אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חדלות פירעון >> חרף התנגדות הביטוח הלאומי: הפטר מלא לחייב סיעודי

חרף התנגדות הביטוח הלאומי: הפטר מלא לחייב סיעודי

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 03/05/2021 16:05:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Josh Appel on Unsplash

האיש צבר חובות של כ-2 מיליון שקלים, בהם חוב מזונות לביטוח לאומי. אף שהוא מאושפז בבית חולים סיעודי ומתקיים מגמלת נכות, ביטוח לאומי התעקש לגבות את חלקו – ונדחה

השופט מרדכי כדורי מבית המשפט המחוזי בירושלים הכריז לאחרונה על חייב שסובל מבעיות בריאותיות ומוגדר סיעודי כפושט רגל, והורה על הפטר לאלתר מכל חובותיו. בתוך כך נקבע באופן חריג כי ההפטר יחול גם על חוב מזונות לביטוח לאומי. זאת בניגוד לעמדת המוסד שביקש לגבות את החוב באמצעות קיזוז מגמלת הנכות שהחייב מקבל.

החייב בן 58, גרוש ואב לילדים. ב-2019 פתח בהליך פשיטת רגל, במסגרתו ניתן צו כינוס לנכסיו והוגשו תביעות חוב בסכום כולל של 1,883,616 שקלים. אחד מהנושים הוא המוסד הביטוח הלאומי, שהגיש נגד החייב תביעת מזונות.

בתחילת השנה הגיש החייב באמצעות עו"ד זאב פרל ועו"ד מתן אלימלך בקשה לפטור אותו מכל חובותיו, בשל הידרדרות חמורה במצבו הרפואי.

בבקשה נטען כי החייב אושפז בבית חולים סיעודי בעקבות אירוע מוחי חריף שעבר. הוא מוגדר כחולה סיעודי מורכב, יושב בכיסא גלגלים ונראה כי מצבו הקוגניטיבי לא ישוב להיות תקין. אחותו ובנו מונו כאפוטרופוסים לרכושו. לנוכח המצב נטען כי מדובר במקרה חריג שמצדיק לפטור את החייב גם מחוב המזנות.

הביטוח הלאומי התנגד. בתגובתו לבקשה נכתב כי אף שאין להקל ראש במצבו הנוכחי של החייב, הפטר על חוב מזונות הוא בגדר חריג שיש לעשות בו שימוש רק במקרים קיצוניים.

עוד צויין בתגובה כי בין השנים 2008-2012 המוסד שילם במקום החייב מזונות בסכום מצטבר של 62,816 שקלים מכספי הקופה הציבורית. זאת בזמן שהחייב – שמצבו הרפואי החמור נוצר רק לאחרונה – חמק מתשלום בחוסר תום לב ולא שילם אפילו שקל אחד. בנסיבות אלה נטען כי מן הראוי לבצע קיזוז מינורי של 10% מגמלת הנכות של החייב לטובת אותה קופה ציבורית.

המנהל המיוחד שיוצג בדיון על ידי עו"ד ליטל שמואל וכונס הנכסים הרשמי באמצעות עו"ד עומרי רוזנברג תמכו בעמדת הביטוח הלאומי לקיזוז מהגמלה, והמליצו להעניק לחייב הפטר שלא יחול על חוב המזונות.

על כך השיבו באי כוח החייב כי עמדת הביטוח הלאומי בנוגע להתנהלות החייב ביצירת החוב אינה מבוססת. עוד לדבריו, גמלת הנכות משמשת את החייב ברובה לתשלום למוסד הסיעודי. קיזוז נוסף ממנה יותיר אותו עם הכנסה של 280 שקלים בחודש שלא תאפשר לו להתקיים.

יישאר חסר כל

בהיעדר מחלוקת בכל הקשור לחובותיו האחרים של החייב ולנוכח העובדה שאין לו נכסים ומצבו הכלכלי לא צפוי להשתפר, השופט כדורי הכריז עליו כפושט רגל והעניק לו הפטר לאלתר מאותם חובות.

בנוגע לחוב המזונות, השופט ציין כי אין להתעלם מטענתו הצודקת של המוסד לביטוח לאומי בדבר הימנעות החייב מלפרוע את החוב לפני ההידרדרות במצבו הרפואי, אך יש לזכור כי מדובר בחוב שנצבר לפני שנים רבות והיום ילדי החייב בגירים והוא כבר לא נדרש לשלם עבורם מזונות.

בתוך כך השופט דחה את ההצעה לקיזוז מהגמלה המשולמת לחייב לאחר ששוכנע שהיא מיועדת לתשלום למוסד הרפואי בו הוא מאושפז ולא נותר לחייב אלא סכום פעוט בלבד לצרכים נוספים.

"במצב דברים זה, אין הצדקה לאפשר קיזוז נוסף מהקצבה המשולמת לו, צעד אשר יותיר אותו חסר כל", קבע השופט, והורה שההפטר יחול גם על החוב לביטוח לאומי.

להחלטה בתיק פש"ר 61685-02-19

  • ב"כ החייב: עו"ד זאב פרל ועו"ד מתן אלימלך
  • ב"כ הכנ"ר: עו"ד עומרי רוזנברג
  • ב"כ המנהל המיוחד: עו"ד ליטל שמואל
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חדלות פירעון באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חדלות פירעון
חזון אחרית הקורונה – מדינה בפשיטת רגל
עו"ד מירית מועלם | צילום: שמרית קרמר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ