אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> לא קמה זכות משפטית להנצחת טעות בתשלום שכר

לא קמה זכות משפטית להנצחת טעות בתשלום שכר

מאת: מערכת PsakDin.co.il | תאריך פרסום : 13/11/2001 13:48:00 | גרסת הדפסה

קבע בית הדין הארצי לעבודה. המערער, ד"ר במקצועו, שרת במשטרת ישראל כרופא משנת 1986. דרגתו בתקן הנה דרגת רב פקד. משכורתו שולמה לו במשך תקופה של כ- 10 שנים לפי דרגת סגן ניצב. לאחר שהתגלתה הטעות אצל המשטרה, הודיעה זו על ניכוי משכרו של כל הסכום ששולם לו כתוצאה מהטעות.

בית הדין האזורי לעבודה קבע כי על המערער יש להשית 20% מן ההטבה ואילו על המשטרה יש להשית חיסרון בשיעור של 80% מן ההטבה ששולמה לו. על כך ערער המערער.

בית הדין הארצי לעבודה קבע, כי בהיות המערער רופא אין הוא מדורג באחד מן הדירוגים המפורטים בהודעת כוח האדם החלה על מי שהם בעלי תואר שני או שלישי בדירוג שכר מדעי החברה והרוח או מהנדסים או משפטנים. בית הדין קבע כי למערער לא קמה כל זכות משפטית להנצחת טעות שטעתה המשיבה, בכך ששילמה לו תשלומי יתר בשכרו. כך בין שתבחן השאלה לפי דיני החוזים, ובין לפי כללי המשפט המנהלי.

כן קבע בית הדין, כי יש תחולה במקרה זה להוראות חוק עשיית עושר, באשר המערער קיבל במשך תקופה של 10 שנים תשלום שלא היה זכאי לו על פי כל זכות שבדין. המקרה שלפנינו הוא ללא כל ספק מקרה של טעות בעובדה, שהיא ככל הנראה תוצאה של התרשלות בבירור נתוניו של המערער. השופטת רוזנפלד מציינת בהתאם לדברי פרופ' פרידמן בספרו, כי בעובדת ההתרשלות כשלעצמה אין כדי לשלול את הזכות להשבה. תשלום על יסוד טעות בעובדה ניתן להשבה אף אם המשלם לא נהג בזהירות ראויה ולא השתמש במקורות האינפורמציה שעמדו לרשותו. משקיבל המערער הטבה מתוך טעות, ושלא על פי זכות, כי אז עומדת לה למשיבה הזכות להשבה.

בית הדין ממשיך ובוחן האם "נסיבות אחרות" עושות במקרה שלפנינו את ההשבה "בלתי צודקת", לאור הוראת סעיף 2 לחוק. לאור בחינת מידת רשלנות המשיבה שבמשך תקופה ארוכה כל כך לא הבחינה בטעותה ולאור העובדה שלא הובאה כל ראיה בדבר חוסר תום לבו של המערער, קבע בית הדין כי בחיובו להחזיר רטרואקטיבית אף 20% משיעור ההטבה שקיבל, יהיה משום דרישה בלתי מוצדקת כלפיו בנסיבות העניין ולכן יש לבטל את חיוב המערער בשיעור זה.

ע"ע 39/99, אסרף יהושע נ' מדינת ישראל

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה
הזכויות בעבודה של מפונים, נעדרים ובני משפחות החטופים
עו"ד מיכל ספקטור-דנינו | צילום: אלעד דבי, אילוסטרציה: kate.sade on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ