממונה בשטחים שמעבר לקו הירוק, פתח נגד האיש הליכים פליליים בבית המשפט לעניינים מקומיים מעלה אדומים. המפקד טען, בין היתר, כי האיש בנה והשתמש בקרקע בניגוד לרשיון שהיה בידיו ובניגוד לתכנית הבניה במקום.

לאחר שמיעת הראיות, הורשע האיש בעבירות שיוחסו לו והוטל עליו קנס כספי של 60 אלף שקל. עם קבלת פסק הדין המרשיע, מיהר האיש לערער עליו לבית המשפט המחוזי בירושלים.

בערעור, טען בין השאר, כי רכש את המגרש בשנת 2008 מאיש עסקים אמריקאי וביקש לבנות עליו את ביתו. לטענתו, הוא הונה על ידי הקבלן שביצע את עבודות הבניה במגרש, שהיה אמור לדאוג להוצאת כל ההיתרים המתאימים. הוא הוסיף, כי מיד לאחר שנודע לו דבר ההונאה, הוא פתח בהליכים משפטיים נגד הקבלן ובמקביל החל בהכשרת חריגות הבניה בתיאום עם הועדה המקומית לתכנון ובניה.

עוד טען כי ננקטה נגדו אכיפה בררנית ומפלה, כאשר לא נפתחו הליכים דומים כנגד בעלי מגרשים אחרים ביישוב, המבצעים חריגות בנייה בנחת. משכך, מוצדק לבטל את הרשעתו.

לבסוף, טען כי הקנס שנגזר עליו הינו גבוה, אינו מידתי ומהווה "הרתעת יתר".

מנגד, טען המשיב כי המערער הודה בכל העבירות שיוחסו לו ולכן אין מקום לבטל את הרשעתו. כמו כן, הוסיף כי בפועל, המערער הוא שביקש את היתר הבניה ולכן הוא בעל ההיתר ולא הקבלן.

המשיב הוסיף כי הטענה של "הגנה מן הצדק" הועלתה לראשונה רק בשלב הערעור ולכן אין להתייחס אליה. לעניין העונש, ביקש להזכיר כי מדובר בחריגות בניה במימדים עצומים ( 368 מ"ר).

בעל ההיתר הוא 'בעל' החריגות

השופט אריה רומנוב דחה את הטענה כי מי שאחראי לחריגות הבנייה הוא הקבלן. "...בהיות המערער בעל ההיתר האחריות לחריגות ולבניה ללא היתר מוטלת עליו", כתב.

באשר לטענת הגנה מן הצדק, קבע השופט, כי היעדר הראיות והעובדה שהטענה הושמעה לראשונה רק בערכאת הערעור, מחייבים אותו לדחות גם אותה.

לסיום, נקבע כי היקף עבירות הבניה שביצע המערער לא מצדיק את התערבות בית המשפט בגובה הקנס שהוטל עליו, אולם, לאור המאמצים שעשה להשגת היתרי בניה, יש להקל עליו ולפרוס את הקנס ל- 60 תשלומים במקום 20 התשלומים שהוטלו עליו מלכתחילה.

לא ניתן צו להוצאות.

עבירות תכנון ובניה - עבירות פליליות שהפכו למגפה

על פי חוק, עבירות תכנון ובניה הן עבירות פליליות לכל דבר.

המחוקק הצמיד לעבירות אלו עונשים מסוג קנס או אפילו מאסר וביהמ"ש רשאי להטיל את כל אחד מהעונשים בנפרד ובמקרים חריגים אף את שניהם יחדיו.

אנו עדים למגמה לפיה בתי המשפט נוהגים החמיר עם עברייני בנייה בייחוד כאשר מדובר על בנייה בהיקף נרחב, דבר אשר הפך זה מכבר ל"מגפה" במחוזותינו.

נראה כי בית המשפט צדק כאשר בחר שלא להקל בעונש, ככל הנראה כאמצעי מניעה לביצוע עבירות חוזרות ונשנות וכן למען "יראו ויראו", זאת לאור קלות הדעת בה מתבצעות עבירות תכנון ובניה בישראל.

הכותב הינו עורך דין העוסק בתחום דיני המקרקעין.

• המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

לפסק הדין בעניין ישי עמיחי נ' מפקד כוחות צה"ל באיו"ש

למדור: דיני מקרקעין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן
הנחות לקיבוצים: חוסר צדק או פתרון יצירתי?
עו"ד מרים אברמוביץ אזולאי, צילום: שיאון אזולאי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ