אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> למי הסמכות לדון בתביעות כרוכות כשבני הזוג נישאו בנישואים רפורמיים?

למי הסמכות לדון בתביעות כרוכות כשבני הזוג נישאו בנישואים רפורמיים?

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 12/08/2012 13:23:00 | גרסת הדפסה

להחלטה בעניין פלוני נ' פלונית

בעל הגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני וכרך לה את סוגיית הרכוש והמזונות, אולם האישה טענה כי ביה"ד הרבני נעדר סמכות כיוון שהשניים נישאו בנישואים רפורמיים, ופתחה בהליכים בבית המשפט לענייני משפחה. למי נתונה הסמכות?

בעל שפתח בהליך גירושין כנגד אשתו בבית הדין הרבני, כרך לתביעתו גם את תביעות המזונות והרכוש, אלא שהאישה פתחה כעשרה ימים לאחר מכן בהליכים בבית המשפט לענייני משפחה. בשל כך, הגיש הבעל לבית הדין הרבני האזורי בחיפה, בקשה כי יקבע כי לו הסמכות לדון בהליך הגירושין לרבות בתביעות הכרוכות, נוכח קדימות הזמנים.

בתגובה טענה האישה, כי היא נישאה לבעלה בנישואין רפורמיים ולאחר מכן בנישואים אזרחיים, ולפיכך בית הדין הרבני כלל אינו מוסמך לדון בתביעות שבין הצדדים. לטענתה, נישואים רפורמיים הם נעדרי משמעות הלכתית, ואילו נישואים אזרחיים שוללים את סמכות בית הדין לדון בתביעות המזונות והרכוש הכרוכות.

הדיין הרב יצחק אושינסקי קיבל את הבקשה וקבע כי לבית הדין הרבני סמכות לדון בתביעות הכרוכות לתיק הגירושין, ואין נפקא מינה אם בני הזוג נישאו רפורמית ו/או אזרחית.

באשר לסוגיית הנישואים האזרחיים נפסק, כי אמנם בבג"ץ בבלי כתב הנשיא בדימוס ברק, כי במקרה שכזה לא נתונה לביה"ד סמכות לדון בתביעות רכושיות באשר החובות והזכויות שנוצרו בשל הגירושים הם אזרחיים ולא הלכתיים, אולם לא מדובר בהלכה מחייבת, מאחר שהייתה זו הערת אגב בלבד.

אכן, כך נקבע, לא ניתן לדון בסוגיית המזונות והרכוש על פי הכתובה ותנאיה מקום בו מדובר בנישואים אזרחיים, אולם במקרה שכזה, בתי הדין יתבססו בפסיקתם על מנהג המדינה האזרחי, ובין היתר על הוראות חוק יחסי ממון, וכן על דיני החוזים של המשפט העברי, שכן ההלכה מכירה בקיומם של חובות וזכויות שהתגבשו נוכח החיים המשותפים.

בעניין סמכות ביה"ד לדון בתביעות גירושין של מי שנישאו בנישואים רפורמיים נקבע, כי אמנם ישנם פוסקים שטוענים כי נישואים אלו הם חסרי משמעות הלכתית ואינם מצריכים גט, אולם מנגד יש אחרים שגורסים כי ישנו חשש קידושין אשר מצריך גט, ומשכך- לא נשללה בהלכה העברית ו/או האזרחית סמכות בית הדין ליתן גט ו/או לדון בתביעות הכרוכות להליך.

משאין ספק כי תיק הגירושין והתביעות הכרוכות נפתחו בבית הדין הרבני קודם להגשתן בבית המשפט לענייני משפחה, נפסק כאמור, כי הסמכות לדון בהן נתונה לבית הדין הרבני.

להחלטה בעניין פלוני נ' פלונית

מדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ