אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני צרכנות ותיירות >> הספק לא מוכן להחליף מוצר פגום? מדריך לצרכן המותש

הספק לא מוכן להחליף מוצר פגום? מדריך לצרכן המותש

מאת: עוה"ד ד"ר עמליה פרנק כהן וטלי כהן - מאירוביץ | תאריך פרסום : 19/11/2014 10:32:00 | גרסת הדפסה

מי מאיתנו לא רכש מוצר פגום בחייו? מה עלינו לעשות אם כבר שילמנו אבל הספק מתכחש ואף מאשים אותנו בשימוש לא נכון? עוה"ד ד"ר עמליה פרנק-כהן וטלי כהן-מאירוביץ מציעות שתעמדו על מימוש זכויותיכם הצרכניות: החוק לטובתכם.

בני הזוג ד' רכשו דלתות ב-14 אלף שקל ומהר מאד גילו שהן פגומות. פניותיהם לספק העלו חרס והוא סירב להחליף את הדלתות ואף האשים את בני הזוג בכך שהם אלה שגרמו לליקויים.

בעולם אידיאלי, כשהיינו מחזירים מוצר פגום לחנות המוכר היה מקבל אותנו בסבר פנים יפות ומציע לנו החזר או מוצר חלופי. למרבה הצער, ברוב הזמן, אידיליה זו אינה מנת חלקנו ופעמים רבות אנו נתקלים בספקים המתכחשים לפגמים, מציעים פיצוי שאינו מתאים או שאיננו מעוניינים בו, ובמקרים אחרים פשוט מאשימים אותנו בתקלה ומתנערים ממנה.

לא פעם מתברר לנו בדיעבד, כי ביקור הטכנאי שנועד לתקן את המוצר הפגום שזה עתה רכשנו כרוך בתשלום, או שהחלק שטעון תיקון אינו במסגרת אחריות.  לעיתים, בתום תלאות, טרטורים ותסכול נקבל את ההחזר ולעיתים, לא תהיה לנו ברירה אלא להגיש נגד הספק תביעה בעילה צרכנית.

החוק לצדכם

חובות המוכר וזכויות הצרכנים מעוגנות בחוק הגנת הצרכן, תקנותיו ובחוק המכר. בסעיף 18 לחוק הגנת הצרכן נקבעה האחריות של המוכר לפגמים וליקויים במוצריו או שירותיו. כך למשל, קובע החוק, כי ניתן לחייב יצרן, יבואן, סיטונאי או קמעונאי של טובין או שירותים, לתת שירות לצרכן לאחר מכירה, לרבות תיקון ליקויים ופגמים והחלפת הטובין.

במקרה של אי התאמה ו/או פגם במוצר קובע סעיף 11 לחוק המכר כי המוכר לא קיים את חיוביו כלפי הרוכש אם מסר רק חלק מהממכר, נכס שונה מהמוסכם או שאינו מתאים למה שהוסכם בין הצדדים או שאיכותו נמוכה מהמוסכם או נכס שמבחינת סוגו, תיאורו, איכותו או תכונותיו אינו מתאים לדגם או לדוגמה שהוצגו לקונה.

עם זאת, החוק גם מטילים חובות על הצרכן: כך למשל, אם לפני הרכישה הוא ידע על אי ההתאמה או הפגם במוצר - הוא אינו יכול להסתמך על אי ההתאמה או הפגם ולהיתלות בהם כדי לבטל את ההסכם. מחובת הקונה לבדוק את המוצר מיד לאחר קבלתו.

חובה על הקונה גם להודיע למוכר על הפגם או אי ההתאמה בסמוך לבדיקת המוצר או לגילוי הפגם. במקרה שהקונה משתהה - הדבר עלול לפגוע בזכותו לביטול העסקה והשבת המוצר.

מומלץ להודיע לספק על אי ההתאמה או פגם מיידית באמצעות מכתב בדואר רשום וכן באמצעות פקס או דוא"ל. חיוני לשמור את האסמכתא על משלוח המכתב.

כשעומדים בתנאים, מקבלים פיצויים

במקרה של בני הזוג ד', כאמור, הספק מיהר להתנער מאחריות וטען שהליקויים בדלתות (סדקים, התנפחויות וחסר של קורות עץ) נבעו משימוש לא נכון בדלתות  ומהצפתן בעת נקיון הבית.

בני הזוג, שעמדו על החלפת הדלתות או על החזרת כספם, הגישו תביעה נגד הספק  והצטיידו בחוות דעת מקצועית של מהנדס שאישר כי מדובר בפגם ביצור.

לא לחתום על כל דבר

בית המשפט קיבל את טענות בני הזוג במלואן וחייב את הספק "הסרבן" לפצות את בני הזוג  ב- 40 אלף שקל שכללו גם פיצוי על עגמת נפש.

ביהמ"ש דחה את טענות ההגנה של הספק, לרבות הסתמכותו על כתב האחריות עליו חתמו התובעים שבמסגרתו הגביל הספק את אחריותו לנזקי מים.

נקבע, כי טופס הגבלת אחריות אינו תקף מאחר שאין זה סביר שאחריות על מכירת דלתות, המיועדות לדירת מגורים, תכלול הוראה המגבילה את הרוכשים מלשטוף רצפות. 

בית המשפט גם קיבל את טענת התובעים, כי מדובר בהגבלה כל כך מהותית, שראוי שתובא במובלט ובמודגש טרם הקניה, למשל, בטופס ההזמנה. בסופו של דבר, התביעה התקבלה כאמור והדלתות הפגומות הוחזרו לספק.

בהקשר זה כדאי להדגיש את החשיבות שבקריאת כל הטפסים, הכתבים והמסמכים שהספקים מחתימים אתכם עליהם. כיום, ספקים רבים נוטים להחתים את הקונים על טפסי ויתור ושחרור מאחריות, והרוכשים, שאינם שמים לב לפרטים הקטנים, חותמים על העסקה מבלי לדעת מה היא טומנת בחובה.

המסקנה המתבקשת היא כי הצרכן צריך לעמוד איתן מול דחיות ותירוצים מטעם הספק על אף הטרטור, הסחבת והתסכול. אם אתם סבורים כי ספק מתנער מכם שלא בצדק - אל תוותרו, פנו לגופים צרכניים ועמדו על זכותכם.

* עו"ד ד"ר עמליה פרנק-כהן בעלת משרד עו"ד העוסק בתחומי הנזיקין, הצרכנות והמסחר. עו"ד טלי כהן מאירוביץ עוסקת בדיני נזיקין, תאונות דרכים ומשמשת כדיינת בבית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עורכי הדין

** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני צרכנות ותיירות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני צרכנות ותיירות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ